پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 09 2024
کد خبر: ۱۲۶۰۹
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۵
عجب شیر پرس - معاون صنایع دستی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در سفر سه روزه خود به فیروزآباد، اقلید و شیراز فارس برای ثبت ۲ شهر میمند و دژکرد به عنوان شهرهای ملی صنایع دستی قول مساعد داد.
به گزارش عجب شیر پرس به نقل از ایرنا، مریم جلالی در سفر به فیروزآباد و بازدید از کارگاه‌های شیشه‌گری و گلاب‌گیری میمند فارس، گفت: این شهر(میمند) قابلیت تبدیل به شهر ملی شیشه‌گری را دارد.
او افزود: شیشه‌گری یکی از مهارت‌های اصیل میمند در کنار گلاب‌گیری است و این صنعت دوست دار محیط ‌زیست می‌تواند به ترویج گلاب‌گیری نیز کمک کند.
معاون وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ادامه داد: میمند باید با عزم مسئولان محلی مبنی بر ایجاد کارگاه‌ها، شاخص‌های شهر ملی شیشه‌گری را کسب کند و ما نیز برای این پرونده تلاش می‌کنیم.
جلالی با بیان اینکه میمند ظرفیت‌های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی بسیاری دارد که باید در خدمت ارزش‌افزوده و ارزش‌آفرینی باشد، اظهار کرد: صنایع‌دستی و هنرهای سنتی هوش و استعداد تاریخی ملت و یک پیوستار کامل است؛ چنانکه با رویش گل محمدی در این منطقه، گلاب در ظرف مسی تولید می‌شود و سپس هنر شیشه‌گری برای نگهداری آن و ترکه‌بافی برای نگه‌داشتن شیشه‌ها شکل گرفته است.
معاون صنایع دستی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با بیان اینکه باید با تکیه بر پیوستار، اقتصاد هویت بنیان خود را رونمایی کنیم، ادامه داد: صنایع‌دستی و هنرهای سنتی فردای روشنی را دارد و میراث فرهنگی تنها محدود به میراث ملموس نیست.

دژکرد شهر ملی کیسه بافی می‌شود
جلالی در سفر به دژکرد اقلید نیز از برخی جاذبه‌های فرهنگی و گردشگری این شهر بازدید کرد و در جشن "شکوفه‌های بادام"، لوح ثبت ملی میراث ناملموس مهارت کیسه بافی و شاهنامه‌خوانی را به فرماندار اقلید اهدا کرد.
به گفته مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس، معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی وزیر میراث‌فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی برای انتخاب دژکرد به عنوان شهر ملی کیسه بافی قول مساعد داد.
محمد ثابت اقلیدی افزود: مقدمات ثبت ملی دژکرد فراهم شده تا این شهر اقلید فارس به زودی شهر ملی کیسه بافی ‌شود.
کیسه بافی سنتی یکی از هنرهای قدیمی رایج در دژکرد اقلید است؛ این نوع کیسه حمامی بافتی شبیه به بافت گلیم دارد با این تفاوت که با دو رنگ پشم سفید و مشکی بافته می‌شود.
میمند از توابع شهرستان فیروزآباد در جنوب شیراز و دژکرد از توابع اقلید در شمال مرکز استان فارس است.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: