شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 27 2024
کد خبر: ۱۲۵۵۳
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۲
به همت متخصصان کشور محقق شد
عجب شیر پرس - جمعی از متخصصان یکی از شرکت‌های عضو پارک علم و فناوری دانشگاه امیرکبیر، پروتزهایی هوشمند را بر پایه تکنولوژی اسکن و پرینت سه‌بعدی تولید کردند که هر ۵ انگشت آن متحرک بوده و با اراده فرد باز و بسته می‌شوند و کنترل میزان قدرت وارد بر آن نیز قابل تنظیم است.
به گزارش عجب شیر پرس به نقل از ایسنا، نیما هاشمی مدیرعامل این شرکت فناور طراحی پروتز برای جایگزینی اندام از دست رفته را از دستاوردهای این شرکت دانست و گفت: نقص عضو منجر به نیاز به پروتز می‌تواند مادرزادی یا در اثر ضربه، تصادف، جنگ، بیماری‌هایی مثل دیابت، سرطان و غیره به وجود آید. در ایران بر اساس اعلام رسمی سازمان بهزیستی تعداد یک میلیون و ۳۰۰ هزار معلول در کشور به صورت رسمی وجود دارند که ۴۵۰ هزار نفر آنها معلول جسمی حرکتی هستند.
وی ادامه داد: به دلایل مختلف از جمله دلایل زیبایی، عدم راحتی پروتز، وزن بالا، عدم کارآیی در پروتز، عدم توانایی در تامین هزینه پروتز و رشد فرد که مشکل اصلی پروتزها در کودکان به شمار می‌رود، استفاده از پروتز در بین افراد دچار نقص عضو هنوز محدود است. علاوه بر اینها روش‌های سنتی و مواد تولید پروتز و ایمپلنت در گذر زمان گران و گران‌تر شده که دلیل آن تطابق کامل با عضو باقی مانده است که موجب طولانی شدن تولید و هزینه تولید آنها می‌شود.
هاشمی اظهار کرد: در این راستا ما در این شرکت با کمک تکنولوژی‌های روز دنیا، دانش انحصاری تولید پروتز و ارتز را با استفاده از تکنولوژی اسکن و پرینت سه بعدی ارائه می‌دهیم. تمامی محصولات تولیدشده به صورت کامل در داخل ایران طراحی، آزمایش و تولید می‌شوند و کیفیت محصولات در سطح محصولات باکیفیت جهانی قرار دارند. محصولات تولیدشده شامل پروتزهای بیونیک می‌شود.
مدیرعامل این شرکت فناور پروتزهای مایوالکتریک (هوشمند) را از دیگر دستاوردهای این شرکت نام برد و یادآور شد: این پروتزها از دقت بسیار بالا برخوردارند که همگام با تکنولوژی روز دنیا تولید شده‌اند. تکنولوژی تولید پروتزهای مایوالکتریک تنها در اختیار ۵ کشور صنعتی دنیا است و ما با تکیه بر دانش بومی، تمامی مراحل طراحی، تولید و توسعه آن را در ایران انجام دادیم.
وی تاکید کرد: این پروتزها در مقابل ضربه، سایش و فشار بسیار مقاوم بوده و در رنگ‌ها و متریال‌های متفاوت، قابل شخصی‌سازی هستند. ضد آب بودن، عدم تاثیر از میدان‌های مغناطیسی و دستگاه‌های الکترونیکی مجاور، دقت بالا در ساخت، قیمت مناسب، وزن بسیار سبک و قابلیت شخصی‌سازی از دیگر ویژگی‌های این محصول به شمار می‌رود.
هاشمی اضافه کرد: پروتزهای مایوالکتریک ما دارای موتورها و باتری‌هایی هستند که حرکت دستگاه‌ها را تامین می‌کنند و در نهایت با ورودی سیگنال‌های الکتریکی تولیدشده توسط عضلات در اندام باقی مانده، کنترل می‌شوند.
این فناور اضافه کرد: هنگامی که ماهیچه‌ها منقبض می‌شوند، یک سیگنال الکتریکی منتشر می‌کنند و الکترودهایی که روی پوست داخل سوکت قرار می‌گیرند، این سیگنال‌های ماهیچه‌ای را تشخیص می‌دهند و به کنترل‌کننده می‌فرستند که حرکت را برای مطابقت با آنچه کاربر در نظر دارد، تحریک می‌کند. به عنوان مثال وقتی فرد می‌خواهد دست را ببندد، ماهیچه‌های خود را که مربوط به بسته شدن است، منقبض می‌کند و دست بسته می‌شود.
به گفته وی، پروتزهای مایوالکتریک مدل S1 این شرکت قابلیت کالیبراسیون و شخصی‌سازی برای هر فرد را به صورت مجزا بر پایه قدرت ماهیچه‌های باقی مانده متقاضی دارد.
هاشمی اظهار کرد: این پروتز به گونه‌ای ساخته شده که هر ۵ انگشت آن متحرک بوده و با اراده فرد باز و بسته می‌شوند و کنترل میزان قدرت وارد بر آن نیز قابل تنظیم است. تمامی قطعات و طراحی‌های آن توسط این تیم تحقیقاتی انجام شده و ۲ سال گارانتی تعویض و تامین قطعات مادام‌العمر را شامل می‌شود. پروتزها به صورت ۲ رنگ ترکیبی و یا تک رنگ پوست تولید می‌شوند.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: