شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 27 2024
کد خبر: ۱۲۵۲۹
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۱
دکتر رضا صديقي کانديداي دوازدهمين دوره انتخابات مجلس شوراي اسلامي از حوزه انتخابيه تبريز، اسکو و آذرشهر:
عجب شیر پرس - در يک خانواده متوسط ومتدين در يکي از روستاهاي بخش مرکزي شهرستان تبريز به دنيا آمد، پس از پيروزي انقلاب اسلامي به عضويت سپاه پاسداران درآمد، با شروع جنگ تحميلي عازم جبهه هاي حق عليه باطل شد وپس از پايان جنگ، در رشته مهندسي صنايع غذايي از دانشگاه تبريز دانش آموخته شدوبعدها تا مقطع دکتري مديريت دولتي ادامه تحصيل داد ، در سال 1388 طي حکمي از سوي وزير کشور به عنوان فرماندار شهرستان اهر منصوب شد و طي اين مسئوليت خطير که بالغ بر 5 سال به طول انجاميد، خدمات ارزنده اي را در حوزه هاي مختلف به شهروندان اين منطقه ارايه داد.وي همچنين در حوزه صنعت نيز داراي تجارب مفيدي است که عضويت در هيئت مديره شرکت تراکتور سازي ايران( استان کردستان ) از مهم ترين آنهاست.
دکتر رضا صديقي در حادثه دلخراش زلزله ارسباران، در کسوت فرماندار شهرستان اهر، منشا رسيدگي فوري وتسريع در روند اسکان آسيب ديدگان، بازسازي ونوسازي واحد هاي مسکوني شهري و روستايي وتوسعه زير ساختهاي شهري وروستايي اين شهرستان بود.وي در دوازدهمين دوره انتخابات مجلس شوراي اسلامي از حوزه تبريز ، اسکوو آذرشهر به عنوان داوطلب ثبت نام کرده است، آنچه مي خوانيد متن مصاحبه با اين داوطلب انتخابات مجلس شوراي اسلامي است.

انگيزه شما از اينکه در عرصه رقابت براي نمايندگي مجلس شوراي اسلامي وارد شديد چيست؟
توسعه منطقه در گروي وحدت و همدلي نمايندگان است. عملکرد و کارنامه نمايندگان در ادوار گذشته و مقايسه وضعيت اين  حوزه انتخابيه بر اساس شاخص هاي مختلف با ساير نقاط کشور، تصوير مطلوبي ارايه نمي کند، لذا بر خود تکليف دانستم در کنار توصيه بزرگان و مصلحت انديشان حوزه انتخابيه، وارد عرصه انتخايات شوم.

با توجه به سوابق اجرايي جنابعالي در زمينه مديريت اجرايي و  صنعت ،لطفا  اعلام نماييد چه برنامه هايي براي حوزه انتخابيه خود(تبريز ، اسکو و آذرشهر)  داريد ؟
من به واسطه سالها اشتغال درسمت هاي اجرايي ومديريتي هم در سطح استاني  وهم در سطح شهرستان ، تجاربي درحوزه هاي صنعت ومعدن و شهرکهاي صنعتي به دست آورده ام . ايجاد زير ساخت هاي لازم ( اعم از گاز، آب وبرق) و اخذ سند ششدانگ شهرک صنعتي به تفکيک هر واحدکه بالغ بر چندين هکتار مي شد، از تجربيات مفيدي است که در ساير شهرستانهاي حوزه انتخابيه نيز قابل اجراست ، اين اقدام منجربه احداث وراه اندازي کارخانجات صنعتي ، توليدي و خدماتي ديگر شده و زمينه اشتغال جوانان را فراهم مي کند. لازم به ذکر است اين ابتکار براي اولين بار در سطح کشور در بخش شهرکهاي صنعتي رخ داد، از طرف ديگر تفکيک وصدور سند ششدانگ مختص هر واحد ، زمينه لازم را جهت ارايه ضمانت هاي اعتباري و مالي و دريافت تسهيلات در مرحله احداث و راه اندازي براي هر واحد مستقر فراهم خواهدکرد. در زمينه عمران شهري مهم ترين  رويکرد همياري با شهرداران و شوراهاي اسلامي است.

در راستاي احياي شهر تبريز و نقش دادن در زمينه رشد و توسعه صنعتي به اين شهر صنعتي چه برنامه هايي داريد؟
رشد و توسعه صنعتي تبريز در گروي جذب سرمايه انساني و مالي منطقه اي و ملي است. لذا، احياي شهر تبريز و نقش دادن در زمينه رشد و توسعه صنعتي به اين شهر صنعتي، نيازمند جذب حداکثري نخبگان در حوزه هاي مختلف صنعتي و توام با آن، جذب سرمايه بخش خصوصي و دولتي است. در اين راستا ايده ها، طرح ها و برنامه هايي که داراي خروجي مطلوب و مبتني بر واقعيت هاي حوزه انتخابيه مي باشد، در اولويت قرار دارد. براي رشد و توسعه صنعتي، برنامه هاي مورد نياز عبارتند از: پي گيري در جهت اجراي برنامه هاي آموزشي و آموزش مهارت هاي فني،  پي گيري و تسهيل گري در اجراي برنامه هاي تحقيق و توسعه، پي گيري و تسهيل گري در جهت شبکه سازي و اجراي برنامه هاي توسعه بازارو  پي گيري و تسهيل گري از بعد حقوقي و نظارتي پيرامون برنامه هاي بهبود عملکرد و بهينه سازي فرآيندها.

يکي از شعارهاي حائز اهميت جنابعالي توجه به جوانان و اهميت دادن به نخبگان عزيزمي باشد، لطفا در اين زمينه نظرات و برنامه هاي خود را بيان کنيد؟
بر اساس فرموده رهبر معظم انقلاب نخبگان پاره تن ملت هستند. جذب سرمايه بدون همکاري و همياري نخبگان در عرصه هاي مختلف مثمرثمر واقع نخواهد شد. لذا، فراهم نمودن تمامي شرايط لازم به منظور جذب حداکثري نخبگان و حضور پايدارشان شرط لازم و کافي توسعه و تعالي ممتد است. در اين خصوص؛ برنامه هاي مختلفي مي توان اجرا کرد. چند برنامه مهم براي حمايت از نخبگان به شرح زير بيان مي گردد؛ ايجاد بورسيه ها و تسهيلات مالي کاربردي،ايجاد مراکز تحقيقاتي و دانشگاه هاي برتر، ارائه پاداش ها و تشويق هاي مالي مناسب، ايجاد شبکه هاي ارتباطي و همکاري منطقه اي و فرامنطقه اي،ايجاد برنامه هاي آموزشي و ارتقاء مهارت ،حمايت هاي حقوقي لازم از دستاوردهاي پژوهشي وتحقيقاتي ، ايجاد فرصت هاي شغلي و کارآفريني براي نخبگان.
اين برنامه ها و تدابير مي توانند به تشويق نخبگان و توسعه تخصص و توانمندي هاي آنها کمک کنند و در نهايت به پيشرفت و توسعه منطقه منجر شوند.

در خصوص ايجاد زمينه هاي اشتغال پايدار به قشر جوان در حوزه انتخابيه خود  چه برنامه ايي تدارک ديده ايد؟
زمينه هاي اشتغال پايدار متوجه بخش زيرساخت ها و مولفه هاي مرتبط با بهره داري صحيح و بهينه از منابع مالي و انساني است. توليد بهينه و مبتني بر فناوري روز و ورود به بازارهاي جديد زمينه اشتغال پايدار را فراهم خواهد کرد. از سوي ديگر، توجه به برخي حوزه هاي تخصصي، سبب ايجاد اشتغال پايدار براي قشر جوان مي شود که بهره برداري از اين حوزه ها در چارچوب وظايف تعريف شده حقوقي و نظارتي؛ در حوزه انتخابيه در کانون توجه اينجانب قرار دارد.
 انرژي پايدار: توسعه و استفاده از منابع انرژي پايدار مانند انرژي خورشيدي، بادي، آبي و بيوگاز، که مي تواند به ايجاد شغل هاي جديد و پايدار در صنايع مرتبط با انرژي منجر شود.
کشاورزي پايدار: توسعه کشاورزي پايدار و استفاده از روش هاي کشاورزي مدرن و مطلوب که به حفظ منابع طبيعي و محيط زيست کمک مي کند و همچنين ايجاد فرصت هاي شغلي در زمينه هاي مرتبط با کشاورزي مانند توليد و فرآوري محصولات کشاورزي.
حفاظت محيط زيست: توسعه صنايع و فناوري هاي مرتبط با حفاظت محيط زيست مانند بازيافت، تصفيه آب و هوا و مديريت پسماندها، که مي تواند به ايجاد شغل هاي پايدار در زمينه هاي محيط زيستي منجر شود.
 حمايت از کسب و کارهاي کوچک و متوسط: ايجاد فرصت هاي شغلي در کسب و کارهاي کوچک و متوسط، که مي تواند به توسعه اقتصادي مناطق محروم و کاهش بيکاري کمک کند.
 توسعه صنايع فناوري: توسعه صنايع فناوري پيشرفته مانند فناوري اطلاعات و ارتباطات، رباتيک، هوش مصنوعي و اينترنت اشيا که مي تواند به ايجاد شغل هاي پايدار و با ارزش افزوده بالا در زمينه هاي فناوري و نوآوري منجر شود.
 گردشگري پايدار: توسعه گردشگري پايدار و مسئوليت اجتماعي در صنعت گردشگري، مي تواند به حفظ منابع طبيعي و فرهنگ هاي محلي کمک کند و همچنين ايجاد فرصت هاي شغلي در زمينه هاي مرتبط با گردشگري مانند هتلداري، راهنمايي و تفريحات.
 آموزش و مهارت هاي فني: توسعه آموزش و مهارت هاي فني در زمينه هاي مورد نياز اقتصاد، مانند فني و حرفه اي، مهندسي، بهداشت و درمان و خدمات مشاوره،  مي تواند به ايجاد فرصت هاي شغلي پايدار و افزايش توانمندي افراد کمک کند.

همان طور که مستحضريد بعد از مسئله اشتغال مهمترين دغدغه قشرجوان و همچنين طبقه کم برخوردار جامعه مسئله مهم مسکن مي باشد دکتر صديقي، آيا در اين خصوص اقدامي اساسي خواهيد کرد؟
براي حل مشکل مسکن در تبريز، ميتوان از راهکارهاي زير استفاده کرد و تمامي موارد مرتبط با مسائل حقوقي و نظارتي در اين خصوص در دستور کار  قرار خواهد داشت.
1. ساخت و ساز بيشتر: افزايش تعداد واحدهاي مسکوني با ساخت و ساز بيشتر ميتواند به حل مشکل مسکن در تبريز کمک کند. براي اين منظور، بايد سياستهاي حمايتي و تشويقي براي ساخت و ساز مسکن در نظر گرفته شود.
2. توسعه مسکن اجتماعي: ساخت واحدهاي مسکوني اجتماعي براي افراد با درآمد کم و نيازمندان ميتواند به حل مشکل مسکن در تبريز کمک کند. اين واحدها بايد با قيمت مناسب و شرايط پرداخت آسان براي اين افراد در دسترس قرار گيرند.
3. توسعه مسکن اجارهاي: افزايش تعداد واحدهاي مسکوني اجارهاي با قيمت مناسب و شرايط مناسب براي مستاجران ميتواند به حل مشکل مسکن در تبريز کمک کند. براي اين منظور، بايد سياستهاي حمايتي و تشويقي براي سرمايهگذاران در زمينه مسکن اجارهاي در نظر گرفته شود.
4. توسعه مسکن مهر: افزايش تعداد واحدهاي مسکوني مهر با قيمت مناسب و شرايط پرداخت آسان براي جوانان و خانوادههاي جوان ميتواند به حل مشکل مسکن در تبريز کمک کند. براي اين منظور، بايد سياستهاي حمايتي و تشويقي براي ساخت واحدهاي مسکوني مهر در نظر گرفته شود.
5. بهبود سيستم اعطاي وام مسکن: اصلاح و بهبود سيستم اعطاي وام مسکن به افراد و خانوادهها ميتواند به حل مشکل مسکن در تبريز کمک کند. بايد شرايط پرداخت وامها و نرخ سود آنها مناسب و قابل قبول براي متقاضيان باشد.
6. توسعه شهرهاي جديد: ايجاد شهرهاي جديد و توسعه مناطق حومه شهري ميتواند به حل مشکل مسکن در تبريز کمک کند. اين شهرها و مناطق بايد داراي تمامي امکانات زندگي مورد نياز باشند و به راحتي قابل دسترس باشند.
7. توسعه مسکن مشارکتي: ايجاد پروژههاي مسکن مشارکتي با همکاري بين دولت و بخش خصوصي ميتواند به حل مشکل مسکن در تبريز کمک کند. در اين نوع پروژهها، هزينه ساخت و ساز واحدهاي مسکوني بين دولت و بخش خصوصي تقسيم ميشود و افراد ميتوانند با شرايط پرداخت آسان به مسکن دسترسي پيدا کنند.

شهر تبريز و اسکو وآذرشهر از جمله شهرهاي با قدمت زياد و داراي جاذبه هاي گردشگري مي باشد که خود سبب ايجاد اشتغال و توسعه شهري مي گردد در راستاي اين امر چه برنامه هايي داريد؟
براي توسعه گردشگري در تبريز آذرشهر اسکو، آنچه که به عنوان راهکار و برنامه در قالب پيگيري و تسهيل گري از طريق حقوقي و نظارتي مي توانم به آن اشاره کنم به شرح زير است:
1. توسعه زيرساختها: ساخت و بهبود جادهها، فرودگاهها و ايستگاههاي راهآهن به منظور افزايش دسترسي به شهر و جذب گردشگران.
2. توسعه امکانات رفاهي: ساخت هتلها، رستورانها، فروشگاهها و مراکز خريد با هدف ارائه خدمات به گردشگران و افزايش راحتي آنها.
3. توسعه جاذبههاي گردشگري: حفظ و بهبود جاذبههاي طبيعي و تاريخي موجود در منطقه، احداث موزهها، پارکها و فضاهاي سبز جهت جذب گردشگران.
4. توسعه فعاليتهاي تفريحي و ورزشي: ايجاد فضاهايي براي انجام فعاليتهاي تفريحي و ورزشي مانند پارکها، استخرها، سالنهاي ورزشي و مراکز تفريحي.
5. توسعه صنعت گردشگري: ايجاد و توسعه صنايع مرتبط با گردشگري مانند صنعت هتلداري، رستورانداري، توليد صنايع دستي و خريد و فروش محصولات محلي.
6. تبليغات و بازاريابي: انجام تبليغات و بازاريابي مناسب در داخل و خارج از کشور به منظور جذب گردشگران و افزايش شناخت شهر و جاذبههاي آن.
7. ارتقاي کيفيت خدمات: آموزش و ارتقاي کيفيت خدمات ارائه شده به گردشگران توسط کارکنان صنعت گردشگري.
8. توسعه گردشگري پايدار: اتخاذ سياستها و اقداماتي براي حفظ محيط زيست و منابع طبيعي منطقه به منظور توسعه گردشگري پايدار و حفظ آن براي نسلهاي آينده.
9. همکاري با بخش خصوصي: ايجاد همکاري و شراکت با بخش خصوصي براي سرمايهگذاري در زمينه توسعه گردشگري و ايجاد فرصتهاي شغلي براي جوانان و جوانان محلي.
10. توسعه گردشگري روستايي: توسعه گردشگري روستايي به منظور جذب گردشگران به مناطق روستايي و ايجاد فرصتهاي شغلي براي اهالي روستاها.

 جناب دکتر! تورم و پايين آمدن قدرت خريد مردم همه را درگير خود  و در دهکهاي پايين تر ملموس تر خود را نشان مي دهد  در اين راستا چه کار خواهيد کرد؟  
راهکارهاي ذيل را در جهت مبارزه با تورم و مقابله با پايين آمدن قدرت خريد مردم مدنظر قرار داده ام:
1. کنترل تورم: براي کاهش تورم، بايد سياستهاي مالي و پولي مناسبي اجرا شود. بايد در جهت تصويب قوانين و سياستهايي که به کاهش تورم کمک ميکنند، تلاشي مضاعف داشت.
2. تقويت اقتصاد داخلي: براي کاهش وابستگي به واردات و تقويت اقتصاد داخلي، بايد سرمايهگذاري در صنايع داخلي و توليد ملي تشويق شود. بايد در جهت تصويب قوانين و سياستهايي که به تقويت اقتصاد داخلي کمک ميکنند، تلاش کرد.
3. کاهش هدررفت و فساد: براي کاهش هدررفت و فساد در سيستم اقتصادي، بايد قوانين و مقررات مناسبي اجرا شود. بايد در جهت تصويب قوانين و سياستهايي که به کاهش هدررفت و فساد کمک ميکنند، تلاش کرد.
4. حمايت از کسب و کارهاي کوچک و متوسط: براي افزايش اشتغال و تقويت اقتصاد داخلي، بايد کسب و کارهاي کوچک و متوسط حمايت شوند.
5. افزايش حقوق و دستمزد: براي افزايش قدرت خريد مردم، بايد حقوق و دستمزد کارگران و کارکنان افزايش يابد.
6. تقويت برنامههاي رفاهي: براي کاهش تاثيرات منفي تورم بر جامعه، بايد برنامههاي رفاهي قويتري اجرا شود.
7. افزايش آگاهي عمومي: براي مبارزه با تورم و کاهش قدرت خريد مردم، بايد آگاهي عمومي درباره علل و تاثيرات تورم افزايش يابد.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: