شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 27 2024
کد خبر: ۱۲۵۲۱
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۸
در مصاحبه با دکتر سيد صابر حسيني شيراز مديرعامل شرکت دانش بنيان پترو پالايش کوثر مطرح شد:
عجب شیر پرس - تلاش در حوزه توليد فرآورده هاي نفتي و دستيابي به محصولات مرتبط و ايجاد بسترهاي مطالعاتي و تحقيقاتي در جهت به کارگيري نخبگان، ايجاد اشتغال و در نهايت حرکت به سوي خود اتکايي مقوله اي مهم در حوزه کسب وکار بويژه در شرايط تحريم هاي ظالمانه بين المللي است، دکتر سيد صابر حسيني شيراز مديرعامل شرکت دانش بنيان پترو پالايش کوثر، بر همين اساس به عنوان يک ايراني، با همراهي تعدادي از هم فکرانش آستين هايشان را بالا زده اند و دلسوزانه تلاش هاي مستمر و موثري را با هدف خوداتکايي و استقلال کشور از فرآورده هاي نفتي انجام داده اند، رضايت مشتريان و بهبود مداوم براي دسترسي به بازارهاي جديد و بزرگتر به عنوان استراتژي اين شرکت تعيين شده و در جهت رسيدن به آن از هيچ تلاشي دريغ نمي شود، توليد انواع هيدروکربن هاي سبک و سنگين، انواع روانکار(روغن موتور، هيدروليک، دنده و ..)، انواع حلال و انواع برش هاي هيدروکربني از ميعانات گازي با تحمل مرارتها، نتيجه سالها سعي وکوشش او و همکارانش است.
در سوابق او مديريت چندين کارخانه در حوزه مشتقات نفتي ديگر هم  به چشم مي خوردکه نشان مي دهد از اهليت وصلاحيت بالايي در اين زمينه برخوردار است، تحصيلات دانشگاهي را تا مقطع دکتري ادامه داده و تعصب به خاک و وطن انگيزه اي در او براي راه اندازي واحد صنعتي در زادگاهش عجب شير شده است.  

شرکت پترو پالايش کوثر با چه اهدافي تاسيس شده و محصولات عمده آن شامل چه فرآورده هايي مي شود؟
اين شرکت باهدف توليد و صادرات انواع فرآورده هاي نفتي از جمله هيدروکربن هاي سبک و سنگين، انواع روانکارها و انواع حلال هاي نفتي، انواع برش هاي هيدروکربني از ميعانات گازي و ... به کشورهاي ترکيه، عراق، ارمنستان، افغانستان ، پاکستان و ... از سال 1395  فعاليت خود را شروع کرده است. اين شرکت با بيش از دو دهه سابقه و همچنين با اتکاء به نيروي انساني کارآمد، تجهيزات و دانش فني روز دنيا در راستاي توليد انواع فرآورده هاي نفتي و در راستاي خلق ارزش براي مشتريان در بازارهاي داخلي و خارجي در حال توليد و صادرات است و با تلاش و کوشش همکاران در واحد تحقيق و توسعه با ساخت کاتاليست هاي سولفور و مرکاپتان زدايي از فرآورده هاي نفتي موفق به اخذ مجوز دانش بنيان از معاونت علمي فناوري رياست جمهوري گرديده است، واحدتحقيق وتوسعه اين مجموعه شامل کليه تجهيزات و آناليز فرآورده هاي نفتي جهت ايجاد فناوري هاي نو و خلق دانش و ايجاد تکنولوژي در زمينه فرآورده هاي نفتي مي باشد و در اين راستا چندين تفاهم نامه و همکاري دوجانبه با دانشگاه هاي معتبرکشور و بنياد ملي نخبگان داشته است، جذب دانشجوي نخبه از آزمون سراسري سال 1402 و احداث واحد آزمايشگاه نفتي در دانشگاه تبريز و مدل زيست بوم فناوري در زمينه سولفورزدايي و مرکاپتان زدايي از فرآورده هاي نفتي، کسب رتبه اول کشوري درآزمون مهارت فرآورده هاي نفتي وصادرکننده نمونه سال 1401، فناور برتر استان و داراي رتبه فناوري از سازمان پژوهش هاي علمي و صنعتي کشور وکنسرسيوم فناوري با چندين شرکت دانش بنيان، اخذ مجوز دانش بنيان از معاونت علمي فناوري رياست جمهوري و آموزش و ساير برنامه هاي توسعه و احداث واحد ميني ريفاينري يکي از افتخارات اين شرکت است. اين مجموعه در زميني به مساحت سه هکتار در شهرک صنعتي شهر عجبشير احداث گرديده است، برنامه ريزي براي احداث اين پروژه در پنج مرحله انجام شده است، فاز اول توليد انواع هيدروکربن هاي سبک و سنگين، فاز دوم توليد انواع روانکار ها ( روغن موتور، هيدروليک، روغن صنعتي و ... )،  فازسوم توليد انواع حلال، اکتان بوستر و انواع برش هاي هيدروکربني ازميعانات گازي و فاز چهارم توليد انواع گريس و ضديخ و در نهايت توليد قير،که در حال حاضر فاز اول و دوم مجموعه به بهره برداري رسيده و فاز سوم آماده بهره برداري مي باشد.

ميزان توليد اين واحد صنعتي درسالهاي اخيرچه روندي داشته است؟
از ابتداي بهره برداري در سال 1395 به صورت ساليانه افزايش محصول داشته، بخشي از توليدات اين شرکت  شامل روغن موتور به ميزان ده هزار تن سالانه و هيدروکربن هاي سبک و سنگين به ميزان سي هزار تن سالانه مي باشند، اين شرکت با استفاده از دستگاه هاي مدرن با آخرين تکنولوژي و به کارگيري نيروهاي متخصص و با تجربه، محصولي با کيفيت و قيمت مناسب توليد مي کند و با اخذ اکثر استانداردها، در حال حاضر محصولات خود را طبق اين استاندارد ها توليد و روانه ي بازار مي کند.

آيا با وجود رقباي دولتي، شرکت هاي بخش خصوصي فعال در اين حوزه، امکان رقابت در بازارهاي داخلي را دارند؟
در بخشي از محصولات توليدي اين شرکت نقش دولت، بيشتر حاکميتي است و در توليد وارد نشده است، ما در واقع خودمان را رقيب دولت ندانسته و نمي دانيم، دولت به عنوان ابزار قدرتمند حاکميت در کنار بخش خصوصي نقش حمايتي دارد. با توجه به سابقه بيش از دو دهه در زمينه توليد و فرآورش فرآورده هاي نفتي و نيروي انساني مجرب و تحصيل کرده، با دانشگاه هاي کشور، بنياد نخبگان، مراکز علمي و پژوهشي تفاهم نامه داريم، هم چنين با تجار تراز اول و بازرگانان کشورهاي هم جوار و ساير ظرفيت هاي موجود در شرکت توانسته ايم در بازارهاي داخلي و خارجي سهمي از بازار فرآورده هاي نفتي را در دست داشته باشيم و با تحقيق و توسعه در واحدهاي مختلف فني مهندسي، بازرگاني وکنترل کيفيت به صورت مستمر در مرزهاي دانش حرکت کنيم و در کنار شرکت هاي بزرگ دولتي و خصوصي فعال در اين حوزه سهمي از بازار را به خود اختصاص دهيم. در اين خصوص بخش خصوصي بايد خودي نشان دهد و ريسک سرمايه گذاري در زمينه توليد و ايجاد ارزش افزوده را بپذيرد، متاسفانه به دليل اينکه حوزه هاي دلالي و سفته بازي و خريد و فروش ارز زمين و غيره بيشتر ارزش افزوده دارد و سرمايه گذاران در اين حوزه هيچ اثر و نامي از خود به جاي نمي گذارند تا در رصد سازمانهاي مختلف مثل دارايي و...  قرار نگيرند به همين دليل تمايل بيشتري در اين حوزه دارند. اگر بخش خصوصي توانمند و واقعي بخواهد کاري انجام دهد، مي تواند رقباي دولتي و حتي قوانين حاکميتي را تغيير دهد مثل قانون حمايت از توسعه صنايع پايين دستي نفت و ميعانات گازي با استفاده از سرمايه گذاري مردمي. بر اساس گزارش مرکز پژوهش هاي مجلس  با عنوان سهم نهاد هاي شبه دولتي در اقتصاد، صنعت پالايش نفت اينگونه نوشته شده که سهم نهاد هاي عمومي غيردولتي و دولت در صنعت پالايش نفت (نفت خام و ميعانات گازي)، سازمان تامين اجتماعي، دولت (شرکت ملي پالايش و پخش فراورده هاي نفتي)، سهام عدالت، تامين اجتماعي و نيروهاي مسلح (ساتا) به ترتيب 45-35-11-8  از حق کنترل و مديريت صنعت پالايش کشور را در اختيار دارند و سهم بخش خصوصي از مديريت اين صنعت تنها يک درصد است. در کل صنعت پالايش کشور عمدتا در اختيار دولت و نهاد هاي عمومي غير دولتي است و بخش خصوصي سهم ناچيز  از صنعت مذکور را در اختيار دارد. اگر دولت ومسئولين محترم  نه در حرف بلکه در عمل حامي توليدکننده باشند، بخش خصوصي مي تواند به شکوفايي و موفقيت هاي چشمگيري با استفاده از قدرت مانور و تصميم گيري سريع دست پيدا کند. دولت اگر نقش حمايتي، هدايتي و نظارتي را در خصوص حمايت از سرمايه گذاري بخش خصوصي اعمال کند نه به عنوان يک رقيب بلکه به عنوان يک حامي مي تواند به رشد توليد و توسعه کشور کمک کند، همچنين در سياست هاي اصل 44 به توانمند سازي بخش خصوصي تاکيد شده لذا دولت بايد از بخش خصوصي حمايت کند و پشتيبان بخش خصوصي در اين واگذاري ها باشد.

در حال حاضر، محصولات شرکت شما درچه استانهايي توزيع مي شود و مشتريان عمده محصولات شما از چه جاهايي هستند؟
محصولات ما شامل هيدروکربن هاي سبک و سنگين و روغن موتور که در نمايندگي هاي روغن موتور، مراکز توزيع روغن هاي موتور، تعويض روغني ها و در تمام استان هاي کشور و در زمينة صادراتي- تجار خارجي توليد و عرضه مي گردد.

مواد اوليه شرکت چيست و از کجا تامين مي شود؟
مواد اوليه اين شرکت شامل حلال هاي 402 ، 502 ، 503 و 404، ريفورميت، آيزوفيد و آيزوريسايکل که از پالايشگاه و کرود فيول اويل (cfo) از پتروشيمي و انواع روغن پايه  از نفت سپاهان و ميعانات گازي از خانگيران، عسلويه، پارس جنوبي و هم چنين ادتيو و پليمر از شرکت هاي توزيع کننده، تامين مي شود.

شرايط اخذ نمايندگي شرکت در سطح استاني و ملي  چگونه است؟
اين شرکت  در راستاي اهداف خود اعم از ارائه محصول با کيفيت و در حد رقابت با محصولات خارجي و نيز کارآفريني و خدمت به آحاد ملت شريف ايران در نظر دارد با ارائه نمايندگي هاي فروش و عامليت هاي فروش در اکثر نقاط کشور بتواند اين محصول با کيفيت را به دست مصرف کنندگان برساند، حال در اين راستا با توجه به درخواست هاي نمايندگي از شهرهاي مختلف با توجه به مکان سابقه فعاليت و نيز ميانگين فروش تخميني شرکت مي تواند نمايندگي در آن شهر را واگذار نموده و خود شرکت نيز در اين راستا کمک هاي مالي لازم در زمينه دکور، تابلو سردرب، تبليغات محيطي و رسانه اي با توجه به درخواست نمايندگي خواهد نمود.

در صورت حمايت هاي لازم از سوي متوليان دولتي، چه ظرفيت هايي در اين واحد توليدي براي توسعه بيشتر و اشتغال زايي وجود دارد؟
با توجه به آماده سازي زير ساخت هاي اوليه شامل آب، برق و گاز وآماده سازي واحد يوتيليتي ( بخار، خنک کننده و ...) ، در کليه فازهايي که در حال حاضر به بهره برداري رسيده و آماده بهره برداري است ( فاز 2 و فاز 3) در صورت حمايت هاي لازم ازسوي متوليان دولتي، ظرفيت کليه واحدها،2 تا 3 برابر در توليد و در زمينه اشتغال تا 3 برابر فعلي قابل افزايش است.

فناوري مورد نياز در شرکت تا چه حد به روز است؟
اين شرکت به توليد بر محور دانش و فناوري توجه ويژه اي دارد و دانش و فناوري اين شرکت با تلاش و کوشش همکاران و زحمات چندين ساله در ساخت کاتاليست هاي سولفور و مرکاپتان زدايي از فرآورده هاي نفتي موفق به اخذ مجوز دانش بنيان از معاونت علمي رياست جمهوري گرديده و داراي مدل زيست بوم فناوري و تفاهم نامه با دانشگاه هاي کشور، بنياد ملي نخبگان، جذب دانشجويان نخبه به پيشرفت هاي ارزشمندي دست يافته است و با تفاهم نامه هاي دانشگاهي و ارتباط با شرکت هاي خارجي، هميشه فناوري خود رابه روز مي کند.

محصولات توليد شده چه قدر براي کشور ارزآوري دارد يا در آينده خواهد داشت؟
با توجه به اينکه اکثر محصولات توليدي اين شرکت صادراتي است  و علاوه بر ارزآوري در چندين سال اخير، در سال هاي آتي نيز در تلاشيم با بهره گيري از پيشرفته ترين فناوري ها و ماهرترين نيروي انساني، خود را براي رويا رويي با چالش هاي آينده صنعت نفت، گاز و پتروشيمي،که دائما در حال تغيير و تحول است آماده کنيم، تا در راستاي جلوگيري از خروج ارز از کشور با توليد محصولات متنوع و جديد، توان رقابت با محصولات مشابه خارجي را داشته باشيم و در صورت تکميل واحدهاي توسعه اي و بهره برداري همه فازهاي توليدي مي توان علاوه بر توليد باعث ارزآوري هم شد.

به نظر شما دليل اصلي واردات فرآورده هاي نفتي در ايران چيست وچه راه حلي براي آن داريد؟
متاسفانه به دليل کم توجهي در بيش از يک قرن اخير به توسعه زيرساخت هاي فناوري درکشور و ايجاد تکنولوژي در زمينه استخراج و بهره برداري و پالايش فرآورده هاي نفتي و به دليل عدم توانايي در توليد بيش از مصرف مورد نياز و ناترازي منفي در توليد و مصرف و دلايلي چون مصرف بيش از دو نيم برابر استانداردهاي جهاني در فرآورده هاي توليدي و قيمت پايين سوخت در ايران ومصرف گرايي مردم وعدم توجه به ساخت پالايشگاه هاي کوچک وساخت پالايشگاه هاي بزرگ وتحريم هاي بين المللي و ... واردکننده فراورده هاي نفتي شده ايم.

براي برند شدن وتبليغات محصولات توليدي چه برنامه هايي داريد؟
تهيه وتدوين فرمولاسيون هاي جديد، سولفورزدايي ازميعانات گازي، فرمولاسيون به روز روانکارها، پارافين زدائي از آيزوريسايکل، توليد بيواتانول هم چنين شرکت پتروپالايش کوثر خود را متعهد مي داند که سطح عملکردهاي کيفيتي شرکت را با استقرار متد ها و سيستم هايي چون: سيستم مديريت کيفيت مطابق با الزامات ISO 9001: 2015)) و سيستم مديريت ايمني و بهداشت شغلي مطابق با الزامات(OHSAS 18001:2007)  وسيستم مديريت زيست محيطي مطابق با الزامات (ISO 14001-2015) وسيستم بهداشت، ايمني، محيط زيست مطابق با الزامات (HSE- MS) و سيستم مديريت يکپارچه مطابق با الزامات (IMS) و استاندارد مديريت کيفيت آزمايشگاه (ISO 17025: 2017) بر اساس استاندارد هاي جهاني به صورت مداوم بهبود داده و بر حسن اجراي اين سيستم ها، نظارت مستمر داشته باشد. همچنين براي برندهاي روغن موتور استراتژي تدوين شده و برنامه جامع ورود به بازار و توسعه بازار توسط کارشناساني از بهترين اساتيد دانشگاه هايي که در حوزه بازرگاني و بازاريابي صاحب نظر هستند، را مد نظر داريم.

مزيت عمده محصولات اين شرکت در مقايسه با شرکت هاي مشابه داخلي چيست؟
 واحد تحقيق و توسعه اين مجموعه شامل کليه تجهيزات و آناليز فرآورده هاي نفتي و با هدف آموزش و تحقيقات جهت ايجاد فناوري هاي نو و خلق دانش و ايجاد تکنولوژي در زمينه فرآورده هاي نفتي در حال فعاليت مي باشد، اقدامات انجام شده در  واحد تحقيق و توسعه شامل : تهيه و تدوين فرمولاسيون هاي جديد، سولفورزدايي از ميعانات گازي، فرمولاسيون به روز روانکارها،پارافين زدائي ازآيزوريسايکل، توليد محصولات نوآوري شده حاصل از تحقيق و توسعه است، هم چنين اين شرکت خود را متعهد مي داند که سطح عمل کردهاي کيفيتي شرکت را با نظارت مستمر، استقرار سيستم هاي مديريت کيفيت به صورت مداوم بهبود دهد. اين شرکت در تلاش است تا به عنوان يکي از شرکت هاي منتخب و پيشگام در زمينه توليد و صادرات فرآورده هاي نفتي در بازار منطقه اي ايفاي نقش کند و با احداث واحد ميني ريفاينري در صدد است با پالايش ميعانات و توليد انواع فرآورده ها مانند بنزين، انواع هيدروکربن، حلالها و.. در بازارهاي داخلي و معتبر بين المللي باشد.

فعالان اين حوزه براي رونق و توسعه کار خود با چه چالش هايي روبه رو هستند؟
 تحريم هاي بين المللي و متاسفانه تحريم هاي داخلي که بيشترين و بزرگترين چالش اين صنعت همين تحريم هاي داخلي شامل عدم حمايت مسئولين از اين صنعت در بخش خصوصي وصدور بخشنامه هاي متعدد سازمان ها و ادارات مختلف است که  باهم، هماهنگي ندارند. در زمينه تامين نقدينگي نيز چالشي به نام عدم حمايت بانک ها از سيستم توليد و بخش خصوصي وجود دارد به گونه اي که رفت وآمد زياد و مدارک و مستندات اضافي از توليدکننده اخذ مي شود. در حوزه بانک مرکزي بخشنامه رفع تعهد ارزي يک چالش بزرگ براي اين صنعت است.

در صورت صادرات به خارج از کشور مشتريان  محصولات شما چه کشورهايي هستند؟
تجار افغانستان،پاکستان،ارمنستان، ترکيه و بازارهاي فرامنطقه اي شامل روسيه، اروپا، آفريقا، آسياي شرقي.

آيا تحريم ها و رکود اقتصادي سال هاي اخير بر کميت و کيفيت محصولات شما تاثيري داشته است؟
بله حتما تحريم ها تأثير مستقيم و منفي بر کيفيت و کميت محصولات ماگذاشته است. مهم ترين تکانه هاي وارده بر اقتصاد ايران طي چند سال گذشته از کانال تحريم هاي اقتصادي اخير بوده که از سال 1388 تاکنون اقتصادکشور را درگيرکرده است. بايد به اين نکته توجه شودکه تحريم هاي بين المللي به گونه اي بر توان توليد داخلي و درون زايي اقتصاد بر اساس فرمايشات مقام معظم رهبري وتکيه بر جوانان و استعدادهاي داخلي که همان تداعي اقتصاد مقاومتي مي باشد، تاثير مي گذارد. اين شرکت علي رغم تحريم ها با تکيه بر استعدادهاي جوانان و دانشجويان  و  همکاري دوجانبه با دانشگاه هاي معتبر کشور، بنياد ملي نخبگان، جذب دانشجوي نخبه از آزمون، اخذ مجوز دانش بنيان و... توانسته است قدمي مثبت براي خنثي سازي تحريم ها بردارد.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: