يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 28 2024
کد خبر: ۱۲۴۹۰
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۹
عجب شیر پرس - مدیر جهادکشاورزی اسکو از تولید سالانه ۱۰۰ تن شیر و فرآورده لبنی و ۱۲۰ تن گوشت شتر در این شهرستان خبر داد.
به گزارش عجب شیر پرس به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، آقای فرشبافیان گفت: اسکو با توجه به شرایط آب و هوایی موجود، تغییر اقلیم و بافت پوشش گیاهی منطقه و به علت پایین بودن بارندگی و نزولات آسمانی و سابقه و قدمت طولانی در عرصه پرورش و فرآوری لبنیات این حیوان ارزشمند و وسعت زیاد مراتع برای پرورش از پتانسیل کافی برای طرح توسعه و سرمایه گذاری پرورش شتر بهره‌مند است.

وی ادامه داد: همچنین با توجه به ارزش غذایی و دارویی بالای این نعمت الهی مانند گوشت، شیر، روغن، کرک شتر و نیز ارزآوری، مقاومت بالا به کم آبی، عدم نیاز به جایگاه و مقاومت به بیماری آن غیرقابل انکار است و ارزش تولید و توجه به این حیوان را دو چندان می‌کند.

وی افزود: از هر نفر شتر در سال و در هر ۱۱ ماه دوره شیرواری حدوداً ۷۰۰ کیلو شیر و ۷۰۰ تا ۸۰۰ کیلو گوشت لخم تهیه و تولید می‌شود که در صورت تلقیح مصنوعی و اصلاح نژاد و تعریف نژاد‌های برتر شیری و گوشتی تولید چند برابری و امکان صادرات مهیا می‌شود.

 مدیر جهادکشاورزی شهرستان اسکو ادامه داد: نژاد‌های مورد پرورش در این شهرستان بیشتر نژاد لوک ادوانا (تک کوهان) و بوغور (دو کوهان) است که نژاد بوغور در کشور همسایه ترکیه خواهان زیادی نیز دارد.

وی بیان کرد: پرورش هر ۱۰ نفر شتر می‌تواند باعث اشتغال یک بهره بردار به صورت مستقیم و دو نفر به صورت غیرمستقیم شود که از طریق فروش و تهیه و فرآوری محصولات لبنی، بافندگی محصولات از کرک شتر، عرضه گوشت و سایر مشاغل صورت می‌گیرد.

آقای فرشبافیان افزود: متاسفانه فعلا در شهرستان اسکو صنایع بسته بندی و تبدیلی و تولیدات جنبی آن وجود ندارد و تولید شهرستان به صورت فله‌ای و یا به صورت بسته بندی نامتعارف به فروش می‌رسد، ولی امید است در آینده نزدیک دیگر شاهد فروش به صورت فله‌ای نباشیم و بدین طریق ارزش افزوده محصول تولیدی نیز افزایش یابد.

گفتنی است شهرستان اسکو از قطب‌های تولید و پرورش گوشت و لبنیات شتر در استان آذربایجان شرقی است.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: