شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 27 2024
کد خبر: ۱۲۴۳۶
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۳
عجب شیر پرس - مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان‌شرقی با اشاره به فعالیت سامانه بارشی در استان از روز چهارشنبه هفته جاری، گفت: با توجه به فعالیت این سامانه و کاهش نسبی دما، یخبندان و لغزندگی جاده‌های استان دور از انتظار نیست.
به گزارش عجب شیر پرس به نقل از ایرنا، «مرتضی مینویی»، روز سه شنبه افزود: بر اساس پیش بینی اداره کل هواشناسی استان و صدور هشدار زرد، فعالیت این سامانه بارشی تا شب یکشنبه در استان تداوم خواهد داشت و موجب بارش برف و باران و بروز پدیده مه می شود.

وی با بیان اینکه این سامانه تمام نواحی آذربایجان شرقی را فرا می گیرد، اظهار کرد: با توجه به احتمال آبگرفتگی معابر، مه گرفتگی، کاهش دید افقی، کولاک برف، وزش تندبادهای لحظه ای، سقوط یا پرتاب اجسام و خسارت به سازه های سبک، انجام اقدامات پیشگیرانه در این موارد از سوی مردم و دستگاه های خدماتی ضروری است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان‌شرقی خواستار احتیاط در ترددهای جاده ای به ویژه در جاده های کوهستانی، صرفه جویی در مصرف حامل های انرژی، همراه داشتن تجهیزات ایمنی زمستانی و لباس گرم و اطمینان از سلامت فنی خودروها شد.

مینویی، بر ضرورت آمادگی برای نمک پاشی و برف روبی جاده ها به ویژه در مناطق کوهستانی، لغو سفرهای غیرضروری و فعالیت های کوهنوردی، محکم کردن سازه های سبک و پارک نکردن خودروها در کنار درختان فرسوده تاکید کرد.

آذربایجان شرقی منطقه ای سردسیر و کوهستانی است و از لحاظ تقسیم بندی های اقلیمی جزو مناطق نیمه خشک به حساب می آید.

آب و هوای این استان به طور کلی سرد و خشک است ولی به علت تنوع توپوگرافیکی از اقلیم های متفاوتی برخوردار است.

آذربایجان شرقی همواره تحت تاثیر بادهای سرد شمالی و سیبری و بادهای مرطوب دریای سیاه و مدیترانه و اقیانوس اطلس همچنین بادهای محلی متاثر از کوهستان های سبلان در شرق، سهند در غرب و جنوب غربی، رشته کوه های قره داغ در شمال، رشته کوه های تخت سلیمان و اربط در جنوب، ارتفاعات بزقوش در جنوب شرق و قوشاداغ در شمال شرق استان قرار دارد.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: