شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 27 2024
کد خبر: ۱۲۴۲۶
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۲
عجب شیر پرس - مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران با بیان اینکه مصرف سوخت خودروهای تولیدی نسبت به میانگین جهانی بالا است، گفت: اگر خودروها با استاندارد بین‌المللی تولید می‌شد، مصرف بنزین به ۶۰ میلیون لیتر در روز کاهش می‌یافت و می‌توانستیم روزانه ۵۰ میلیون لیتر صادرات داشته باشیم.
به گزارش عجب شیر پرس به نقل از ایرنا، جلیل سالاری با اشاره لزوم ایجاد تنوع در سبد سوخت کشور، اظهار کرد: بر کسی پوشیده نیست که باید به سمت تنوع سبد سوختی حرکت کنیم؛ در حال حاضر نزدیک به ۳۵ میلیون لیتر ظرفیت CNG در کشور وجود دارد که باید از آن استفاده کرد.

وی افزود: ناوگان حمل نقل عمومی هم فرسوده شده و مصرف آن بالا است؛ همچنین بررسی پیمایش کارت‌های سوخت نشان می‌دهد مصرف سوخت خودروهای جدید بالاست و می‌توان با استفاده از ظرفیت سی‌ان‌جی بخشی از ناترازی بنزین را برطرف کرد.

معاون وزیر نفت ادامه داد: کیت‌های نسل ۵ خودروهای دوگانه‌سوز دارای راندمان و شتاب بالا و مصرف پایین هستند که در حال حاضر در کشور تولید می‌شود؛ از طرفی مصرف خودروهای کشور نسبت به میانگین جهانی بالا است و با استاندارهای بین‌المللی فاصله زیادی داریم.

سالاری گفت: سالانه ۲ میلیون خودرو به تعداد خودروهای کشور اضافه می‌شود که معادل ۵ تا ۶ میلیون لیتر به مصرف بنزین اضافه می‌کند. این عدد معادل تولید یک روز پالایشگاه تهران است؛ لذا باید به سمت بهینه‌سازی مصرف سوخت، بهسازی و نوسازی ناوگان عمومی و جاده‌ای حرکت کنیم.

وی با بیان اینکه باید به سمت تولید خودرو مطابق با استانداردهای بین‌المللی حرکت کنیم، بیان کرد: مصرف بنزین در کشور به صورت میانگین برابر با ۱۱۶ میلیون لیتر در روز است که اگر خودروها با استاندارد بین‌المللی در کشور تولید می‌شد، مصرف بنزین در کشور ۶۰ میلیون لیتر در روز بود و می‌توانستیم ۵۰ میلیون لیتر در روز صادرات داشته باشیم.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: