شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 27 2024
کد خبر: ۱۲۴۱۴
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۲
عجب شیر پرس - مدیرعامل انجمن ام اس آذربایجان شرقی از روند افزایشی این نوع بیماری و کاهش سن مبتلایان در استان خبر داد و گفت: این روند هشدار دهنده است.
به گزارش عجب شیر پرس به نقل از ایرنا، اکرم خیرخواه روز سه شنبه تعداد اعضای انجمن ام اس آذربایجان شرقی را حدود ۶ هزار نفر اعلام کرد و از عضویت تعداد ۲۳۹ نفر بیمار در این انجمن از ابتدای امسال تاکنون خبر داد و اظهار کرد: این تعداد عضوگیری جدید در سال های گذشته سابقه نداشته که نشان دهنده روند رو به گسترش این بیماری است.

وی اظهار کرد: نکته قابل تامل در این زمینه کاهش سن افراد مبتلا به ام اس است که امسال شاهد بروز این بیماری در سنین نوجوانی هستیم.

وی متوسط سنی افراد مبتلا به ام اس را بین ۲۰ تا ۴۰ سالگی بر اساس معیارهای ثبت شده جهانی اعلام کرد و افزود: در سال های اخیر این بازه سنی در ایران و آذربایجان شرقی به شدت کاهش یافته است که زنگ خطر جدی برای حوزه سلامت به شمار می رود.

خیرخواه تعداد افراد مبتلا به ام اس در آذربایجان شرقی را بیش از هشت هزار نفر با توجه به آمارهای دریافت دارو، تخمین زد و ادامه داد: البته تعدادی از این افراد به دلیل ناآشنایی یا تمکن مالی هرگز در انجمن عضو نشده اند.

وی با بیان اینکه آذربایجان شرقی به لحاظ تعداد بیماران ام اس رتبه پنجم کشوری را دارد، یادآور شد: به نسبت جمعیت، این استان در رده های ۱۵ و ۱۶ کشور قرار دارد.

خیرخواه گفت: از مجموع افراد زیر پوشش انجمن ام اس آذربایجان شرقی تعداد سه هزار و ۸۱۸ نفر ساکن شهرستان تبریز هستند و شهرهای مراغه، مرند، میانه و اهر در رده های بعدی بیشترین تعداد این بیماری قرار دارند.

نکته قابل تامل اینکه تعداد پنج نفر دهه نودی در استان به این بیماری مبتلا هستند و کوچکترین این افراد متولد سال ۱۳۹۴ است.

وی با بیان اینکه ۷۰ درصد بیماران ام اس آذربایجان شرقی را بانوان تشکیل می دهند، اظهار کرد: اکنون ۱۰۹ نفر زیر ۲۰ سال هستند.

وی با اشاره به اینکه ۳۰ دانش آموز عضو انجمن ام اس استان هستند، گفت: نکته قابل تامل اینکه تعداد پنج نفر دهه نودی در استان به این بیماری مبتلا هستند و کوچکترین این افراد متولد سال ۱۳۹۴ است.

خیرخواه تاییدیه های دارویی و معرفی به بیمه سلامت، کمک توان بخشی، تشک های مواج، بسته های معیشتی فصلی، ارایه داروهای اهدایی، برگزاری کلاس های ورزشی، بهره مندی از استخرهای دانشگاه علوم پزشکی و بهزیستی و حمایت از تحقیقات دانشجویی را از جمله خدمات انجمن ام اس آذربایجان شرقی اعلام کرد و گفت: تمام این خدمات به طور رایگان ارائه می شود.

وی با اشاره به هزینه های بالای تهیه داروی بیماران ام اس، خواستار حمایت و مساعدت آحاد مردم و به خصوص خیران از انجمن شد و افزود: فقط هزینه داروی این بیماران ماهانه بیش از ۳۰ میلیون ریال است که باید هزینه های ام آر آی و سایر خدمات توان بخشی را نیز به آن اضافه کرد.


مدیرعامل انجمن ام اس آذربایجان شرقی با بیان اینکه هزینه های تزریقی این بیماران ماهانه بیش از ۱۰۰ میلیون ریال است، مساعدت های خیران را برای جبران این هزینه ها بسیار لازم دانست و یادآور شد: در غیر این صورت در تهیه اقلام دارویی این افراد با مشکلات اساسی مواجه خواهیم شد.

"مالتیپل اسکلروزیس" یا "ام اس" یک بیماری عصبی فلج کننده مغز و نخاع است که سامانه ایمنی بدن به بافت عصبی حمله کرده و موجب اختلال در ارتباط بین مغز و دیگر مناطق بدن شده که در نهایت منجر به تخریب موقت یا آسیب دائمی به اعصاب می‌شود.

دامنه بروز اختلالات بیماری ام اس وسیع است و از خستگی و احساس ضعف تا عدم تحرک و یا مشکل دید و اختلالات حرکتی را شامل می شود.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: