شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 27 2024
کد خبر: ۱۲۳۹۳
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۷
مصاحبه اختصاصي با مدير راهداري وحمل ونقل جاده‌اي شهرستان عجب شير
عجب شیر پرس - شهرستان عجبشير، يکي از شهرهاي استان آذربايجان شرقي مي باشد که داراي آب و هواي معتدل و روستاهاي ديدني و توريستي فراواني مي باشد. از مناطق گردشگري عجب شير مي توان به منطقه نمونه گردشگري قلعه‌چاي که داراي دشتي وسيع است و در خود آثار تاريخي و طبيعي بسياري همچون، چهار قلعة باستاني به نام‌هاي قلعه‌ضحاک، قلعه‌حوري، قلعه‌جوان و کهن‌دژ دارد. سد قلعه چاي و درياچه‌اش که ترکيب زيبايي را در اين منطقه به وجود آوردهاند، مساجد چوبي و تاريخي که به دوران صفوي بر ميگردند، آبشار هرگلان با ارتفاع حدود50 متر و امامزاده سيد ابوالقاسم و بندر رحمانلو و البته پادگان آموزشي عجب شير که اکثر جوانان اين مرز و بوم خاطرات دوران طلايي سربازي را در آن رقم زدهاند و ساير جاذبه‌هاي گردشگري اشاره نمود. بديهي است نقش اداره راه و حمل و نقل جادهاي در اين اثنا و در جهت تسهيل در دسترسي جاده اي به مناطق مذکور و تشويق گردشگران، غير قابل انکار است و در اين راستا اين اداره با مديريت مهندس رضا سالاري فر، با همکاري و همياري مجموعه استاني توانسته است اقدامات چشم گيري را انجام دهد. رضا سالاري فر، مدير راهداري و حمل و نقل جاده اي شهرستان عجب شير، تحصيلات دانشگاهي خود را در مقطع کارشناسي در رشته مهندسي عمران، از دانشگاه مراغه شروع کرده، بعدها در مقطع کارشناسي ارشد موفق به اخذ دانشنامه در رشته مهندسي عمران از دانشگاه آزاد اسلامي مراغه گرديده است و حسب علاقه در حوزه عمران و شهرسازي فعاليت خود را آغاز نموده و کارشناس رسمي دادگستري در رشته راه و ساختمان نيز هستند. 33 سال کار و تلاش بي وقفه در سوابق او به چشم ميخورد گفتگوي صميمانه‌اي با ايشان ترتيب داده‌ایم که ماحصل آن را ميخوانيد.
از چه سالي به سمت مدير اداره راه شهرستانِ عجب شير منصوب شده ايد؟
ابتدا لازم است که از مدير مسئول محترم روزنامه سراسري عجب شير، آقاي شکوريان به سبب روزنامه وزين و درج مطالب مفيد که بطور مصمم در اعتلاي فرهنگي منطقه و شهر تلاش صادقانه دارند، تشکر به عمل آورم، در خصوص اين سوال بنده از سال 1381  در زمينه مسئوليت‌هاي راه فعاليت داشتم و مرحله‌اي از خدمتم به مدت حدود 6 سال به عنوان رئيس اداره راه و شهرسازي خدمتگذار مردم  فهيم شهرستان فرهنگيِ عجب شير بودم که افتخار داشتيم با همراهي و همکاري مسئولين محترم شهرستان و استاني به حدود 4500 نفراز واجدين شرائط وام مسکن مهر واگذار کنيم، که هم در راستاي کمک به تامين مسکن فاقدين شهرستان موثر واقع شد و هم از لحاط توسعه شهرستان  عجب شير بي نظير بود.

از بدو قبول مسئوليت تاكنون، چه فعاليت ها و اقداماتي داشته ايد؟
با توجه به گستردگي امورات خدمت رساني اداره درخصوص اهم فعاليت ها به صورت اجمالي موارد زير را به سمع ميرسانم.
الف: قبلاً اداره راه در شهرستان عجب شير مستقر نبود و اداره راه شهرستان، حتي يک متر مربع ملک و ساختمان در اختيار نداشت که به حول و قوه الهي و تلاش هاي انجام يافته هم اکنون اين اداره هم از لحاظ زمين و ساختمان و هم از حيث ماشين آلات و تجهيزات راه سازي از امکانات خوبي برخوردار ميباشد به طوري که در بعضي از مراتب از لحاظ امکانات از شهرستان‌هاي مجاور هم مجهزتر مي باشد.
ب: با همکاري و همياري مسئولين شهر و استان هم اکنون از 140 کيلومتر راه هاي روستايي، حدود 96 درصد از نعمت آسفالت برخوردار شده‌اندکه قبلاً اين رقم کمتر از 10 درصد بود.
ج: طبق اسناد و آمار موجود، در سالهاي 86 و 87 متاسفانه آمار فوتي‌هاي تصادفات ناشي از رانندگي جادهاي در شهرستان عجبشير بيش از 50 نفر در سال بود، که با ارتقاء و توسعه راهها و بهينه‌سازي آن، علي رغم افزايش تعداد وسائط نقليه، آمار تصادفات رانندگي در حال حاضر به کمتر از 10 نفر در سال ميرسد که البته فوت حتي يک نفر از هم نوعان هم زجرآور است.

همكاري و تعامل سازمانها و ارگان هاي استاني با اداره راهداري وحمل و نقل جادهاي شهرستان عجبشير را چگونه ارزيابي ميكنيد؟
چون امورات اين اداره فعاليت‌هاي عمراني ميباشد در صورت درگير در مسايل ديگر از وظايف ذاتي خود باز ميماند، لذا جهت تعامل با سازمانها و ارگانهايِ ذيربطِ ديگر، در جهت اعتلاء اهداف سازماني تلاش ميگردد و بحمدالله مسئولين ساير دستگاه‌ها هم در اين راستا دلسوزانه هميار و همراه هستند.

مهمترين مشکلات و کمبودهاي اداره راه و شهرسازي شهرستان عجبشير شامل چه مواردي ميشود؟
 وجود مشکلات و کمبودها در امورات اجرايي به خصوص در حد کلان غير قابل اجتناب هست و بيان آنها از حوصله اين مصاحبه خارج است ولي از مهمترين آنها ميتوان گفت، الف: با توجه به اينکه راه‌هاي روستايي شهرستان عجبشير پر رفت و آمد ميباشد اکثر اين راه‌ها به خصوص راه روستايي مسير هرگلان نياز به توسعه و تعريض دارد. ب: بزرگراه عجبشير به بناب و عجب شير - آذرشهر، نياز به روکش و توسعه از بزرگراه به آزادراه دارد.

وضعيت طرحهاي عمراني اداره راهداري و حمل و نقل جاده عجبشير مربوط به اداره تحت مديريت شما چگونه است؟
به حول و قوه الهي در سال جاري پروژه‌هاي تعريف شده از پيشرفت فيزيکي خوبي برخوردار است، که ميتوان به فعاليت هاي انجام يافته از جمله، روکش آسفالت عجب شير - بناب و بالعکس به طول 15 کيلومتر با اعتبار بالغ بر30 ميليارد تومان، روکش آسفالت راه روستايِ مسير روستاي هرگلان به طول حدود 8 کيلومتر به اعتباري در حدود 10 ميليارد تومان، تراشه برداري مسير راه روستاييِ هرگلان در کنار سد و ورودي روستاي تپيک دره با اعتبار نزديک به10 ميليارد تومان، اقداماتي همچون ترميم پله‌اي راه روستايي مسير هرگلان به تعداد بيش از 10 مورد با اعتبار10 ميليارد تومان، لکه‌گيري، درزگيري و خط کشي با اعتباري بيش از10 ميليارد تومان، بهسازي و آسفالت راه روستايي چهاربرود با اعتبار حدود 20 ميليارد تومان که در حال اجرا است، روکش آسفالت راهِ روستايي دانالو با اعتباري حدود ده ميليارد تومان و ديگر فعاليتهايي چون رسيدگي به فعاليتهاي شرکت‌هاي باربري و مسافربري و همچنين، برفروبي، لکه‌گيري، خط‌کشي و تابلوگذاريِ جادهاي حوزة استحفاظي و ساير اقدامات مرتبط که مجال طرح در اينجا نيست و همچنين توسعه و تجهيز ساختمان اداري، تعمير و تجهيز ماشين آلات اداري، نصب و تعمير و تجهيز گاردريل، با اعتباري حدود ده ميليارد تومان در سال جاري در حال اجرا ميباشد. در يک کلام، مسئوليت خطيرِ کليِ نگهداري راهها به عهده خدمتگذاران اين اداره ميباشد.

اجراي طرح کمربندي شهرستان عجبشير در چه مرحلهاي قرار دارد؟

کمربندي شهرستان عجب شير جزء پروژه هاي اين اداره نيست و از پروژه ساخت توسعه راههاي استان (حوزه راه‌سازي استان) ميباشد.

الويت‌هاي کاري شما در سال جاري در چه مواردي خلاصه ميشود؟
اولويت‌هاي کاري اين اداره در سال جاري در جهت خدمت رساني به مردم عزيز شهرستان
1- توسعه و تعريض راه روستايي مسير هرگلان
2- توسعه و تعريض و روکش آسفالت راههاي روستايي بخش مرکزي
3- بهسازي آسفالت راه روستايي چهاربرود به طول 7 کيلومتر
4- چهار باند نمودن جاده قديم عجبشير- بناب
5- چهار باند کردن راه مسکن مهر و جاده دانالو.

اگر موردي جهت مطرح نمودن براي آگاهي بيشتر خوانندگان داريد مطرح کنيد؟
مطالب که زياد است و از مجال فرصت روزنامه خارج ولي ميتوان گفت در سال جاري بالاي 60 ميليارد تومان در حوزه راه و شهرسازي اعتبار جذب و هزينه گرديده است و باز هم ما اذعان داريم که هنوز مشکلاتي در حوزه راه وجود دارد و اهتمام در شناسايي و رفع آنها داريم، ولي متاسفانه اغلب نيمه خالي ليوان مورد توجه و نقد واقع ميگردد و فعاليت‌ها و خدمات انجام يافته مورد بي مهري و کم لطفي.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: