سه‌شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 14 2024
کد خبر: ۱۲۳۹
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۹
عضو هیئت مدیره اتحادیه خشکشویان:
لباس، به عنوان ظاهر افراد اجتماع می‌تواند بیانگر بخش زیادی از خصوصیات افراد باشد و صنف خشکشویی‌ها یکی از اصنافی است که ارتباط مستقیمی با این مورد دارد. غلامرضا یوسفی عضو هیئت مدیره اتحادیه خشکشویان و شرکت‌های خدماتی تنظیفی (همگن) با دارا بودن 25 سال سابقه در این حوزه از افراد شناخته شده این صنف به شمار می‌رود. وی که علاوه بر کارشناسی، عضویت شوراهای حل اختلاف را نیز عهده دار است به درخواست این نشریه جهت انجام مصاحبه،‌پاسخ مثبت دادند. ماحصل این مصاحبه به شرح زیر است که از نظر خوانندگان می‌گذرد
ورود افراد غیر متخصص می‌تواند به اعتبار این صنف لطمه وارد کند، در راستای نظارت بر این موارد چه اقداماتی انجام داده اید؟
در این زمینه سعی شده است واحدهای غیر مجاز شناسایی شوند که در صورت شناسایی این قبیل واحدها اقدامات قانونی در زمینه صدور اخطاریه و پلمپ واحد انجام می‌شود.
همچنین در راستای نظارت بر تخصص افراد نیز اتحادیه با برگزاری آزمون علمی و عملی میزان تخصص متقاضیان ورود به این حرفه را مورد سنجش قرار می‌دهد و تنها پس از کسب نمره قبولی، اقدام به صدور پروانه برای این افراد می‌کند.

برای کسانی که تمایل به ورود به این حوزه را دارند چه توصیه هایی دارید؟
متقاضیان ورود به این صنف باید در نظر داشته باشند که این شغل تنها به منزله کسب درآمد نیست و فعالین این صنف می‌بایست برای خدمت به مردم وارد این حوزه شوند.  از این رو بهتر است قبل از ورود به این پیشه مدتی در خشکشویی‌های موجود در شهر، به کارآموزی بپردازند و پس از سنجیدن میزان علاقه خود و نیز کسب مهارت‌های لازم، وارد این صنف شوند تا بتوانند علاوه بر کسب موفقیت، خدمات مناسبی به مشتریان ارائه کنند.

چه راهکارهایی برای رشد تخصص محوری در این صنف اتخاذ شده است تا مشکلات این صنف کاهش یابد؟
متاسفانه هیچ راهکاری در این صنف اتخاذ نشده است چرا که در این زمینه بودجه‌ای در اختیار اتحادیه قرار داده نشده است و از سوی دیگر هیچ نهادی مانند اداره آموزش فنی و حرفه‌ای نیز امکانی برای آموزش اصولی در این حوزه را در اختیار اتحادیه قرار نداده است.
باید در نظر داشت با توجه به پیشرفت دائمی جوامع آموزش یکی از نیازهای اساسی در هر حوزه‌ایست و خدمات خشکشویی نیز از این قاعده مستثنی نیست، لذا نیاز به آموزش اساسی و ارتقاء مهارت افراد صنف یکی از نیازهای پایه‌ای این صنف است که متاسفانه چندان مورد توجه قرار نگرفته است.

آیا سیستمی برای درجه بندی کیفی واحد های خشکشویی در نظر گرفته شده است؟
اعضای این صنف به 4 گروه ممتاز، درجه1، درجه 2 و در جه 3 تقسیم بندی شده‌اند و مبنای این تقسیم بندی نیز آئین نامه داخلی اتحادیه است که در زمان صدور پروانه مد نظر قرار می‌گیرد.

مهمترین مشکلات پیش روی فعالین این صنف را چه می‌دانید؟
یکی از مهمترین مشکلات پیش روی فعالین این صنف، عوارض ناشی از کار است، به نحوی که اکثر اعضای این صنف بر اثر ایستادن طولانی مدت دچار عوارضی مانند درد کمر و زانو می‌شوند.
در گذشته این صنف از مزایای قانونی سختی کار بهره‌مند بود چراکه اساسا شرایط این پیشه با شرایط مندرج در قانون کارهای سخت و زیان آور تطبیق دارد. در حالی که امروز اعضای این صنف عملا تحت پوشش این قانون قرار نمی‌گیرند و همین  مساله منجر به بروز مشکلات فراوانی برای این صنف شده است چرا که با بروز عوارض جسمی، اعضای صنف قادر به ادامه فعالیت نبوده و اغلب به مشاغل دیگر روی می‌آورند.

مهمترین علت رکود در بازار خشکشویی را چه می‌دانید؟
بخش عمده‌ای از مشکل را باید متوجه افزایش بی رویه بهای حامل‌های انرژی از قبیل آب، برق و گاز دانست که منجر به کاهش صرفه اقتصادی این شغل می‌شود. از سوی دیگر با توجه به اختلاف بهای حامل‌های انرژی در بخش تجاری نسبت به مسکونی عملا شاهد هستیم که هزینه‌های گزافی به اعضای صنف تحمیل شده و در نتیجه ادامه فعالیت اعضای این صنف را با مشکل مواجه می‌کند.

آیا اختیارات اتحادیه‌ها برای حمایت از اعضای اتحادیه‌ها را کافی می‌دانید؟
عملا باید در نظر داشت اتحادیه‌ها هیچ گونه اختیاری برای حمایت از اعضای صنف ندارند برای نمونه می‌توان به خراب شدن البسه در واحدها اشاره کرد که در این قبیل موارد برخی نهادهای دیگر با ورود در این حوزه و اعمال سلایق و نظرات غیر کارشناسی علاوه بر صدمه زدن به وجهه اتحادیه موجب بروز مشکل برای اصناف می‌شوند.
در پاره از موارد نیز اتحادیه در زمینه تخلفات قادر به اتخاذ تصمیم نیست و می‌بایست این موضوعات را از طریق مجمع اتحادیه‌های صنفی مورد پیگری قرار دهد که این امر نیز به نوبه خود منجر به سلب اعتماد اعضای صنف نسبت به اتحادیه می‌شود.

آیا نظارتی بر نرخ های مصوب در خشکشویی انجام می‌شود؟
در این زمینه اتحادیه برنامه منسجمی را اجرا می‌کند، به نحوی که بازرسان اتحادیه با بازرسی‌های دوره‌ای اقدام به نظارت بر واحدها کرده و در صورت مشاهده تخلف یا گران فروشی مطابق قانون با افراد خاطی برخورد می‌کنند.

آیا در حال حاضر با توجه به شرایط موجود فعالیت در این صنف صرفه اقتصادی دارد؟
فعالیت در این صنف با توجه به شرایط موجود نه تنها صرفه اقتصادی ندارد بلکه منجر به بروز وضعیتی شده است که همکاران ما تنها قادر امرار معاش از طریق این شغل هستند. بر همین مبنا بسیاری از همکاران قادر به هیچ گونه سرمایه گذاری برای توسعه واحد، پس انداز و ارتقاء سطح کیفی زندگی خود نیستند و اساسا امروز شاهد هستیم بسیاری از همکاران در محل‌های استیجاری مشغول به فعالیت هستند.

در پایان اگر سخنی با مردم، مسئولین و همکاران دارید بفرمائید؟
در ابتدا از مردم عزیزمان می‌خواهم صنف خشکشویی را امین خود بدانند و یقین داشته باشند همکاران ما البسه آنان را همانند البسه خود دانسته و تمام تلاششان بر این خواهد بود تا خدمات مطلوبی به مشتریان ارائه دهند. از مسئولین نیز می‌خواهم در راستای حل مشکلات این صنف حداکثر تلاششان را به عمل آورند چرا که اعضای این صنف علی رغم خدمات فراوانشان، با مشکلات زیادی رو در رو هستند و می‌توان گفت این صنف مظلوم واقع شده است.
از همکاران عزیز نیز تشکر می‌کنم که با زحمات بی شائبه خود آبروی شهر ما را حفظ می‌کنند و با توجه به این که هر گردشگری که وارد شهرمان شود خواه ناخواه به خدمات شما نیاز پیدا خواهد کرد، ضروری است که در تعامل با مشتریان، رعایت دقت و ادب به عمل آید تا چهره تبریز به عنوان شهری سرآمد در خدمت رسانی زبانزد همگان شود.
انشاء ا... روزهایی بهتر در سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل پیش روی همگان قرار داشته باشد.

برچسب ها: اتحادیه ، خشکشویی
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: