شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 27 2024
کد خبر: ۱۲۳۸۲
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۸
عجب شیر پرس - معاون قوه قضائیه گفت: طرح قاضی مدرسه جهت پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی کودکان در برخی استان‌های کشور آغاز شده است.
به گزارش عجب شیر پرس به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، امروزه اعتیاد یکی از آسیب‌های مهم اجتماعی در جوامع بشری است که تبعات زیانبار آن غیر قابل انکار است زیرا اعتیاد به سبب ویژگی‌های ذاتی خود، اغلب با سایر آسیب‌ها نیز همراه می‌شود و موجب هدر رفتن نیرو‌های ثمربخش جامعه می‌شود.

علل گرایش به اعتیاد از مسائل روانی و فردی تا مسائل اجتماعی و اقتصادی گسترده است و حال اگر این بلای ویرانگر در میان نسل آینده ساز جامعه گسترش پیدا کند به کلاف سردرگمی تبدیل می‌شود که می‌تواند یک نسل را نابود و یک جامعه را با مخاطره جدی روبه رو کند.

همواره شاهد آن هستیم که در سراسر جهان، اعتیاد گریبانگیر افراد جوامع شده و آسیب‌های فردی و اجتماعی به این افراد وارد شده است و بیشتر قشر آسیب پذیر که نوجوانان و جوانان هستند قربانی آن می‌شوند.

حساس‌ترین دوره زمانی که به رشد و شکوفایی این جوانان می‌توان اختصاص داد با قربانی شدن در دام اعتیاد، سلامت جامعه را به خطر خواهد انداخت و برای اینکه جامعه‌ای سالم و به‌دور از اعتیاد داشته باشیم باید برنامه‌هایی در جهت پیشگیری از آسیب اعتیاد داشته باشیم زیرا پیشگیری به مراتب بهتر از درمان خواهد بود.

منظور از پیشگیری، شناسایی مخدرات سنتی و صنعتی هم به جوانان و هم به خانواده‌ها است که آن‌ها مخدرات را شناخته و با آسیب‌ها و خطراتی که جامعه را تهدید می‌کند آشنا شوند و باید گفت شناسایی مخدرات سنتی و به خصوص صنعتی که در اشکال مختلف در جامعه جوانان را هدف قرار داده، می‌تواند به صورت‌های مختلفی انجام شود. یکی از بهترین راهکار‌ها آشنایی مخدرات در مدارس به دانش آموزان و خانواده‌های آن‌ها است.

برای پیگیری از موضوع و اطلاع از اقدامات انجام شده در زمینه  پیشگیری از گسترش اعتیاد به ویژه در نوجوانان و جوانان با اصغر جهانگیر معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه گفت‌وگو کردیم.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه در خصوص اقدامات انجام شده در زمینه پیشگیری از گسترش اعتیاد گفت: یکی از کار‌هایی که با مجموعه‌های مختلف نظیر آموزش و پرورش و ستاد مقابله با مواد مخدر در دست اجرا داریم این است که دستورالعمل‌هایی را تدوین کردیم تا دانش آموزان در این زمینه ارتقاء پیدا کنند و برای کمک به این موضوع طرح قاضی مدرسه را در برخی استان‌ها شروع کردیم و در حال زمینه سازی اجرای کشوری این طرح هستیم.

وی گفت: در طرح قاضی مدرسه به صورت ماهیانه همکاران ما در سراسر کشور در مدارس حاضر می‌شوند و آسیب‌های اجتماعی که از نظر حقوقی ممکن است برای کودکان و خانواده آن‌ها ایجاد شود و یا ناخواسته وارد جرم شوند، آموزش‌های لازم در این زمینه داده می‌شود.

جهانگیر گفت: بسیاری از نوجوانان ممکن است بر اثر استرس‌های جامعه به مصرف قرص‌های مختلف مانند شب امتحان پناه ببرند که تلاش شده با همکاری آموزش و پرورش و سایر نهاد‌های مرتبط با موضوع بتوانیم سطح آگاهی کودکان و دانش آموزان را افزایش دهیم.

وی اظهار کرد: این آموزش‌ها از قبیل آموزش نه گفتم در مقابل سیگار و قلیان است که می‌تواند زمینه ساز اعتیاد به مواد سنگین باشد.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: