يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 05 2024
کد خبر: ۱۲۳۷
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۷
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی:
عجب شیر ما - رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی سند تدبیر و توسعه آذربایجان‌شرقی را نسخه عملیاتی اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: ما اقدام و عمل به راهبردهای اقتصاد مقاومتی را از یک سال پیش آغاز کرده‌ایم.

به گزارش عجب شیر ما به نقل از فارس، داود بهبودی اظهار داشت: اینکه طی هشت سال گذشته تمام نامگذاری‌های شعار سال از سوی مقام معظم رهبری در حوزه اقتصادی بوده و بویژه در سال‌های اخیر واژه اقتصاد مقاومتی برجسته‌تر شده هم نشان از اهمیت موضوع اقتصاد دارد و هم نشان دهنده این است که اصلی‌ترین چالش جامعه ما برای رسیدن به اهداف انقلاب اسلامی و تحقق جامعه توسعه یافته در عرصه اقتصاد است.

وی افزود: چالش‌های اقتصادی ما از زمانی پررنگ‌تر شد که میز جنگ آمریکا با ایران از پنتاگون به وزارت خزانه‌داری منتقل شد و تهدیدهای نظام آمریکا برای کشور ما جنبه اقتصادی گرفت.

بهبودی با بیان اینکه هم استکبار جهانی نقطه ضعف ما را در زمینه اقتصاد شناسایی کرده و فشار اقتصادی را آخرین و موثرترین راه مقابله با ما می‌داند و هم در مدیریت داخل کشور دریافته‌ایم که بزرگ‌ترین چالش ما ضعف اقتصادی است، خاطرنشان کرد: لاجرم باید برای رفع تحریم‌ها، تقابل با استکبار جهانی و نیل به توسعه، چالش‌های اقتصادی کشور را برطرف کنیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی تصریح کرد: در سال‌های گذشته دولت و سایر نهادهای حکومتی برای تحقق شعارهای سال حرکت کرده‌اند و هر چند دولت مخاطب اصلی به شمار می‌رود و نقش اجرایی پررنگ‌تری دارد ابعاد مختلف تحقق این شعارها مثل اصلاح قوانین و ارتقای فضای کسب و کار متوجه سایر ارگان‌های نظام است و تشکل‌ها و نهادهای مدنی مثل اتاق بازرگانی باید فعالیت‌های خود را با توجه به این رویکردها سمت و سو دهند.

این مسئول اذعان داشت: حرکت در این مسیر آسان نیست چرا که اقتصاد ما در بستر دیگری شکل گرفته و نتیجه آن تک محصولی بودن و تکیه به اقتصاد نفتی و نظام متمرکز تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری است.

وی با بیان اینکه بحث اقتصاد مقاومتی ایده جدیدی است که ابعادش به خوبی تئوریزه و تبیین نشده است، توضیح داد: وقتی به سمت اقتصاد مقاومتی حرکت می‌کنیم یعنی اتکاء اقتصاد از بخش دولتی به بخش خصوصی و مردمی انتقال می‌یابد که در آن فعال اقتصادی، سرمایه‌دار، صادر کننده، کارگر و حتی خانوار همه با یک جهت‌گیری جدید حرکت می‌کنند.

بهبودی یادآور شد: از سال گذشته ستاد راهبردی اقتصاد مقاومتی کشور و قرارگاه عملیاتی آن تشکیل یافته و دولت فرماندهی این قرارگاه را در جنگ سخت اقتصادی کشور به عهده دارد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی ادامه داد: حدود یک سال پیش لایحه برنامه ششم توسعه تنظیم شده است که اصلی‌ترین محور آن اقتصاد مقاومتی و سیاست‌های اقتصادی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری بوده که قطعا برش این برنامه در بخش‌ها و استان‌ها چنین سمت و سویی خواهد داشت.

این مسئول سند تدبیر و توسعه آذربایجان‌شرقی را نسخه عملیاتی اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: ما اقدام و عمل به راهبردهای اقتصاد مقاومتی را از یک سال گذشته آغاز کرده‌ایم؛ به طوری که در سال 94 بیش از 10 جلسه ستاد راهبردی اقتصاد مقاومتی را تشکیل دادیم و مصوبات مطلوبی داشته‌ایم و امسال هم این مسیر را قوی‌تر ادامه می‌دهیم.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: