شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 27 2024
کد خبر: ۱۲۳۶۳
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۹
نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی:
عجب شیر پرس - جدی گفت: ارز برای لاستیک‌سازان تامین شده منتهی مشکل اصلی لاستیک در کشور این است که انحصاری است و در دست برخی از گروه‌های خاص قرار دارد.
به گزارش عجب شیر پرس به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، افزایش قیمت لاستیک و کمیابی آن در بازار باعث شده تا رانندگان برای تامین لاستیک با مشکل مواجه شوند. بسیاری از رانندگان به‌دلیل قیمت بالای آن اقدام به خرید لاستیک‌های دست دوم و یا به تعمیر لاستیک‌های استفاده شده که تاریخ استفاده آن‌ها به پایان رسیده می‌کنند که این امر با خطراتی از جمله ترکیدن لاستیک در جاده همراه است که خسارات جانی ومالی از عواقب استفاده از لاستیک‌های فرسوده است.

در حالی شاهد افزایش قیمت لاستیک و نایاب شدن آن در بازار هستیم که چندین کارخانه تولید لاستیک در کشور فعال هستند، اما حمایت قابل قبولی از آن‌ها نمی‌شود که تعطیلی کارخانه کیان تایر که اولین کارخانه تولید لاستیک در خاورمیانه بود شاهدی بر این مدعاست.

نبود مدیریت صحیح بر توزیع باعث شده تا این کالای مصرفی توسط سو‌ءاستفاده‌گران و دلالان احتکار شود.

سردار حسین رحیمی، رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا اعلام کرده است بیش از ۳۰ هزار تایر احتکار شده خودرو در کشور کشف شده است.

سردار رحیمی

رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا گفت: با توجه به التهابات پیش آمده در بازار تایر خودرو پلیس امنیت اقتصادی برای برخورد با سودجویان و اخلالگران در این بازار وارد عمل شد و طرح سراسری و ویژه برخورد با احتکار لاستیک را به مرحله اجرا درآورد.

وی با بیان اینکه در نتیجه اجرای این طرح، ۳۴ پرونده در خصوص احتکار لاستیک تشکیل شده است، افزود: این پرونده‌ها منجر به کشف ۳۰ هزار و ۶۵۳ عدد لاستیک به ارزش بیش از ۸۵۰ میلیارد ریال شده است که این تایر‌ها شامل انواع سایز تایر از جمله تایر خودرو‌های سبک و سنگین است.

رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا با بیان اینکه تاکنون ۴۴ محتکر نیز شناسایی و دستگیر شدند؛ گفت: برای دستگیرشدگان پرونده قضایی تشکیل شده و تحقیقات تکمیلی در مورد پرونده هر یک از این افراد از سوی ماموران پلیس درحال انجام است.

رحیمی با بیان اینکه در نتیجه برخی از اقدامات افراد سودجو، قیمت‌های کاذب در بازار ایجاد شده بود، افزود: پلیس باهرگونه احتکار و برهم زدن نظم و امنیت اقتصادی برخورد خواهد کرد و اجرای چنین طرح‌هایی ادامه خواهد داشت و طبیعی است که اگر افراد سودجو در حوزه‌های دیگر از جمله قاچاق سعی در برهم زدن نظم اقتصادی داشته باشند، با آن برخورد خواهد شد.

علی جدی، نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی درباره التهاب بازار خودرو گفت: خوشبختانه تعرفه لاستیک کم شد، اما باید واردات بیشتر شود. تامین ارز برای لاستیک‌سازان تامین شده منتهی مشکل اصلی لاستیک در کشور این است که انحصاری است و در دست برخی از گروه‌های خاص قرار دارد.

علی جدی

وی ادامه داد: بعضی وقت‌ها در این حوزه ارز را به واردات تخصیص می‌دهند، اما به مواد اولیه لاستیک‌سازان تخصیص نمی‌دهند و این امر اشکالی است که در سیاست‌های بانک مرکزی و وزارت صمت وجود دارد که باید اصلاح شود و حتما به مواد اولیه تولیدکنندگان لاستیک ارز اختصاص دهند.

جدی اظهار کرد: تعطیلی کیان تایر به‌دلیل نبود تخصیص ارز به مواد اولیه بود که این موضوع در حال حل شدن است و اگر این مسئله، عامل تعطیلی کیان تایر بوده دوباره می‌توان شاهد راه افتادن این کارخانه بود.
قیمت‌گذاری دستوری از لاستیک برداشته شد

عباس علی‌آبادی، وزیر صمت در خصوص التهاب در بازار لاستیک گفته است: کمبود لاستیک به‌علت ناترازی در تولید و مصرف به‌وجود آمده است، بنابراین با کاهش تعرفه واردات تا حدودی مشکل برطرف شد همچنین قیمت‌گذاری دستوری برداشته شد تا انگیزه تولیدکنندگان افزایش پیدا کند.

جلال رشیدی کوچی، عضو کمیسیون امور داخلی و شورا‌های مجلس شورای اسلامی درباره بازار لاستیک به خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت: التهاب در بازار لاستیک به‌دلیل سیاست‌های غلطی که دولت‌ها در گذشته و حال پیش گرفته‌اند، ایجاد شده است.

رشیدی کوچی

وی ادامه داد: حذف قیمت‌گذاری دستوری شاید در کوتاه‌مدت جواب بدهد، اما در بلندمدت حتما دوباره التهاب خواهیم داشت.

رشیدی کوچی اظهار کرد: تنها راه خروج از التهاب در بازار درست کردن اقتصاد است و دولت باید از دخالت در اقتصاد خارج شود و بر اقتصاد نظارت داشته باشد.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: