شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 27 2024
کد خبر: ۱۲۳۲۷
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۷
رئیس کل بانک مرکزی:
عجب شیر پرس - رییس کل بانک مرکزی گفت: ما به لحاظ ارزی وضعیت بسیار خوبی داریم و هیچ مشکلی نداریم و تسلط ما بر ارز زیاد است؛ اما ارز را مفت هزینه نمی‌کنیم؛ ارز دست هر کسی هست، باید برگرداند و استثنایی ندارد؛ چرا که ارز کالای عمومی و بخشی از سیاست تثبیت است.
به گزارش عجب شیر پرس به نقل از ایرنا، محمدرضا فرزین در دهمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت اظهار داشت: هوش مصنوعی تصمیم گیری بر اساس داده و اطلاعات است و در حکمرانی کمک کند و این دانش باید در صنعت بانکداری رشد کند.

وی افزود: استفاده از هوش مصنوعی در صنعت بانکداری هفت درصد است و باید به ۱۵ درصد برسیم.‌

فرزین با اشاره به اینکه در برخی از حوزه‌ها وضعیت خوبی داریم، ادامه داد: ۹۷ درصد نظام پرداخت ما الکترونیک است و اقدامات ما در حوزه چک قابل قبول است و سامانه های پیچک و مه چک راه اندازی شد و ۹۰ درصد چک‌ها صیادی است. اعتماد به چک ارتقا یافته و زندانیان به یک نفر در سه روز رسیده است.

رییس کل بانک مرکزی در خصوص دیگر اقدامات بانک مرکزی گفت: احراز هویت غیرحضوری، اقدام دیگری است که از سوی بانک مرکزی ابلاغ شد و بانک ها انجام دادند.

وی در ادامه گفت: تفکیک حساب تجاری از شخصی اقدام مناسب بانک مرکزی است و حدود ۱۲ میلیون و ۳۰۰ هزار حساب تجاری و شخصی تفکیک شده که ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تا حقوقی است.

فرزین گفت: سامانه سیاق اقدام مناسبی است و اجرای حکم از ۲۰۰ روز به ۴ دقیقه کاهش یافته و زمان رسیدگی به پرونده ها کاهش یافته است.

در موضوع نظارت بانکی، مشکلات جدی داریم

وی با تاکید بر اینکه در بانک مرکزی مشکلات بسیاری مطرح است و برای رسیدن به بانکداری مطلوب راه طولانی داریم، اظهار داشت: یکی از مهمترین مسایل نظارت است و هم در نظارت بر بانک‌ها در خصوص قوانین و مقررات، مشتریان و غیره نظارت نداریم و بانک ها نیز نظارت دقیقی بر فعالیت خود ندارند و باید از دانش هوشمندسازی در توسعه نظارت بانک مرکزی استفاده کنیم.

وی تاکید کرد: اگر نظارت دقیقی بر بانک ها و گردش پول در کشور داشته باشیم جلوی نوسانات اقتصادی گرفته می شود باید گردش ارز و پول را رصد کنیم.

وی اظهار داشت: حکمرانی ریال موضوع اصلی است چون ریال واحد پول ملی است و در مراودات با کشورهای دیگر ارز و پول استفاده می‌شود و نظارتی بر آن نیست و باید اقدامات لازم در این زمینه انجام شود.

آمارهای اقتصاد کلان به روز نیست

وی با اشاره به اینکه تولید آمار و اطلاعات موضوع مهمی است گفت: داده های کلان اقتصادی را بانک مرکزی و مرکز آمار منتشر می‌کند که بر اساس آن سیاست لازم برای جلوگیری از بحران باید اتخاذ شود. اما این داده‌ها در حل موضوعات متغیر اقتصادی کمک نمی کند چون به روز نیست. برای مثال اطلاعات تورم مبتنی بر اطلاعات دو سال گذشته است و این کمکی در سیاستگذاری نمی کند و بیشتر ابزاری برای بحث‌های سیاسی است؛ در حالی که باید در تحلیل آمار، منافع ملی را در نظر بگیریم.

وی تاکید کرد: باید آماری که به سیاستگذار کمک کند تهیه شود. برای بهبود اجرای سیاست پولی و ارزی، باید اطلاعات در این زمینه تهیه شود و در اختیار ذینفعان قرار گیرد.

اقتصاد کشور باید پیش‌بینی‌پذیر شود

رییس کل بانک مرکزی در ادامه گفت: مشکل دیگر پیش بینی پذیر کردن اقتصاد است. در دهه ۹۰ تا کنون هر سال با تکانه های مختلف اقتصادی روبه رو بودیم و منشا بیشتر آنها خارج از کشور است و باید پایداری داشته باشیم تا آثار منفی را کاهش دهیم و باید پیش بینی و پیش نگری کنیم و سیاست لازم را اتخاذ کنیم تورم ها و نوسانات اقتصادی به این دلیل است که به موقع نمی توانیم تصمیم بگیریم.

وی ادامه داد: موضوع مهم دیگر در شرایط کنونی انتظارات است در خصوص ارز برخی انتظارات روانی انجام می دهند و با تیمی وجود دارد که با عملیات روانی موجب نوسان ارز می‌شوند و با مصاحبه‌هایی که انجام می دهند فنر قیمت ارز را بالا و پایین می برند و انتظارات فعالان اقتصادی را بالا می‌برند و اقتصاد را دچار مشکل می کنند.

ذخایر ارزی خوبی داریم اما ارز مفت نمی‌دهیم

وی تصریح کرد: ما به لحاظ ارزی وضعیت بسیار خوبی داریم و هیچ مشکلی نداریم و تسلط ما بر ارز زیاد است؛ اما ارز را مفت هزینه نمی کنیم و ارز دست هر کسی است باید برگرداند و استثنایی ندارد. ارز کالای عمومی و بخشی از سیاست تثبیت است.

سیاست تثبیت سیاست قطعی است و کوتاه نمی آییم و انتظارات بر اساس این سیاست تعدیل شود به فنرهایی که می گویند، توجه نکنید.

وی افزود: انتظارات برای ما مهم است اگر مردم به ما و تولیدکنندگان داده ها اعتماد نکنند موفق نخواهیم شد.

رییس کل بانک مرکزی گفت: شوک‌های ارزی ما در سال ۹۰ در شرایط مازاد تراز تجاری ۵۵ میلیارد دلاری بود. در این شرایط اما ارزش پول ملی به یک سوم کاهش یافت و این به دلیل جنگ روایتی و فضای روانی بود.

وی بیان کرد: برخی هر شب توییت می زنند که جهش ارزی داریم اما اتفاق نمی‌افتد. همه باید به بانک مرکزی کمک کنند زیرا هدف این بانک، ایجاد آرامش در اقتصاد است.

اجازه پولی شدن کسری بودجه را نمی‌دهیم

فرزین تصریح کرد: کسری بودجه دولت رقم قابل توجهی نیست و اجازه نمی‌دهیم کسری بودجه دولت ریالی شود. به دنبال این هستیم که اگر کسری داشتیم منجر به نقدینگی نشود؛ چراکه تورم ناشی از نقدینگی است و ما نقدینگی را کنترل می کنیم.

تولید رمز ارز در کشور اجرایی می‌شود

رییس کل بانک مرکزی گفت: موضوع دیگر رمز ارز است. سیاست بانک مرکزی این بود که رمز ارز به شکل قانونی به صادرات و واردات کمک کند. تولید رمز ارز در کشور اجرایی می‌شود و محدودیت های ما برای جلوگیری از پولشویی است و قصد داریم بررسی کنیم که قوانین ناظر بر آن به ثبات اقتصاد کمک کند. در همین راستا تیمی تشکیل شده که این کار را انجام دهد و در اصلاح سیاست‌ها کمک کند.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: