يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 28 2024
کد خبر: ۱۲۳۲۶
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۷
یک عضو کمیسیون انرژی مجلس پاسخ داد
عجب شیر پرس - یک عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: روزانه حدود ۱۱۵ تا ۱۲۰ میلیون لیتر بنزین در کشور تولید می‌شود و به مصرف می‌رسد اما با تنوع‌بخشی به سبد سوختی کشور می توان بخشی از این بنزین را صادر و برای کشور ارزآوری داشت.
به گزارش عجب شیر پرس به نقل از ایسنا، رمضانعلی سنگدوینی با اشاره به تکلیف مجلس به دولت برای تنوع بخشی به سبد سوختی کشور در لایحه برنامه هفتم، بیان کرد: امروز کل دنیا به سمت استفاده از سبد سوختی متنوع حرکت کرده است؛ در آمریکا، روسیه، چین و سایر کشورهای پیشرفته در کنار نفت و گاز از انرژی های نو و برق استفاده می کنند. اگر ما نیز ۲۰ سال پیش این تنوع بخشی را آغاز می‌کردیم امروز دچار مشکل نبودیم.

نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس ادامه داد: چرا می گوییم سبد سوختی باید متنوع باشد؟ چون امروز روزانه ۱۱۵ تا ۱۲۰ میلیون لیتر بنزین تولید و همه آن را مصرف می کنیم، حتی مقداری نیز وارد می کنیم که نباید اینگونه باشد.

وی در ادامه با بیان اینکه اکنون ۲۴ درصد سبد سوخت کشور را CNG یا همان گاز طبیعی فشرده تشکیل می دهد، اظهار کرد: مجلس در برنامه هفتم توسعه مصوب کرد تا سبد سوختی کشور شامل بنزین، نفت گاز، برق، LPG  و CNG باشد. اگر این اتفاق رقم بخورد ما می توانیم برنامه تولید خودرو را نیز در این مسیر دنبال کنیم.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: اگر این تنوع در سبد سوختی کشور  ایجاد شود و ۵۰ درصد از سبد سوختی کشور را سوختی غیر از بنزین تامین کند، می توانیم بنزین خود را صادر کنیم و ارز آوری داشته باشیم.

سنگدوینی در پایان گفت: در کشور ما انرژی ارزان است. ما باید از یک طرف درآمد مردم را افزایش دهیم و از طرف دیگر قیمت حامل های انرژی را واقعی کنیم. از طرف دیگر باید افرادی که چندین خودرو و خانه گران قیمت دارند، هزینه بالاتری بپردازند.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: