شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 27 2024
کد خبر: ۱۲۳۲۰
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۲
سرپرست معاونت پژوهش و فناوری سازمان جهاددانشگاهی استان خبر داد:
عجب شیر پرس - سرپرست معاونت پژوهش و فناوری سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان‌ شرقی، گفت: تاکنون ۶۰۲۰ مورد خون بند ناف نوزادان در استان جمع آوری شده و در بانک خون بند ناف رویان نگهداری می‌شود.
به گزارش عجب شیر پرس به نقل از ایسنا، مهندس توحید لطفی، در گفت‌وگو با خبرنگاران، با بیان اینکه امروزه در اغلب کشورهای توسعه یافته بانک خون بند ناف وجود دارد، افزود: خون بندناف نوزاد به جای دور ریخته شدن به عنوان زباله بیولوژیک، در این بانک ذخیره شده و در آینده برای خود فرد، نزدیکان و یا سایر بیماران استفاده می‌شود.

وی گفت: 24  آبان‌ماه به عنوان روز جهانی خون بند ناف نامگذاری شده است و علت این نامگذاری متوجه کردن کشورهای جهان به اهمیت خون بند ناف و ضرورت حفظ این سرمایه ارزشمند است که می‌تواند در پزشکی مورد بررسی قرار گیرد.

لطفی، افزود: اقدامات شهید کاظمی آشتیانی باعث شکل‌گیری بانک خون بند ناف رویان در کشور شد که امروزه اثرات اقدامات ایشان را در کشور شاهد هستیم.  

وی با بیان اینکه سه منبع اصلی که می‌توانیم سلول‌های بنیادی را بدست آوریم، مغز استخوان، خون محیطی و خون بند ناف است، ادامه داد: تمام بافت‌های بدن سلول بنیادی را دارند سلول‌های بنیادی خونساز در مغز استخوان یک در ۱۰ هزار و در خون یک در ۱۰۰ هزار یافت می‌شوند و سلول‌های خونی را می‌سازند.

وی گفت: سلول‌های بنیادی مزانشیمی را نیز می‌توانیم از بافت بند ناف جداسازی کنیم و در درمان بیماری‌های عصبی، غضروفی و استخوانی می‌توانیم از پیوند این نوع از سلول‌ها استفاده کنیم.

لطفی تاکید کرد: خون بند ناف، خونی است که در جفت و بند ناف جریان دارد و معمولاً به عنوان زباله بیولوژیک دور ریخته می‌شود و مشخص شد که مملو از سلول‌های بنیادی است و جداسازی آن ضرری به مادر و جنین نمی‌رساند.

سرپرست معاونت پژوهش و فناوری سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان‌شرقی افزود: برخی مراجع علمی می‌گویند نمونه خون بندناف را تا ۳۰ سال می‌توان نگهداری کرد و برخی معتقدند برای مدت نامحدود می‌توان آن‌ها را نگه داشت. در حال حاضر سلول‌های بنیادی در بیماری‌هایی با منشاء خونی، انواع سرطان خون، تالاسمی، نقص سیستم ایمنی ولنفوم و ... استفاده می‌شود. برای درمان فلج مغزی و اوتیسم نیز از سلول‌های بنیادی بصورت کارآزمایی بالینی استفاده می‌شود.

وی گفت: تاکنون بیش از ۵۰ هزار پیوند خون بند ناف برای درمان بیش از ۸۰ بیماری بدخیم و غیربدخیم در سراسر جهان، با اثربخشی نزدیک به ۷۵ درصدی انجام شده است.

وی ابراز امیدواری کرد؛ با توجه به فرهنگ سازی و اطلاع رسانی مطلوبی که در استان صورت می‌گیرد، نمایندگی‌های شهرستان‌های مرند، مراغه، اهر، میانه از ابتدای آذرماه سالجاری زیر نظر نمایندگی آذربایجان شرقی  شروع به کار خواهند کرد.

طیبه عابدینی، مدیر نمایندگی بانک خون بند ناف شعبه آذربایجان‌شرقی نیز با تاکید بر اینکه ذخیره سازی خون بند ناف، فرصتی مناسب برای والدین است، گفت: مادران باردار در اواخر بارداری از هفته ۳۴ می‌توانند پس از آگاهی کامل و دریافت اطلاعات تکمیلی و مشاوره‌های لازم قرارداد خدمات ذخیره سازی نمونه خون بند ناف نوزاد خود را منعقد ساخته و سلامتی را حداقل برای ۳۰ سال، برای خانواده خود پس انداز کنند.

وی گفت: هزینه اولیه عقد قرارداد حدود 8 میلیون و دویست هزار تومان است که به صورت نقد و اقساط مطابق شرایط مشتری تنظیم می گردد تا خانواده ها این فرصت طلایی را از دست ندهند.

وی افزود: همچنین ذخیره خون بند ناف فرزند دوم نیز با توجه به ارائه تخفیف در هزینه برای خانواده‌هایی که خون بند ناف فرزند اولشان را ذخیره کرده‌اند نیز توصیه می‌شود نمونه‌ها قابلیت نگهداری حدود 100 سال را دارند ولی با توجه به قدمت اولین نمونه نگهداری شده حدود 30 سال می باشد که در صورت تداوم کیفیت و کمیت نمونه ها نگهداری ادامه پیدا می‌کند.

عابدینی اظهار کرد: دفتر نمایندگی بانک خون بند ناف جهاددانشگاهی آذربایجان‌شرقی از سال ۱۳۸۸ فعالیت خود را در این زمینه آغاز کرده و تاکنون بیش از 6 هزار و 20 نمونه به واسطه این دفتر ذخیره سازی شده است.

وی افزود: متقاضیان و خانواده‌های در آستانه تولد فرزند می‌توانند برای ثبت‌نام و یا کسب اطلاعات بیشتر به سایت WWW.RSCT.IR  مراجعه و یا در ساعات اداری جهت راهنمایی بیشتر با شماره ۳۳۳۵۴۲۱۵ تماس گرفته یا به آدرس خیابان آزادی مابین گلباد و گلکشت نرسیده به اداره گاز- مرکز پزشکی جهاددانشگاهی طبقه اول نمایندگی بانک خون بند ناف مراجعه کنند.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: