شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 27 2024
کد خبر: ۱۲۲۹۱
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۶
عجب شیر پرس - نقل قول جالبي از تاثير فرهنگ در جامعه در ذهنم نقش بسته است که تاثير آن مثل آبي است که سيمان و دانه‌هاي ريز شن و ماسه را به سازهاي محکم و مقاوم بتني تبديل مي کند بدون آن که اثري از آب در محصول سازهاي جديد ديده شود. امور فرهنگي دقيقا از همين جنس است و رد پاي آن در همه چيز ديده مي شود، کارشناسان امور فرهنگي و اجتماعي به اقتضاي تجربه و تخصص شان معمولا به همه موضوعات زندگي روزمره، اعم از شهري و اجتماعي چنين رويکردي دارند. عليرضا شريفي عضو با تجربه شوراي عجب شير هم از همين گروه است و در خلال مصاحبهاي که با او داشتم، از محتواي کلام و استدلال هايش استنباط کردم تحليلهاي مديريت شهرياش عمدتا بر پايه امور فرهنگي است و اين موضوع اصلا برايم تعجبي نداشت، چون او سال‌هاي متمادي از عمرش را در محيط‌هاي فرهنگي مثل مدرسه و با فرهنگيان و دانش آموزان سپري کرده است، او دو دوره رييس شوراي اسلامي شهر عجب شير بوده، کارمند آموزش و پرورش شهرستان عجب شير و در حال حاضر معاون پشتيباني و توسعه مديريت اين اداره است و سمتهاي ديگري را هم در اين اداره تجربه کرده است که از جمله آنها ميتوان به کارشناس قرآن، عترت، نماز و معاون پرورشي و تربيت بدني اداره اشاره کرد. زمينه تحصيلي او کارشناسي ارشد زمين شناسي با گرايش رسوب شناسي و سنگ شناسي رسوبي است و مديريت کانون مرکزي خدمت رضوي آستان قدس و موسسه فرهنگي قرآن و عترت تسنيم هم از ساير تجربيات اوست، با تمام اين احوال و اوصاف صبغه فعاليت‌هاي فرهنگي اين عضو با سابقه شوراي عجب شير به گونهاي است که فارغ از هر قضاوتي بايد به ديده احترام به آن نگريست.آنچه پيش رو داريد، مصاحبه با وي در خصوص مديريت شهري است ما پرسيديم و او هم با طيب خاطر پاسخ داد.
انگيزه جنابعالي از شرکت در شوراي اسلامي عجب شير چه بوده است؟
بنده از جنابعالي تشکر ميکنم به خاطر اينکه نسبت به مسائل شورا و شهرداري دغدغه داريد و در انعکاس مشکلات و عملکرد مسئولان شهر از جمله مسئولان شهرداري و شورا اهتمام داريد. من قبل از هر چيز و پاسخ به سوال جنابعالي وظيفه خود ميدانم يادي از مرحوم مرادي عضو متوفاي شوراي شهر عجب شير بنمايم که ساليان سال براي شهرمان زحمت کشيده است و عزيزاني که قبل از ما براي امروز بسترسازي کردهاند تا ما بتوانيم به نحو شايسته به مردم خدمت بکنيم، من قبل از ورود به شوراي شهر در موسسه فرهنگي قرآن و عترت تسنيم و کانون  خدمت رضوي آستان قدس فعاليتهاي فرهنگي انجام ميدادم، از جمله دلايلي که بنده براي عضويت در شورا داشتم اين بود که وقتي ما در امور تربيتي فعاليت ميکنيم، داريم نفرات را براي قبول مسئوليت در جامعه آماده ميکنيم. اين طور نيست که صرفا چند تا مطلب اعتقادي يا آيهاي از قرآن به آنها ياد ميدهيم اصولاً هدف اين است که فرد بتواند در آينده مسئوليتهايي را در جامعه قبول کند، در برهه انتخابات هم بنده اول نميخواستم کانديدا شوم و سراغ چند نفر رفتم که آنها را براي عضويت در شورا تشويق کنم، بعد خودم به اين نتيجه رسيدم که شرکت کنم و خدا هم توفيق داد و با نظر مردم عضو شورا شدم.

با توجه به سابقه فرهنگي جنابعالي مهمترين چالش‌هاي فرهنگي عجبشير را چه ميدانيد و چه پيشنهادي در اين زمينه داريد؟
بزرگترين چالش اين است که بعضا مسئولان فرهنگي فهم صحيحي از کار فرهنگي ندارند، يک مقدار نقصمان به اين موضوع بر ميگردد. اگر نگاه جامعي به کار فرهنگي نداشته باشيم بعضي کارها را کار فرهنگي ميدانيم و بعضي کارها را کار  غير فرهنگي ميدانيم. يکي از مشکلات اين است که انسجام در کارهاي فرهنگي در بين مسئولان کم است،  به نظر من سازمانهايي که کار فرهنگي انجام ميدهند بايد تحت مديريت واحد عمل نمايند. متناسب با بوم شهر برنامه‌ريزي نموده و متناسب با آن هر کدام از مسئولان فرهنگي مسئوليت قبول نمايند. ما به صورت جزيرهاي در اداره ارشاد، تبليغات اسلامي، سپاه، بسيج، مجموعه آموزش و پرورش، سمنها و نهادها کارهاي فرهنگي زيادي انجام ميدهيم، در حالي که اگر نقشه راهي وجود داشته باشد و متولي مربوطه فعاليتهاي فرهنگي را مديريت کند و هر بخش کار متناسب با وظايف ذاتي خودش را به عنوان قطعهاي از پازل ببيند، ماموريت ذاتي هر حوزه انجام ميشود، مثلاً ارشاد متناسب با وظايف ذاتي خودش ماموريت‌هايش را انجام بدهد. اگر چارچوب نباشد،کارها به صورت موازي و تکراري انجام ميشود. به عنوان نمونه يادواره شهدا که هم در آموزش و پرورش هم ارشاد و هم در ساير دستگاهها انجام ميشود، در حالي که ميتوان با برنامهريزي مناسبتر، انسجام بهتري به وجود آورد. مثلاً ارشاد ميتواند مجموعههاي هنري را نسبت به اين موضوع فعال کند. هدف و موضوع يکي است ولي ابزارها ميتواند متفاوت باشد. من فکر ميکنم اگر اين رويکردها نسبت به موضوع فرهنگ به وجود بيايد خيلي از مشکلات رفع خواهد شد. آن چيزي که مزيد بر علت ميشود اين است که دولت و مردم نسبت به موضوعات فرهنگي توجه کمتري دارند. مردم هم بايد نگرشهايشان نسبت به موضوعات فرهنگي تغيير پيدا کند چون موضوعات فرهنگي زودبازده نيستند و ما عادت کردهايم به موضوعات فرهنگي زودبازده توجه داشته باشيم، به همين دليل کسي حاضر نيست فعاليت فرهنگي ريشهاي انجام بدهد، چون شايد 10 سال بعد نتيجه دهد. ما بايد بسترها را براي بعضي کارها آماده کنيم تا آيندگان بتوانند نتيجه بگيرند والا در کارهاي فرهنگي اگر نتيجهگرا باشيم و انتظار داشته باشيم همه چيز در کوتاه مدت نتيجه بدهد، ميشود همين وضع که الان با آن مواجه هستيم.

مهمترين چالش‌هاي شورا و شهرداري عجب شير را در توسعه مديريت شهري چه ميدانيد و چه راه‌هايي براي غلبه بر آنها پيشنهاد ميکنيد؟
در شوراهاي قبلي وحدت رويه وجود نداشت و يکي از دلايل که از تمام ظرفيتهاي شورا استفاده درست نميشد، اختلاف سليقه شديد بود، هر چند اختلاف سليقه در حالت کلي امري طبيعي است، به همين علت به جاي تضارب آرا با تزاحم آرا مواجه بوديم. الحمدا... اکنون با تلاش اعضاء اين مشکل مرتفع شده و وحدت بين اعضاء و خدمت به مردم در اولويت قرار گرفته است. موضوع ديگر اينکه قبلاً وقتي متولي کارهاي خدماتي در داخل شهر، خود شهرداري بود مديريت در امور شهري راحت تر بود، اما الان اينطور نيست فرضا يک پروژه آسفالت خيابان کار ميشود بعد اداره گاز و برق يا آب و فاضلاب ميآيند و مجدد حفاري ميکنند. علتش اين است که مديريت در امور شهري واحد نيست، فکر ميکنم اگر تغييري در مديريت واحد شهري در نگاه کلان ايجاد شود بهتر است.

مهمترين اهدافي که به عنوان عضو در اين دوره از فعاليت شورا دنبال ميکنيد چيست آيا فکر ميکنيد بتوانيد آنها را عملياتي کنيد؟
نيل به اهداف شورا  توسط يک نفر امکانپذير نيست و همه اعضا در آن نقش دارند، نظر تک تک افراد در کنار هم مهم است. يکي از اهداف ما انتخاب شهردار موفق بود که در جلسات آغازين شورا ما وقت زيادي براي اين کار گذاشتيم، از افراد مختلف رزومه خواستيم و خودمان را به سفارشهاي اين و آن  محدود نکرديم، جلسات متعددي برگزار کرديم و با دقت نظر شهرداري انتخاب کرديم تا مشکلات عمده شهر با انتخاب فردي ساعي و پرتلاش مرتفع شود. اهداف ديگري هم داريم. در گذشته، سيما منظر شهر مناسب نبود خوشبختانه همه اعضا متفق القول بودند که نيازهاي همه آحاد جامعه را ببينيم و در اولويت قرار دهيم. درست است که احداث خيابان يک پروژه مهم و زيرساختي است ولي آن خيابان در يک شهر 35 هزار نفري ممکن است دغدغه 5 هزار نفر باشد، در حالي که داشتن شهر تميز و پاک، خواسته و نياز اکثر افراد جامعه است. اين موضوع هم دغدغه شورا و شخص شهردار بود که الحمدا... محقق شده و روز به روز شاهد بهبود در اين زمينه هستيم. هدف بعدي توجه به مناطق حاشيه نشين و محروم شهر بود اين موضوع هم يکي از اولويتها بود مثلاً در پارک وليعصر (عج)کوچکترين امکاناتي وجود نداشت در کوي مقدس و کوي جليلي و محلات محروم هم همينطور. بين اعضاي شورا اتفاق نظر وجود دارد که اگر بخواهيم امکاناتي را در سطح شهر توزيع کنيم، عادلانه باشد. پروژههاي زيرساختي و سرمايه‌گذاري بلندمدت هم هست که طي دو سال اخير کار شده است. پروژه پسماند و پروژه خدماتي تجاري مقابل اداره ارشاد عجب شير هم با تضارب آرا دارد کار ميشود و تلاش ميکنيم که کار کاملي باشد.  در پروژه پسماند، اولويت اول درآمدزايي نيست.  پروژه پسماند قادر است شيرابههاي زباله را حذف و حجم آن را تا يک هشتم کاهش دهد،  اميدواريم در مدت زمان باقي مانده بتوانيم اين پروژهها را به نتيجه برسانيم.

براي گسترش مجدد فرهنگ کتابخواني و روزنامه خواني در عصر فراگيري شبکه‌هاي اجتماعي به عنوان يک عارضه اجتماعي به عنوان يک پيشکسوت فرهنگي چه پيشنهادي داريد؟
يکي از موضوعاتي که در شهر ما خيلي مهم است فرهنگسازي براي کتابخواني است، در اين حوزه بايد از دانش آموزان مقطع ابتدايي شروع کرد. يکي از کارهايي که ميشود در اين خصوص انجام داد اين است که در اماکن عمومي کتاب براي دسترسي مردم قرار دهيم، اين کار زماني موفق خواهد بود که فرهنگسازي لازم در مورد کتابخواني قبلاً انجام شده باشد، اگر ما فقط کتابها را در دسترس مردم قرار دهيم، چون فعلاً فرهنگسازي لازم انجام نشده، موفق نخواهيم شد. حمايت از مجموعههايي که کار فرهنگ سازي انجام ميدهند از جمله آموزش و پرورش و کتابخانههاي عمومي و موسسات فرهنگي جزو برنامه‌هاي ما بوده است. چون کتابخانه مرکزي شهر در دسترس همه مردم نيست براي احداث کتابخانه زمين به ارزش حدود 20ميليارد تومان اختصاص دادهايم ما از هر مجموعه‌اي که در اين زمينه‌ها مراجعه کرده و کمک خواسته‌اند، حمايت کردهايم.

به نظر جنابعالي تعامل و همفکري بين اعضاي شورا و مجموعه شهرداري تا چه حد در پيشبرد اهداف مديريت شهري تاثيرگذار است؟
رمز موفقيت مديريت شهري در وهله اول، تعامل بين اعضاي شورا با همديگر و در مراحل بعد، تعامل با شهرداري است. در بعضي از جلسات شورا موضوعاتي به ذهن ميرسد که شايد قابليت اجرايي نداشته باشد، اگر تفاهم و تعامل بين اعضا و شهردار محترم نباشد،  بيفايده است. الان اگر موفقيتي براي شورا و شهرداري عجب شير به دست آمده و مردم تا حدودي از کار آنها رضايت دارند، نتيجهاش تعامل متقابل شورا و شهرداري است. اگر اين تعامل نبود موفقيتها به دست نميآمد.

از شهروندان عجبشيري چه انتظاري داريد و از چه روش‌هايي براي نظرات مردم در اداره شهر بهره مي‌گيريد؟
شهروندان عجبشيري، نجيب، فهيم و شايسته خدمت هستند،  اگر مسئولي صادقانه خدمت کند با او همراهي ميکنند. شهرداري متکي به مردم است و ذهنيت قبلي که مردم نسبت به شهرداري داشتند، الان از بين رفته و ترميم شده، اين ذهنيت ناشي از خدمات صادقانه آقاي شهردار و همکاران شهرداري و حمايت شورا و فهم دقيق و عميق مردم است. حضور در محلات مختلف به صورت منسجم يکي از برنامههاي ما بوده که الان هم ادامه دارد، با افراد تاثيرگذار ارتباط داريم و از آحاد مختلف مردم گزارش ميگيريم و موضوعات آنها را به صحن شورا ميبريم. اگر بتوانيم سامانههايي براي اين کار اختصاص بدهيم بهتر است.

چرا تامين آب شرب عجب شير از خط زرينه رود قطع و به قلعه چاي وصل شده است؟
قطع نشده است، سهميهاي که براي هر شهرستان در نظر گرفته شده آبرساني از زرينه رود دو خطه است، خط اول آبرساني احداث شده و خط دوم هنوز احداث نشده است. با توجه به ضرورت تامين آب شرب کلانشهر تبريز قرار شده بود تا سهميهاي از شهرستانهاي مسير براي جبران نياز تبريز کاهش بدهند، الحمدا... در سايه اقدامات اساسي مسئولان آب شهري، محدوديت آب نسبت به شهرهاي همجوار کمتر است. ما مشکلي در زمينه آب شرب نداريم.

علت مهاجرت نخبگان از عجب شير به نظر شما چيست؟
بخشي از مهاجرتها از شهرهاي کوچک به شهرهاي بزرگ به دليل محدوديت امکانات شهرهاي کوچکتر طبيعي است، فرضاً با توجه به رشتههاي تحصيلي افراد و نبود برخي بسترها در شهرهاي کوچک بالطبع برخي امکانات ممکن است براي افراد نباشد و اين افراد از شهر بروند، اما در سالهاي اخير بسترهاي لازم در اين زمينه فراهم شده به ويژه با ايجاد شهرک صنعتي زمينه براي فعاليتهاي اقتصادي براي افراد فراهم شده است. احداث کارخانجات باعث شده، تعدادي از نخبگان در اين شهرک مشغول شوند، متاسفانه گاهي تنگ نظري برخي از مسئولان باعث ميشود که با نخبه به عنوان فردي که برايشان ايجاد زحمت ميکند، برخورد شود،  در حالي که نخبه سرمايهاي است اجتماعي که بايد کمکش کرد، ما اگر اين ديدگاه را بتوانيم عوض کنيم خيلي از مشکلاتمان حل ميشود، فقط بايد عينک خودمان را عوض کنيم.

مهمترين دستاورد شوراي ششم به مردم عجب شير طي دو سال گذشته چه بوده است ؟
خدمات مناسبي که مردم انتظار دارند به آنها داده شود، از جمله توجه به سيما منظر شهر، توجه به نظافت و تميزي و زيبايي شهر و برگشت اعتماد نسبت به مجموعه شورا و شهرداري، قبلاً اين نگاه انتقادي و بعضاً غير قابل قبول بود. الان الحمدا... در سايه خدمات به مردم، اعتماد به شورا و شهرداري ترميم شده است.

چرا مشکل کندي برخي مسير گشاييها از جمله کمربندي حل نميشود؟
بخشي از مشکل مسيرگشاييها به بودجه شهرداري مرتبط است که محدوديت منابع آزادي عمل را کاهش داده، بخشي هم بر ميگردد به اينکه معدود نفراتي در اين خصوص همکاري لازم را با مجموعه شهرداري ندارند. الحمدا... در مسير ترمينال قديم مسير باز و خيابان احداث شده، ساير مسيرها هم نظير شيشوان و 28 متري رسالت رويش داريم کار ميکنيم تا با تعامل حل و فصل کنيم، در هر حال دليل عمده به نبود اعتبار کافي در شهرداري برميگردد. بودجه سالانه ما سال اول حدود 28 ميليارد تومان بود، سال دوم 52 ميليارد شد و در سال جديد هم 138 ميليارد تومان شده، ما اگر بتوانيم سرانه بودجه مان را افزايش بدهيم و مشارکت مردم را جلب کنيم، بهتر ميتوانيم خدمات ارائه کنيم،  ما در برخي مسيرگشاييها با ارائه تسهيلات و مشوقها به شهروندان، ميتوانيم بهتر کار کنيم. اين موضوع در جلسات شورا هم مطرح شده و اگر بتوانيم اين مشوقها را به مردم بدهيم بهتر ميتوانيم خدمات بدهيم، اين کار باعث افزايش مشارکت شهروندان در مديريت شهري هم ميشود.

شيرين‌ترين و بدترين خاطرات خود از عضويت در شورا را بيان نماييد؟
بدترين خاطره، فوت آقاي مرادي، عضو محترم شوراي عجب شير بود، خاطره شيرين هم هر روزش خاطره شيرين بوده، مخصوصاً وقتي شهروندي از مجموعه شهرداري و شورا به خاطر ارائه خدمات اظهار رضايت ميکند.

شورا و شهرداري عجب شير براي ايجاد درآمد پايدار چه برنامهاي دارد؟
يکي از راه‌هاي درآمد پايدار در شهرداري بهينه‌سازي منابع موجود است، از جمله کارخانه آسفالت و کارخانه بتن که بازدهي شان را بيشتر کردهايم و اين خودش نوعي افزايش منابع است، از طرف ديگر يک سري پروژههايي تعريف کردهايم که براي ما در آينده منبع درآمد خواهد بود از جمله پروژه خدماتي تجاري پارکينگ ارشاد که در مرحله آخر قرار دارد، مورد  ديگر هم اين است که بخشهايي به شهر الحاق شده که در آينده براي توسعه شهر مفيد خواهد بود، مثل پارک کوهستان و اراضي مسير دانالو که منابع درآمدي خواهد شد، يا پروژهاي که براي ايجاد بازار خودرو کنار پارک پيش بيني شده، پروژه‌هاي مختلف ديگري هم هست که اگر قطعي بشوند، ميتوان آنها را اطلاع رساني کرد.

جنابعالي خود را شوراي شهرداري ميدانيد يا شوراي مردم؟
اگر صرفاً شوراي شهردار باشيم، اشتباه است و شوراي مردم هم باشيم، اشتباه است، نماينده مردم هستيم و بايد زبان گوياي مردم باشيم و از يک طرف هم بايد به شهردار کمک کنيم تا بتواند خدمات مورد نظر مردم را ارائه کند، ما نميتوانيم بگوييم شوراي شهردار نيستيم، اگر از شهردار حمايت نکنيم، شهردار قادر نخواهد بود به مردم خدمت کند.

براي حل مشکل بافت فرسوده عجب شير چه برنامه‌اي داريد؟
در نظر داريم بخشي از بخش مرکزي شهر که در بافت فرسوده قرار گرفته، براي سهولت در رفت و آمد، برايش برنامهريزي کنيم. پيشنهادي هم بنده مطرح کردهام که در بخشهايي از بافت فرسوده شهر که عمدتاً مردم از نظر مالي ضعيف هستند، شهرداري ميتواند براي آنها مسکن احداث کند، منظورم افرادي است که در بافت فرسوده قادر به احداث واحدهاي نوساز نيستند، ميتوانند با شهرداري ملکشان را معاوضه کنند و شهرداري هم قادر باشد با تملک  و تجميع واحدهاي مسکوني کوچک، پروژههاي عام المنفعهاي احداث کند، با اين کار هم بافت فرسوده شهر ترميم ميشود و هم افرادي که توانايي احداث واحدهاي جديد را ندارند، به نوعي صاحب مسکن مناسب ميشوند.

آيا شما از طرف حزب يا جناح سياسي خاصي حمايت ميشويد؟
(با خنده) از طرف حزب مردم حمايت ميشويم، همان طور که قبلاً گفتم چون از گذشته با مردم تعامل داشته‌ام و پشتوانه ما مردم است، نياز به حمايت حزب نيست، هر چند از نظر فکري شايد به جريان فکري خاصي نزديک باشم ولي شوراي شهر مجموعهاي سياسي نيست، ما براي خدمت به مردم آمدهايم و در اينجا کارهاي سياسي جواب نميدهد، اگر سياسي کاري در شوراي اسلامي حاکم باشد، نميشود نتيجه گرفت و ما چون بحث‌هاي سياسي را کنار گذاشته ايم، تا اندازهاي توانستهايم موفق شويم، اگر قرار بود من و ديگر اعضاي شورا افکار سياسي خود را در شورا پياده کنيم، تزاحمهاي سياسي باعث ميشد که ما از خدمت به مردم دور شويم،  ما صرفاً براي خدمت به مردم آمدهايم و بدون توجه به مسائل و حاشيه‌هاي سياسي آماده خدمت هستيم.

در پايان اگر صحبت خاصي باقي مانده بفرماييد.
از زحمات شما تشکر ميکنم از همکاران شورا ممنونم و از شهردار محترم و مجموعه شهرداري که خدمات شبانه روزي آنها، ما را سربلند کرده است. ايشان مصوباتي که در صحن شورا برايشان تصميم گرفته شده را عملياتي کردهاند و نتيجه اين تعامل در کارنامه مشترک ما ثبت و ضبط ميشود.
از فرصتي که در اختيار اين روزنامه قرار داديد سپاسگزاري مينمايم.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: