يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 28 2024
کد خبر: ۱۲۲۹
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۴
به بهانه زادروز حسن رشدیه، بنیانگذار آموزش نوین در ایران/
عجب شیر ما - مدرسه رشدیه تبریز، نخستین مدرسه ابتدایی عمومی در ایران است که در سال 1266 شمسی در تبریز به همت میرزا حسن خان رشدیه آغاز به کار کرد و علاوه بر این مدرسه، چندین مدرسه تاریخی نیز در تبریز وجود دارد که نمادی از قدمت و جایگاه علم در تبریز به شمار می رود
به گزارش عجب شیر ما به نقل از ایرنا، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی دوشنبه عصر به مناسبت زادروز زنده یاد میرزاحسن رشدیه، بنیانگذار مدرسه به سبک جدید در ایران گفت: مدرسه رشدیه نخستین مدرسه ابتدایی کشور محسوب می شود که بر پایه آموزش های نوین علمی توسط میرزا حسن رشدیه در تبریز بنا شده است.
فرزین حق پرست افزود: بنای موجود مدرسه ای به نام رشدیه در تبریز که متعلق به دوران پهلوی اول است، در هفتم مهر ماه سال 1381، با شماره 6398 در فهرست آثار ملی ایران جاودانه شد.
حق پرست یادآور شد: بدنه غربی مدرسه در طول سالیان دراز فرسوده شده بود و اداره کل بعد از خرید این بنا، در راستای حفظ میراث فرهنگی استان و اهمیت این بنا، اقدام به مرمت این مکان در سال 1385 کرد.
وی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از 10 مدرسه و دبیرستان قدیمی در تبریز وجود دارد، از این مدارس به عنوان حافظه بخش اعظمی از تاریخ تعلیم و تربیت در تبریز نام برد.
حق پرست با اشاره به قدمت برخی از این مدارس و معماری منحصر به فرد آنها بر مرمت و بازسازی این مدارس تاریخی به منظور پاسداری از آن ها در شهر تاریخی تبریز تأکید کرد.
وی گفت: در همین راستا مدرسه اسدی، بین سال های 1383- 1384، مدرسه توحید بین سال های 1385- 1386و مدرسه فردوسی با تلاش اداره کل میراث فرهنگی استان بازسازی شده اند.
میرزا حسن رشدیه از هالی تبریز بود که در سال 1266 شمسی در زمان والیگری امین الدوله در آذربایجان، نخستین مدرسه به سبک جدید را در این شهر بنیان گذاشت و پس از انتصاب امین الدوله به صدراعظمی به دلیل آزار و اذیت متحجران و ویران شدن مدرسه نوبنیادش به دست آنان، ناچار شد همراه وی به تهران برود و نخستین مدرسه پایتخت به سبک جدید را بنیان گذارد.
زنده یاد رشدیه سال های آخر عمر خود را در قم گذراند و از شخصیت های مورد احترام آیت الله بروجردی بود و در همین شهر نیز دارفانی را وداع گفت به خاک سپرده شد.
برچسب ها: مدرسه ، رشدیه ، تاریخ
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: