يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 28 2024
کد خبر: ۱۲۲۸۶
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۱
عجب شیر پرس - رییس گروه پیش بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی گفت: از امروز تا یکشنبه هفته آینده فعالیت متناوب سامانه بارشی در استان موجب بارش رگبار باران، بروز سیلاب و در ارتفاعات بارش برف می‌شود.
به گزارش عجب شیر پرس به نقل از ایرنا، «محمد امیدفر»، روز پنجشنبه افزود: بر اساس نقشه های پیش یابی هواشناسی و آخرین تصاویر ماهواره ای فعالیت این سامانه بارشی همچنین موجب افزایش ابر، وزش باد گاهی به نسبت شدید، غرش آذرخش و در برخی ساعات بروز مه می شود.

وی با بیان اینکه فعالیت این سامانه تا اوایل هفته آینده در استان ادامه می یابد، اظهار کرد: با توجه به شدت بارش ها، احتمال آبگرفتگی معابر عمومی، سیلابی شدن مسیل ها و اختلال در تردد جاده ای دور از انتظار نیست.

رییس گروه پیش بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی گفت: بر این اساس مسافران و علاقه مندان به طبیعت از اتراق در حاشیه مسیل ها و رودخانه ها و رفتن به مناطق مرتفع و کوهستانی پرهیز کنند.

امیدفر، با اشاره به اینکه از روز یکشنبه جوی پایدار در استان حاکم می شود، ادامه داد: با توجه به وزش باد به نسبت شدید در سه روز آینده، احتمال سقوط یا پرتاب اجسام سبک، سقوط تابلوهای تبلیغاتی و خسارت به سازه های سبک وجود دارد بر این اساس محکم کردن سازه های سبک و احتیاط در عبور از کنار ساختمان های نیمه کاره و عدم پارک خودرو در کنار درختان فرسوده ضروری است.

وی یادآور شد: در ۲۴ ساعت گذشته ورزقان با دمای سه درجه و کلیبر با ۱۵ درجه بالای صفر به ترتیب خنک ترین و گرمترین شهرهای استان بودند و دمای تبریز در خنک ترین زمان به ۹ درجه سانتی گراد بالای صفر رسید.

آذربایجان شرقی منطقه ای سردسیر و کوهستانی است و از لحاظ تقسیم بندی های اقلیمی جزو مناطق نیمه خشک به حساب می آید.

آب و هوای این استان به طور کلی سرد و خشک بوده ولی به علت تنوع توپوگرافیکی از اقلیم های متفاوتی برخوردار است.

آذربایجان شرقی همواره زیر تأثیر بادهای سرد شمالی و سیبری و بادهای مرطوب دریای سیاه و مدیترانه و اقیانوس اطلس همچنین بادهای محلی متاثر از کوهستان های سبلان در شرق، سهند در غرب و جنوب غربی، رشته کوه های قره داغ در شمال، رشته کوه های تخت سلیمان و ربط در جنوب، ارتفاعات بزقوش در جنوب شرق و قوشاداغ در شمال شرق استان قرار دارد.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: