شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 27 2024
کد خبر: ۱۲۲۷۶
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۹
عجب شیر پرس - مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان‌شرقی با اشاره به ظرفیت ها و مزیت های بیشمار گردشگری شمال استان در کرانه های رودخانه ارس گفت: ثبت جهانی آثار و بناهای تاریخی نوید بخش رونق گردشگری استان است.
به گزارش عجب شیر پرس به نقل از ایرنا، روز چهارشنبه، «احمد حمزه‌زاده» در جشن ثبت جهانی کاروانسرای خواجه نظر، اظهار کرد: امسال رویدادهای بسیار درخشان و سالی پربار و بی‌نظیر برای آذربایجان‌شرقی در حوزه مهم گردشگری بود که ثبت جهانی ژئوپارک ارس در ماه های اخیر یکی از این اتفاقات بسیار مهم برای استان و کشور بود که این مهم با ثبت جهانی روستای کندوان و کاروانسرای خواجه‌نظر به همراه کاروانسراهای «گویجه بئل هریس» و « جمال آباد میانه» تکمیل تر شد.

وی افزود: منطقه آزاد ارس دارای ظرفیت‌های بسیار مختلف و متنوع در حوزه گردشگری اعم از کاروانسرای خواجه‌نظر، کلیسای سنت استپانوس، ژئوپارک ارس و سایر بناها و آثار تاریخی ارزشمند است که این امر منجر به معرفی جهانی این منطقه و حضور گردشگر خارجی و داخلی متعدد در این منطقه خواهد شد.

حمزه زاده یکی از راه‌های حفظ و معرفی آثار تاریخی ارس را ثبت جهانی آن‌ها در فهرست آثار یونسکو خواند و اضافه کرد: در همین راستا به دنبال ثبت جهانی جنگل های ارسباران هستیم که امیدواریم در سال آینده این امر نیز محقق شود.

وی با اشاره به اینکه آثار ثبت جهانی تنها مختص مردم آن منطقه نیست بلکه متعلق به کل جهان و جامعه بشری است، یادآور شد: همین دستاوردها منجر به افزایش شناخت بین‌المللی از ظرفیت‌های گردشگری کشور خواهد شد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد تجاری - صنعتی ارس نیز در این مراسم تقویت زیرساخت‌های گردشگری و جذب توریست را از مهمترین موضوعاتی برشمرد که این مجموعه به شدت دنبال آن است که در سال جاری اتفاقات امیدآفرینی در این حوزه رخ داده است.‌

«مجید کیانی» گفت: طبق آمار مستند بر پایه‌ ورود خودروهای با پلاک غیربومی به منطقه آزاد ارس، این منطقه طی تعطیلات نوروزی امسال مقصد اول گردشگری شمال غرب کشور بود که باید این فرصت بسیار مغتنم برای معرفی ظرفیت های گردشگری استفاده کنیم.

وی به حضور ۶.۵ میلیون نفری مسافر و گردشگر طی سال گذشته در منطقه آزاد ارس اشاره کرد و افزود: در راستای جذب گردشگر خارجی و داخلی باید آثار تاریخی و ظرفیت‌های گردشگری این منطقه را در سطح ملی و بین‌المللی معرفی کنیم که جهت تحقق این امر برنامه ریزی‌های لازم انجام شده است.‌

کیانی ادامه داد: کاروانسرای جهانی خواجه‌نظر در مسیر جاده ابریشم قرار گرفته که این موضوع به سابقه تجاری این منطقه و آذربایجان‌ اشاره دارد و در همین راستا باید با معرفی هر چه بیشتر این منطقه و آثار تاریخی آن به تاریخ و فرهنگ خود ببالیم‌.

در پایان این مراسم از تمبر ویژه کاروانسرای جهانی خواجه‌نظر منطقه آزاد ارس رونمایی شد.

سه کاروانسرای تاریخی این استان از سوی سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) در چهل و پنجمین نشست کمیته میراث جهانی یونسکو در ریاض عربستان به ثبت جهانی رسید.

کاروانسرای «خواجه نظر» شهرستان جلفا در فاصله پنج کیلومتری شهر جلفا و کنار رودخانه ارس و پل ضیاء الملک قرار دارد که در ۱۷ اسفند سال ۱۳۸۱ با شماره ۷۷۴۴ به ثبت ملی رسیده است.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: