شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 27 2024
کد خبر: ۱۲۲۶۷
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۹
سخنگوی وزارت امور خارجه:
عجب شیر پرس - کنعانی گفت: تا کنون تمام کمک‌های بشردوستانه به غزه دپو شده است و امکان ارسال وجود ندارد.
به گزارش عجب شیر پرس به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، نشست خبری ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه با اصحاب رسانه آغاز شد.

وی در ابتدای نشست خبری گفت: به ملت بزرگ و صبور فلسطین تسلیت می‌گویم همچنین مرگ اخلاق در قاموس دولت آمریکا و برخی رژیم‌های اروپایی به بشریت و ملت‌های آزاده دنیا را نیز تسلیت می‌گویم.

کنعانی در پاسخ به سوالی درباره پیگیری‌های حقوقی وزارت خارجه برای جلوگیری از کشتار مردم غزه توسط رژیم صهیونیستی اظهار کرد: داستان جنایات صهیونیست‌ها یک رنج ۷۵ ساله ادامه‌دار است و خوشبختانه جهان بیش از هر زمان دیگری به ماهیت نژادپرستانه این رژیم پی برده است و همان‌گونه که وزیر خارجه تاکید کرد این رژیم بیش از بیست جنگ را در منطقه به‌راه انداخته است و بخش‌هایی از خاک لبنان و سوریه را در دست اشغال دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه پیگیری این جنایت‌ها یک مسئولیت بین‌المللی و برعهده سازمان ملل است، بیان کرد: درباره آنچه در غزه می‌گذرد باید تحقیق شود و ایران سالهاست درباره جنایات جنگی اسرائیل یک کمیته برگزار شود و جنایتکاران را به محاکم بین‌المللی بسپارد با همین نگاه هم وزیر خارجه در جده پیشنهاداتی را مطرح کرد مبنی بر اینکه یک کمیته تخصصی متشکل از حقوقدانان تخصصی تشکیل شود تا به جنایات مستمر رسیدگی شود تا جنایتکاران مورد مواخذه قرار بگیرند. این خواسته ایران هم در مقر سازمان ملل و هم در مقر سازمان همکاری اسلامی در جده بود.

کنعانی در پاسخ به سوالی درباره کمک‌های بشردوستانه ایران به غزه گفت: این امر مورد توجه جدی کشورمان بوده است و بر اصل توقف این جنایات تاکید کرده‌ایم. این موضوع در گفتگو‌ی وزرای خارجه ایران و مصر هم تاکید شد تا بتوانیم کمک‌های ایران را در سریعترین زمان ممکن به غزه برسانیم.

وی ادامه داد: در گفتگوی وزیر خارجه با دبیرکل سازمان ملل نیز این موضوع مطرح شد، اما صهیونیست‌ها تمام خواسته‌های جهانی را برای این موضوع رد کرده است و تا کنون تمام کمک‌ها دپو شده است و امکان ارسال وجود ندارد مقامات ما با مسئولان مصری در تماس هستند تا شرایط برای ارسال این کمک‌ها فراهم شود.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی درباره اینکه مقامات آمریکایی خطاب به ایران می‌گویند موضوع غزه را تمام کنید، گفت: پاسخ ما هم یک جمله است بس کنید.

وی ادامه داد: موضوع پایان‌بخشی به جنایات اسرائیل از اولویت‌های اولیه ایران است و اکنون به نظر می‌رسد که خواسته اغلب کشور‌ها این است که در کوتاه‌ترین زمان عملیات نظامی علیه ایران پایان یابد. اکنون جامعه بین المللی این را به عنوان یک خواسته اصلی در نظر دارد و ما به‌طور جدی این موضوع را ادامه می‌دهیم.

کنعانی بیان کرد: متاسفانه مجامع بین‌المللی نشان دادند که در کارکرد اصلی بحران‌ها موفق عمل نکرده است و اگر کارکرد این بحران‌ها موثر بود ما شاهد چنین بحران‌هایی نبودیم. جای تاسف است که آمریکا و اروپا، سازمان ملل را گروگان خود قرار داده است. تلاش ما این است که با رایزنی‌های مختلف، این فشار بر کشورها تحمیل شود که نسبت به صلح بین‌المللی اهتمام ویژه را نشان دهند.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: