شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 27 2024
کد خبر: ۱۲۲۶۲
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۸
عجب شیر پرس - یک کارشناس ارزی گفت: با وجود اینکه منابع ارزی بانک مرکزی دست نخورده و تقاضا کنترل شده است، اما واقعیت سیاسی و جنگ در منطقه توانست در حدی که شاهد آن هستیم بر بازار ارز تاثیر بگذارد.
به گزارش عجب شیر پرس به نقل از ایرنا، «مجید شاکری» درباره نوسان نرخ ارز و افزایش آن اظهار داشت: به‌طور طبیعی وقتی اتفاقاتی با این سطح اهمیت (منظور عملیات «طوفان الاقصی» و تحولات سیاسی منطقه) رخ می‌دهد، با وجود اینکه در حوزه منابع ارزی بانک مرکزی هیچ اتفاقی نیفتاده است و هیچ کدام از منابع ارزی آن دست نخورده و مشکلی برای دسترسی به منابع بانک مرکزی وجود ندارد، همچنین در شرایطی که در سطح تقاضا با کارهای فنی که انجام شده تقاضا در بازار به صورت جدی کنترل شده است، اما اتفاق سیاسی به این مهمی تنشی بر بازار آزاد وارد می‌کند.

وی تاکید کرد: تنشی که این واقعیت‌ها بر بازار وارد می‌کند، در حد تاثیری است که هم اکنون شاهد آن هستیم، اما در مورد آینده نمی‌توانم اظهار نظر و صحبتی داشته باشم.

این کارشناس اقتصادی و مسائل ارزی درباره ادعای منتقدان دولت مبنی بر رشد پایه پولی نیز توضیح داد: این بحث فنی است، با وجود کنترل ترازنامه رشد پایه پولی اهمیتی ندارد، زیرا کل رشد پول و نقدینگی کنترل شده است فارغ از اینکه در لایه بین بانک‌ها و بانک مرکزی و دولت چه اتفاقی رخ داده است.

وی تاکید کرد: هم اکنون اشکالی وجود دارد و آن این است که در دولت قبل همه با هم به دولت انتقاد می‌کردند که به لحاظ فنی این انتقادها اشکال داشت، در دولت کنونی حالت معکوس شده است و طرفداران دولت قبلی همان انتقادات فنی غلط را به دولت وارد می‌کنند و این کار اشتباهی است.

براساس این گزارش، نرخ ارز در کشور متاثیر از عوامل درونی و بیرونی است و در شرایطی که سیاست‌های بانک مرکزی برای کنترل بازار موجب ثبات و آرامش در بازار شده بود، تنش میان فلسطین و رژیم اسرائیل که از نیمه مهرماه شروع شد به عنوان عامل بیرونی موجب نوسان بازار ارز شد.

در این شرایط، سوداگران بازار ارز و طلا از لحظه شروع طوفان الاقصی و با شروع تنش در منطقه به کمک فضای مجازی موفق شدند با سوار شدن بر موج هیجانات، نرخ دلار را در بازارهای غیررسمی ۲ تا سه‌هزار تومان بالا ببرند. اما این شرایط دوام نداشت و همان‌طور که پیش‌بینی شده بود، قیمت‌ها روند نزولی به خود گرفت و هم اکنون قیمت دلار در بازار آزاد و تلگرامی در کانال ۵۱ هزار تومان در نوسان است.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: