دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 29 2024
کد خبر: ۱۲۲۴۷
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۷
عجب شیر پرس - تعدادی از محققان و مخترعان جوان بسیجی تبریز در قالب شرکت دانش بنیان موفق به طراحی و ساخت دستگاه پلویس متر دیجیتال یا دستگاه لگن سنج(سنجش انحراف لگن) با قابلیت پردازش و آنالیز اطلاعات و ساختار جدید و متفاوت با کشورهای سازنده مشابه شدند.
به گزارش عجب شیر پرس به نقل از ایرنا، مجری و طراح این دستگاه اظهار کرد: این دستگاه دارای ابعاد الکترومکانیکی(تلفیقی از مهندسی مکانیک و مهندسی الکترونیک) و حسگرهای نوری است که با دقت و ظرافت بالایی انحراف لگن را اندازه گیری می کند.

جعفر آقازاده با بیان اینکه تشخیص انحراف لگن در نظر متخصصان ارتوپدی و توان‌بخشی از اولویت بسیار بالایی برای درمان سریع و به موقع برخوردار است، افزود: هدف از انجام این طرح بررسی قابلیت سنجشگر و اندازه گیری زاویه ایستاده چرخش لگن، فعال خلفی و قدامی لگن و زاویه و محدوده حرکت و چرخش کل دامنه حرکتی لگن، تجزیه و پردازش زوایای لگن است.

به گفته وی دستگاه لگن سنج فوق برای اندازه گیری میزان افتادگی لگن، تعیین یکسان بودن سمت راست و سمت چپ لگن، انحراف زانوها و میزان یکسان بودن مهره‌ها و قسمت‌های مختلف بدن به کار می‌ رود.

دستگاه لگن سنج فوق برای اندازه گیری میزان افتادگی لگن، تعیین یکسان بودن سمت راست و سمت چپ لگن، انحراف زانوها و میزان یکسان بودن مهره‌ها و قسمت‌های مختلف بدن به کار می‌ رود.

آقازاده ادامه داد: دستگاه سنجش لگن در برخی از کشورهای در حال توسعه ساخته شده است، اما ساختار سامانه طراحی شده با سامانه سنجش لگن طراحی شده متفاوت است و این سامانه ساختاری دیجیتالی دارد و در زوایای متعدد می‌تواند میزان انحراف، افتادگی و ابعاد و تنظیم و یکسان بودن مرکز ثقل(گرانیگاه) لگن را تعیین کند.

وی با اشاره به اینکه لگن پایین‌ترین قسمت تنه است و در جایی قرار دارد که تنه به اندام تحتانی متصل می‌شود، ادامه داد: بر همین اساس استخوان لگن یک ساختمان حلقوی است که در بالا به ستون فقرات متصل شده و در پایین به استخوان‌های ران مفصل می‌شود.

آقازاده وظیفه لگن را انتقال نیروهای وزن از تنه به هر 2 اندام‌های تحتانی خواند و گفت: موقع نشستن نیروی وزن تنه به طور مستقیم از طریق لگن به زمین وارد می‌شود و دستگاه لگن سنج یا متروکام برای اندازه گیری ابعاد لگن و میزان انحراف لگن طراحی و ساخته شده است.

این پژوهشگر مرکز رشد تجهیزات پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز و مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان در حوزه مهندسی پزشکی با همکاری سه نفر از محققان بسیجی طرح فوق را طراحی و اجرا کرده اند.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: