شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 27 2024
کد خبر: ۱۲۲۳۸
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۱
عجب شیر پرس - بسیاری از دست اندرکاران حوزه دام و گوشت بر این باورند که با اجرای طرح تولید قراردادی گوشت، امکان بی نیازی از واردات و خودکفایی در تامین و تولید گوشت در داخل وجود دارد.
به گزارش عجب شیر پرس به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، بنابر آمار سالانه ۸۰۰ تا ۸۵۰ هزارتن گوشت قرمز در کشور تولید می شود که با احتساب سرانه مصرف نیاز چندانی به واردات نداریم چراکه طبق اعلام مرکز آمار، بعد از اصلاح نظام یارانه سرانه مصرف گوشت قرمز به ۶ کیلوگرم رسیده است. آمارها حاکی از آن است که در سنوات گذشته، سالانه ۱۰۰ هزارتن گوشت به منظور تامین ذخایر استراتژیک و مصارف صنعتی وارد می شد که امسال به سبب نوسانات اخیر قیمت گوشت ناشی از کشتار دام های مولد و کمبود نهاده های دامی، معاونت بازرگانی اقدام به واردات گوشت گرم گوسفندی و گوساله کرده است.

سید احمد مقدسی رئیس انجمن صنفی گاوداران می گوید: بنابر آمار توان تولید بیش از یک میلیون تن گوشت قرمز در کشور وجود دارد که دولت به جای پرداخت یارانه به تولیدکننده خارجی باید به تولیدکننده داخلی یارانه دهد که در این صورت بازار متعادل می‌شود.

مقدسی راهکار تنظیم بازار گوشت را اقتصادی کردن تولید اعلام کرد و افزود: گرچه واردات گوشت به‌طور مقطعی می‌تواند بازار را به تعادل برساند، اما راهکار اساسی نیست.

طبق برنامه ریزی وزارت جهاد مبنی بر تامین نهاده های دامی ارزان قیمت و ایجاد جذابیت در تولید داخل مبنی بر تولید قراردادی، بهار سال آینده به وفور گوشت تولید داخل عرضه می شود که براین اساس نیازی به واردات نخواهیم داشت.

 نیازی با واردات گوشت قرمز با اجرای طرح قراردادی تولید نداریم

در ادامه علیرضا پیمان پاک قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی گفت: براساس برنامه ریزی معاونت امور دام، اقدامات خوبی در راستای تولید قراردادی گوشت انجام شده است.، با توجه به برنامه ریزی مناسب در راستای تولید قراردادی گوشت انتظار می رود که کمبود ۱۰ تا ۱۵ درصدی عرضه از طریق تولید داخل به سرعت جبران شود. با اجرای قراردادی گوشت نیازی به واردات نخواهیم داشت و  براساس آمار در سنوات گذشته، سالانه ۱۰۰ هزارتن کمبود گوشت داخل از طریق واردات تامین می شد که امسال به سبب شرایط تولید دام در سال قبل به ۱۵۰ تا ۱۸۰ هزارتن رسیده است. با تدابیر معاونت امور دام مبنی بر استفاده از ظرفیت های مختلف دامداران، تجهیز مجموعه های پرورش دام سبک حوزه عشایری و روستایی در استان سیستان و بلوچستان اقدامات خوبی برای پرواربندی انجام می شود که این امر در افزایش تولید تاثیر بسزایی دارد. بنابر اقدامات صورت گرفته پشتیبانی امور دام پیش بینی می شود که تا پایان سال تولید به حد مورد نیاز می رسد به طوریکه در آینده دیگر نیازی به واردات در حوزه گوشت قرمز نخواهیم داشت.

بررسی های میدانی نشان می دهد که قیمت گوشت نسبت به هفته های اخیر ناشی از افزایش حجم واردات کاهش معناداری داشته است به طوریکه بنابر اعلام قائم مقام وزیر جهاد قیمت هرکیلو شقه گوسفندی به ۳۶۰ تا ۳۸۰ هزارتومان رسیده است.

پتانسیل تولید و تامین گوشت قرمز در داخل وجود دارد

منصور پوریان رئیس شورای تامین کنندگان دام با بیان اینکه تولید قراردادی گوشت قرمز یکی از ابزارهای تامین محسوب می شود، گفت: تولید قراردادی به عنوان یک پایلوت تولید و تامین گوشت قرمز بسیار حائز اهمیت است. با تولید گوشت قراردادی دیگر نگران تامین در ایام و ماه های پرتقاضا نیستیم چراکه از قبل برنامه ریزی های لازم در این خصوص صورت گرفته است.  با تولید قراردادی و برنامه ریزی لازم در زمان مقرر گوشت مورد نیاز را دریافت می کنیم.

رئیس شورای تامین کنندگان دام با بیان اینکه در گذشته تولید قراردادی گوشت چندان مورد توجه نبود، افزود: هم اکنون با زیرساخت تعهد و ضمانت بانکی تولید کننده به مجموعه وزارت جهاد مبنی بر تحویل گوشت در زمان مقرر و در مقابل تامین نهاده دامی مورد نیاز انتظار می رود که مشکلات حوزه گوشت مرتفع شود. پتانسیل تولید و تامین گوشت قرمز مورد نیاز در کشور وجود دارد و تولید قراردادی گوشت به عنوان یک مسیر و برنامه ریزی درست به شرط اجرای صحیح می تواند گامی در رسیدن به خودکفایی باشد.

طبق اعلام قائم مقام وزیر جهاد با افزایش واردات نهاده های دامی، هزینه های تولید تا ۳۰ درصد کاهش پیدا کرده است که بدین منظور پیش بینی می شود که قیمت گوشت طی ۲ تا ۳ هفته آینده کاهش یابد.

اجرای طرح تولید قراردادی گوشت برای نخستین بار در بین جامعه عشایر

فضل خرم مدیرعامل اتحادیه تعاونی عشایر دامداران متحرک با بیان اینکه جامعه عشایری سالانه ۲۵ درصد گوشت قرمز کشور را تامین می کند، گفت: امسال قراردادی تحت عنوان تولید قراردادی گوشت قرمز با پشتیبانی امور دام منعقد شد. براساس قرارداد منعقد شده میان جامعه عشایر و پشتیبانی امور دام قرار شد به ازای هر راس دام ۱۸۶ کیلو نهاده در اختیار عشایر قرار گیرد. هم اکنون شرکت تعاونی عشایری با عشایر مذاکراتی انجام دادند که براین اساس تولیدکنندگانی که می توانند در این بازه زمانی در تولید قراردادی شرکت کنند، تفاهماتی صورت گرفت. طرح تولید قراردادی گوشت قرمز برای نخستین بار در جامعه عشایر دیده شده است و موفقیت اجرا و عدم اجرای این طرح در آینده بستگی به مرحله نخست طرح دارد.

همه ساله با افزایش تقاضا در نیمه دوم سال برای خرید گوشت قرمز، بازار با التهاباتی روبرو می شد که خوشبختانه امسال با تدابیر وزارت جهاد در راستای تنظیم بازار نه تنها افزایش قیمتی نداشته ایم، بلکه نرخ گوشت در بازار کاهش یافته است که انتظار می رود این روند با تامین به موقع نهاده های دامی حفظ شود و از طرفی با اجرای تولید گوشت قراردادی برای همیشه از واردات و وابستگی در تامین گوشت به دیگر کشورها بی نیاز شویم.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: