يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 28 2024
کد خبر: ۱۲۲۳۱
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۹
عجب شیر پرس - معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی از تولید ۷ تن پیله‌تر کرم ابریشم در این استان خبر داد.
به گزارش عجب شیر پرس به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، آقای قویدل اظهار کرد: در اوایل امسال همزمان با سبز شدن اولین برگ‌های درختان توت ۳۱۵ جعبه تخم نوغان در بین ۱۱۹ پرورش دهنده کرم ابریشم در مناطق نوغان خیز استان آذربایجان شرقی از جمله شهر‌های جلفا، خداآفرین، تبریز، و کلیبر توزیع شد که بعد از گذشت ۴۲ روز و با پایان یافتن دوره پرورش پیله‌های تولیدی برداشت و جهت فروش توسط نوغانداران به شرکت تعاونی تولید سیه رود تحویل داده شد.

وی با بیان اینکه طی امسال ۷ هزار و ۶۵ کیلوگرم پیله‌تر در استان آذربایجان شرقی استحصال شده است افزود: با در نظر گرفتن تعداد تخم نوغان‌های تلف شده میانگین تولید از هر جعبه تخم نوغان ۳۴ کیلوگرم است.

آقای قویدل همچنین عدم آشنایی برخی از نوغانداران با روش صحیح تفریخ و نیز استفاده از برخی برگ‌های آلوده در تغذیه کرم‌های جوان، عدم رعایت مسایل بهداشتی در محل‌های پرورش را از دلایل تلف شدن تعدادی از جعبه تخم نوغان در طول دوره پرورش اعلام کرد و گفت: با توجه به میانگین قیمت فروش توافقی هر کیلوگرم پیله‌تر در بازار که دو میلیون و ۵۰۰ هزار ریال می‌باشد ارزش ریالی پیله تولید شده در استان آذربایجان شرقی بیش از ۱۷ هزار میلیارد ریال است.

وی با بیان اینکه قیمت هر جعبه تخم که حدوداً حاوی ۲۲ تا ۲۴هزار تخم نوغان می‌باشد ۲۰۰هزار ریال است افزود: هر ساله در اواخر اسفندماه با توجه به تعداد ثبت سفارش انجام شده توسط نوغانداران از طریق مرکز توسعه نوغانداری کشور جعبه‌های تخم نوغان تهیه و در اختیار پرورش دهندگان قرار می‌گیرد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: نوغانداری یا همان پرورش کرم ابریشم و تولید فرآورده‌های ابریشمی از جمله فعالیت‌هایی جانبی است که به جهت سازگاری با فرهنگ و سطح فکری و توان اقتصادی و مالی روستاییان در کنار فعالیت‌های اصلی کشاورزان هر منطقه می‌تواند طی یک دوره زمانی کوتاه مدت ضمن ایجاد انگیزه اقتصادی و بکارگیری بخشی از نیروی کار غیرفعال روستا اعم از زنان، کودکان و کهنسالان، درآمد مناسبی را برای روستانشینان فراهم کند.

وی افزود: نوغانداری علاوه بر ایجاد درآمد نسبتاً مناسب برای خانوار روستایی سطوح وسیعی از اشتغال روستایی را ایجاد کرده و فرصت‌های شغلی قابل ملاحظه‌ای را بوجود می‌آورد.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: