يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 28 2024
کد خبر: ۱۲۲۲۴
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۷
عجب شیر پرس - مدیر اداره بنادر و دریانوردی قشم گفت: ۱۷۳ هزار تُن فرآورده نفتی (انواع گریدهای قیر، محصولات هیدروکربنی و نفتا) در یکماه گذشته در اسکله اختصاصی نفتی حرا این جزیره تخلیه و بارگیری شد.
به گزارش عجب شیر پرس به نقل از ایرنا، علی اشتری روز چهارشنبه افزود: این میزان تخلیه و بارگیری فرآورده های نفتی از سوی ۱۰ فروند شناور ورودی به این اسکله اختصاصی انجام شده است.

وی ادامه داد: رکورد قبلی تعداد ورود شناور به این اسکله در ماه، متعلق به آذر ۱۴۰۱ با ورود هفت شناور و مجموع تخلیه و بارگیری ۸۹ هزار تُن بوده است.

مدیر اداره بنادر و دریانوردی قشم توضیح داد: اسکله حرا که به‌ عنوان اسکله اختصاصی نفتی در ضلع شمالی جزیره قشم واقع شده توسط بخش خصوصی ایجاد و تمامی خدمات دریایی آن از طریق اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان راهبری می‌شود.

اشتری اضافه کرد: از مهم ترین ویژگی های این اسکله اختصاصی بارگیری فله محصولات با ریت بارگیری ۵۰۰ تُن در ساعت قیر و قابلیت پهلودهی کشتی تا تُناژ ۴۰ هزار تُن در جزیره قشم است.

جزیره زیبای قشم مشرف به تنگه هرمز و مجرای ورودی به خلیج فارس و دریای عمان است.

این جزیره که بزرگ‌ ترین جزیره خلیج فارس است، به دلیل مجاورت با اقیانوس هند، وجود منابع نفت و گاز و واحدهای پتروشیمی و پالایشگاهی و تجهیزات فرا ساحلی و برخورداری از تسهیلات بندری برای کشتی‌ های بزرگ (در رده پاناماکس) یکی از راهبردی ترین جزایر ایران و خلیج فارس است.

از سوی دیگر، ویژگی‌ های طبیعی و تاریخی این جزیره، باعث شده قشم به یکی از مقاصد گردشگری اصلی در ایران تبدیل شود.

منطقه آزاد تجاری – صنعتی قشم، حدود ۳۰۰ کیلومتر مربع از این جزیره را شامل می‌ شود.

این منطقه به دلیل قرارگیری در نقطه‌ ای کلیدی از کریدور ترانزیتی شمال - جنوب، دسترسی به کریدور پروازهای بین‌المللی شرق - غرب و تسهیلات بندری آن، که به نوعی مکمل بندر شهید رجایی است، نقش پررنگی در تجارت و بازرگانی جهانی دارد.

اهداف و محورهای اصلی فعالیت‌ های این منطقه آزاد تجاری - صنعتی شامل توسعه و گسترش صنعت ترانزیت و حمل و نقل، گسترش تجارت و خدمات تجاری، صنایع انرژی‌ بر، صنایع بیوتکنولوژیک و منابع دریایی، صنایع گردشگری، شیلات و صید صنعتی، خدمات پشتیبان نفت و پارک‌ های انرژی است.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: