شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 27 2024
کد خبر: ۱۲۲۰۸
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۵
عجب شیر پرس - معاون صنایع دستی وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: بر اساس تصمیمات جدید این معاونت تمام اقامتگاه های بومگردی آذربایجان شرقی به خانه های صنایع دستی تبدیل می شود.
به گزارش عجب شیر پرس به نقل از ایرنا، مریم جلالی روز شنبه اظهار کرد: با توجه به تنوع و ظرفیت های بسیار وسیع انواع صنایع دستی آذربایجان شرقی و نیز تعدد اقامتگاه های بومگردی در مناطق مختلف این استان، می توان با تبدیل آنها به خانه های صنایع دستی نسبت به رونق اقتصادی جوامع محلی و نیز توسعه صنعت گردشگری اقدام کرد.

وی اظهار کرد: با تبدیل هر واحد بومگردی به خانه صنایع دستی، هر یک از این واحدها باید به کارگاه، نمایشگاه و محل فروش صنایع دستی هر منطقه تبدیل شود که مجوزهای آن با رعایت دستور العمل های تدوین شده از سوی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی صادر می شود.

جلالی به کارگیری استادان و هنرمندان رشته های گوناگون صنایع دستی را یکی از اهداف اصلی تبدیل واحدهای بومگردی به خانه های صنایع دستی برشمرد و ادامه داد: این طرح می تواند یکی از زمینه های مهم اشتغالزایی در روستاهای هدف گردشگری و کمک به رفع بیکاری در این مناطق شود.

وی یکی از ماموریت های مهم معاونت صنایع دستی را تسهیل گری برای ایجاد اتحادیه های صنایع دستی در استان های مختلف کشور اعلام و اضافه کرد: هر یک از استان ها و مناطق مختلف روستایی باید بنا بر استعدادها و ظرفیت های موجود خود نسبت به راه اندازی این اتحادیه ها اقدام کنند که این موضوع منجر به تجمیع توانمندی ها و نیز بهره مندی بیشتر از تسهیلات دولتی می شود.

جلالی توجه به صنایع دستی در دولت سیزدهم را مورد تاکید قرار داد و با اشاره به اینکه تسهیلاتی از محل تبصره های ۱۶ و ۱۸ برای فعالان این حوزه پیش بینی و پرداخت شده است، گفت: تا پیش از این نوع تسهیلات برای تولید در نظر گرفته می شد که از این به بعد در نظر داریم این وام های کم بهره با هدف جذب مشتری پرداخت شود، چون اعتقاد داریم تولید بدون مشتری، فروش و کسب درآمد فایده ای ندارد.

وی رویکرد معاونت صنایع دستی برای ارایه تسهیلات را تشویق و تقاضا محور بیان کرد که در این راستا رایزنی هایی برای تهیه و تدوین سناریوهای مختلف برای این نوع تسهیلات و نیز ایجاد هم گرایی با سایر دستگاه های اجرایی و بانک های عامل آغاز کرده ایم، چون صنایع دستی از جمله حوزه های فرابخشی است.

جلالی یکی از برنامه های مهم معاونت میراث فرهنگی و اداره کل آذربایجان شرقی را ایجاد ناحیه صنعتی صنایع دستی قزلجه میدان در بخش ورودی شرق تبریز اعلام و اظهار کرد: این ناحیه صنعتی که توسط شهرک های صنعتی آذربایجان شرقی در دست ساخت و واگذاری است، می تواند رونق صنایع دستی و تحولات عمیق اقتصادی در این حوزه را سبب شود.

به گفته وی ارزیابان وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تمام مراحل اداری و صدور مجوزهای لازم برای ناحیه صنعتی صنایع دستی قزلجه میدان را به اتمام رسانده و به زودی شاهد بهره برداری از فاز اول این ناحیه خواهیم بود.

معاون صنایع دستی وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تلاش برای ثبت ملی و جهانی انواع صنایع دستی فاخر ایران را یکی از برنامه های اولویت های این معاونت برشمرد و گفت: باید توجه داشت که ثبت هر یک از این صنایع به معنی ایجاد کارگاه، اقتصاد و فروش است که بتواند چرخ اقتصادی هر منطقه را متحول کند، وگرنه اعطای یک لوح ثمری ندارد.

جلالی با اشاره به اینکه اگر صنایع‌دستی دغدغه ذهنی همه باشد، می توان گام‌های موثری در راستای توسعه و معرفی آن انجام داد، نقش آموزش عالی در حوزه صنایع دستی را بسیار مهم خواند و خواستار همکاری دانشگاه ها در این زمینه شد.

وی گفت: تولید، اشتغال، ارزآوری و تجاری سازی فرآیندهای مهمی هستند که در خصوص صنایع‌دستی به‌ طور همه‌ جانبه باید مورد توجه قرار بگیرد که این موضوع همت جمعی می‌طلبد.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: