يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 05 2024
کد خبر: ۱۲۲
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۸
در نشست شورای حفاظت از منابع آب آذربایجان شرقی تاکید شد
عجب شیر ما - شرکت کنندگان در نشست امروز چهارشنبه شورای حفاظت از منابع آب آذربایجان شرقی بر ضرورت مشارکت عمومی در مدیریت منابع آب استان به عنوان اصل اساسی گذر از بحران آب و تلاش برای احیای دریاچه ارومیه به عنوان پهنه آبی در حال خشکیدن تاکید کردند.
به گزارش عجب شیر ما به نقل از ایرنا، معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی در این نشست با اشاره به اینکه بحران آب فرا بخشی است و کل زندگی ما را تهدید می کند ، بر ضرورت مشارکت عمومی در مدیریت مصرف منابع آبی تاکید.
محمد صادق پورمهدی با بیان اینکه وضعیت دریاچه ارومیه مشکلات استان ما را بیشتر کرده است ، اظهارکرد: از این رو باید حساسیت عمومی در استان نسبت به مصرف بهینه آب نسبت به سایر مناطق کشور بیشتر باشد .
وی گفت: در زمینه کمبود منابع آبی همه مسئول هستیم و باید با همکاری هم از تخلفات و برداشت های بی رویه جلوگیری کنیم .
پورمهدی با بیان اینکه عده ای در گذشته اعتقادی بر ضرورت گرفتن مجوز برای حفر چاه نداشتند، گفت: اثرات و تبعات این تفکر غلط امروز خود را نشان می دهد.
وی با اشاره به اینکه متاسفانه همچنان شاهد توسعه باغ ها با وجود کمبود منابع آبی در سطح آذربایجان شرقی هستیم، اظهار کرد: در صورتی که روستاییان با هدف اصلاح باغ و ایجاد اشتغال اقدام به توسعه باغ ها کنند ، مخالف نیستیم ولی نباید اجازه داد ساکنان شهرها به منظور تفریح، خانه باغ احداث کنند .
معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی گفت: پیش از برخورد با روستایی ها ، برخورد نخست باید با این افراد باشد .
وی همچنین برخورد جدی تر با حفر چاه های غیرمجاز را ضروری دانست و گفت: در مسدود کردن این چاه ها نباید بر اساس رابطه عمل شود .
پورمهدی با بیان اینکه یکی از اولویت های احیای دریاچه ارومیه جلوگیری از توسعه باغات است ، گفت: آزاد سازی مسیل ها باید جدی تر گرفته و تجهیز اراضی کشاورزی به سامانه های نوین آبیاری با سرعت بیشتری اجرا شود.
غلامرضا هاشمی ، مدیرعامل آب منطقه ای آذربایجان شرقی نیز در این نشست با بیان اینکه علت اصلی بحران آب مصرف بی رویه آن است، گفت: تشکل های آب بران در راستای مدیریت آب فعالیت می کنند و تشکل های آب زیرزمینی هم در حال شکل گیری است.
کریم مهری رییس سازمان جهاد کشاورزی استان هم با بیان اینکه توسعه باغات تغییر کاربری نیست ، گفت: در خصوص خانه باغ ها با هر کس که بخواهد قانون را دور بزند برخورد می کنیم .
دبیر خانه کشاورز آذربایجان شرقی نیز آماده نبودن افکار عمومی برای مشارکت در مدیریت منابع آب را ناشی از ضعف برنامه های مشارکتی در حوضه آب دانست و افزود: تا زمانی که از کشاورزان کمک نگیریم با جلسات اداری مشکل حل نمی شود .
مصطفی قنبری بر ضرورت همراه سازی افکار عمومی در مصرف بهینه آب در شهرها هم تاکید کرد و گفت: برای کاهش مصرف آب باید به سمت تولید انرژی های نو رفت .
فرمانی رییس اداره آب شهرستان مراغه هم در این نشست گزارشی از وضعیت منابع آبی این شهرستان ارائه داد و با انتقاد از اعطای مجوز برق به خانه باغ ها گفت: این مجوز زمینه حفاری چاه های غیرمجاز را فراهم می کند.
در این نشست رییس خبرگزاری ایرنا در آذربایجان شرقی و معاون خبر صدا و سیمای مرکز استان نیز نسبت به آگاه سازی عمومی در راستای افزایش مشارکت عمومی در اجرای طرح های ملی حوزه آب اعلام آمادگی و بر ضرورت همراهی مدیران در تولید محتوا و شفاف سازی وضعیت موجود بحران آب استان تاکید کردند.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: