شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 27 2024
کد خبر: ۱۲۱۷۳
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۸
عجب شیر پرس - رییس گروه پیش بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی گفت: با توجه به ادامه ناپایداری تا پایان هفته، احتمال بارش برف در نواحی سردسیر و ارتفاعات استان وجود دارد.
به گزارش عجب شیر پرس به نقل از ایرنا، «محمد امیدفر»، روز دوشنبه افزود: بر اساس نقشه های پیش یابی هواشناسی، نفوذ و فعالیت متناوب سامانه بارشی از امروز موجب کاهش نسبی دما، افزایش ابر، بارش باران گاهی به صورت رگبار، وزش باد گاهی به نسبت شدید و غرش آذرخش می شود.

وی با بیان اینکه در برخی نواحی استان پدیده مه روی می دهد، اظهار کرد: فعالیت این سامانه بارشی تا روز پنجشنبه در استان ادامه داشته و در برخی ساعات روز شدت می گیرد.

رییس گروه پیش بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی گفت: با توجه به شدت بارش ها، احتمال آبگرفتگی معابر عمومی و سیلابی شدن مسیل ها و رودخانه ها، اختلال در تردد و برخورد آذرخش وجود دارد.

امیدفر، خواستار لغو سفرهای غیرضروری، عدم اتراق در حاشیه مسیل ها و رودخانه ها و پرهیز از صعود به مناطق مرتفع و کوهستانی و انجام فعالیت های کوهنوردی، انجام اقدامات پیشگیرانه در مورد مهار آبگرفتگی معابر و خودداری عشایر و دامداران در رفتن به مناطق مرتفع شد.

وی یادآور شد: با توجه به وزش باد به نسبت شدید، رعایت فاصله از ساختمان های در دست ساخت یا نیمه کاره، اتخاذ تمهیدات لازم برای جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی و پارک خودروها در مناطق مسقف و خودداری از پارک آن ها در کنار درختان فرسوده و ساختمان های نیمه کاره ضروری است.

آذربایجان شرقی منطقه ای سردسیر و کوهستانی است و از لحاظ تقسیم بندی های اقلیمی جزو مناطق نیمه خشک به حساب می آید.

آب و هوای این استان به طور کلی سرد و خشک است ولی به علت تنوع توپوگرافیکی از اقلیم های متفاوتی برخوردار است.

این استان همواره تحت تأثیر باد های سرد شمالی و سیبری و بادهای مرطوب دریای سیاه و مدیترانه و اقیانوس اطلس همچنین بادهای محلی متاثر از کوهستان های سبلان در شرق، سهند در غرب و جنوب غربی، رشته کوه های قره داغ در شمال، رشته کوه های تخت سلیمان و اربط در جنوب، ارتفاعات بزقوش در جنوب شرق و قوشاداغ در شمال شرق استان قرار دارد.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: