شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 27 2024
کد خبر: ۱۲۱۷۱
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۲
عجب شیر پرس - مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: راه‌اندازی یک تا سه کارخانه تولید آرد کامل تا پایان سال جاری در تمامی استان‌های کشور برنامه‌ اولویت‌دار این وزارتخانه است.
به گزارش عجب شیر پرس به نقل از ایرنا، «احمد اسماعیل‌نژاد» روز دوشنبه در همایش احیای نان کامل در اراک، افزود: اردیبهشت ماه، سند دانش بنیان امنیت غذایی تغذیه در شورای عالی سلامت و امنیت غذایی مصوب شد که این مهم نشان می دهد برای سیاست گذاران، موضوع تغذیه و امنیت غذایی اهمیت زیادی دارد.

وی ادامه داد: اگر در کشور مصرف غلات و نان به سمت استفاده از غلات کامل پیش برود تا حدود زیادی می توان در پیشگیری از این بیماری ها موثر بود.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت اضافه کرد: نان بخش مهمی از غذای اصلی و پایه مردم جهان را تشکیل می دهد و حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد انرژی مورد نیاز، ۴۵ درصد پروتئین، ۸۰ درصد آهن و ۳۰ درصد کلسیم مورد نیاز مردم از طریق نان تامین می شود.

اسماعیل‌نژاد اظهار کرد: بهبود کیفیت نان و رفع مشکلات بهداشتی در فرآیند تولید نان از جمله کیفیت گندم و آرد مصرفی، شیوه تخمیر آرد و استفاده غیرمجاز مانند جوش شیرین و بلانکیت در تهیه نان، نوع حرارت مورد استفاده برای پخت نان، میزان ضایعات و دور ریز نان و غنی سازی آرد و نان از جمله چالش های نان محسوب می شود.

وی ایجاد یک تا سه کارخانه آرد کامل در همه استان ها تا پایان سال جاری، ارزیابی مدیریتی و علمی آثار مصرف نان کامل بر سلامت مصرف کنندگان توسط دفتر بهبود تغذیه، برنامه آموزش همگانی در خصوص نقش نان کامل در سلامت، تشکیل کمیته فنی نان کامل و غذای سالم در سفره مردم در دانشگاه، بازنگری برنامه غنی سازی آرد با آهن و اسیدفولیک توسط دفتر بهبود تغذیه را از برنامه‌های اولویت‌دار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی عنوان کرد.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به احیای نان کامل در استان مرکزی اشاره کرد و گفت: هدف از برگزاری این همایش در اراک این است تا نتایج احیای نان کامل در استان مرکزی به دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور منتقل شود.

اسماعیل‌نژاد افزود: برخی دانشگاه‌های علوم پزشکی در کشور تلاش خوبی در این مقوله داشته‌اند و در این حوزه دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی پیشرو بوده است.

وی بیان کرد: متوسط مصرف سرانه نان در دنیا ۶۵ کیلوگرم است و در ایران سالانه ۳۷ درصد بیش از این میزان است.

اسماعیل‌نژاد افزود: ۱۵ تا ۱۶ درصد نانوایی‌های کشور از جوش شیرین در طبخ نان استفاده می‌کنند که از چالش‌های بزرگ طبخ نان است.

وی افزود: آنچه به عنوان دغدغه به آن پرداخته شده میزان مصرف نمک در خمیر نان است که در ۲۰ سال گذشته این مهم کنترل شده که کنترل مصرف جوش شیرین در تولید نان نیز در دستور کار قرار دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک نیز گفت: اگر چه ضعف‌های در سیستم‌های بهداشتی و اقتصادی کشور وجود دارد اما اقدامات مثبتی در ۲ سال فعالیت دولت سیزدهم در کشور اتفاق افتاده که جای تقدیر دارد.

«علیرضا امانی» ادامه داد: دولت سیزدهم آمده است تا طرح های نیمه کاره قبل را جمع کند و یکی از این اقدامات نیمه کاره، همین نان کامل است که استان مرکزی پرچمدار آن محسوب می‌شود.

وی بیان کرد: تحقق امنیت غذایی کار بزرگی است که شروع شده و امیدواریم همه تلاش کنند این نهضت به خوبی ادامه پیدا کند.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: