شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 27 2024
کد خبر: ۱۲۱۶۷
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۶
عجب شیر پرس - با وساطت رییس سازمان پزشکی قانونی کشور در سفر اخیر خود به استان آذربایجان شرقی، اختلاف ۲۰ ساله میان دو طایفه از روستای هرگلان شهرستان عجب شیر به صلح و سازش ختم شد.
به گزارش عجب شیر پرس به نقل از ایلنا، سابقه اختلاف بین این دو طایفه قدیمی روستای هرگلان به بیست سال پیش بازمی گردد. اختلافاتی که شاید علت اصلی آن موضوعی نه چندان جدی مثل اختلافات قومی قبیله ای، اختلاف بر سر ملک زمین، آب و ... باشد اما سال‌ها است که به نسل های بعدی هم انتقال یافته و نه تنها تصمیمی برای سازش و پایان دشمنی ها ندارند بلکه اختلافات در چهار سال اخیر شدت بیشتری نیز پیدا کرده است.

علاوه بر این در تمام این سال ها حوادث و اتفاقاتی از سر لجاجت و دشمنی بین دو طایفه به وقوع پیوسته که موجب شده شرایط پیچیده تر و دایره اختلافات آنان گسترده تر و تمایلشان به سازش و صلح کمتر شود.

یکی از این اتفاقات که زمینه ای برای شعله ورتر شدن اختلاف و تشدید دشمنی ها شد موضوع یافته شدن جسد یکی از فرزندان طایفه اول در زیر درخت گردو در منطقه ای از روستا بود که حدود سه سال پیش اتفاق افتاد. در معاینات بالینی جسد، علت فوت سقوط از بلندی (درخت) عنوان شد اما طایفه متوفی ادعای قتل او توسط طایفه دوم را مطرح کردند و همین امر کافی بود تا درگیری و نزاع های دسته جمعی بین دو طایفه به نهایت خود برسد.

حدود یک سال پس از این ماجرا فردی از طایفه دوم با اصابت گلوله جانش را از دست داد و در پی آن یکی از افراد طایفه اول به اتهام قتل دستگیر شد.

در تمامی این اتفاقات هر دو طایفه به جای پیگیری موضوع از مراجع قانونی، پیش از صدور رأی از سوی دادگاه، با ایجاد تنش و درگیری، ناامنی های بسیاری را در روستایی که بالغ بر ۱۵۰۰ نفر جمعیت دارد به وجود آوردند و همین اختلافات موجب گله مندی و شکایت سایر اهالی روستا شد.

اختلافات و درگیری ها میان دو طایفه به حدی بود که هر یک از آنها می خواست با فشار و در تنگنا قرار دادن طایفه مقابل آنان را ناچار به مهاجرت و ترک روستا کند؛ در این میان حتی ریش سفیدان دو طایفه نیز به واسطه شرایط حاکم بر دو طایفه قصدی برای سازش و یا اقدامی برای پایان بخشیدن به این درگیری ها نداشتند بلکه با تحریک جوانان خود دامنه اختلافات را گسترده تر کرده و برای قدرت نمایی از هیچ تلاش و اقدامی، حتی استفاده از سلاح های گرم و سرد، فروگذار ننمودند تا آنجا که متعاقب انجام عملیات انتظامی، ۷۴ قبضه سلاح از این دو طایفه کشف و ۲۱ نفر از آنان نیز به اتهام قدرت نمایی، استفاده از سلاح، ایجاد اخلال در نظم عمومی و شرکت در نزاع های دسته جمعی بازداشت شدند.

تمامی این اتفاقات در ۲۰ سال گذشته موجب شد که روستای هرگلان رنگ آسایش و آرامش را نبیند و اهالی آن همواره در نگرانی و هراس از اختلاف این دو طایفه و تبعات ناشی از آن زندگی کنند.

صلح و سازش و پایان اختلافات دیرینه

اما در سفر اخیر رییس سازمان پزشکی قانونی کشور به استان آذربایجان شرقی که در جریان سفر رییس قوه قضائیه به این استان صورت گرفت، دکتر مسجدی ضمن حضور در شهرستان عجب شیر از اختلاف دیرینه این دو طایفه و مشکلات ناشی از آن برای اهالی روستای هرگلان مطلع و مقرر شد طی جلسه ای دو طایفه به صلح و سازش و پایان بخشیدن به اختلافات دعوت شوند.

به همین منظور جلسه ای با حضور دکتر مسجدی، سران و ریش سفیدان دو طایفه و تعدادی از اهالی روستای هرگلان در محل دادگستری عجب شیر تشکیل شد. هر چند در ابتدای این نشست فضای جلسه تحت تأثیر اختلافات دیرینه مساعد نبوده و سران دو طایفه همچنان قصد درگیری و حتی نزاع با یکدیگر را در جلسه رسمی داشتند اما سرانجام با مذاکره بیش از دو ساعته رییس سازمان پزشکی قانونی کشور و قول مساعد در خصوص پیگیری و رفع مشکلات آنان (از جمله حفر چاه برای تأمین آب طایفه ساکن بخش جنوبی روستا) و همراهی ریش سفیدان و متنفذین دو طرف، اختلاف ۲۰ ساله دو طایفه به صلح و سازش ختم شد و آرامش به روستا بازگشت.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: