شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 27 2024
کد خبر: ۱۲۱۲۸
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۹
رییس مرکز سیاست‌های راهبردی وزارت راه و شهرسازی:
عجب شیر پرس - رییس مرکز توسعه و سیاست‌های راهبردی وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه سازوکارهای فعلی بورس کالا پاسخگوی نیازمندی‌های طرح نهضت ملی مسکن نیست، گفت: سیمان در دو سالی که وارد بورس شده و قبل‌تر از آن نیز فولاد، شوک‌های قیمتی زیادی داشتند که سبب تعدیل پروژه‌های زیادی شده است.
به گزارش عجب شیر پرس به نقل از ایرنا، سید جواد سادات فریزنی افزود: همچنین سبب شد تا در کنار تعدیل‌های زیادی که به این پروژه‌ها وارد شود در بازه زمانی که باید پروژه‌ها تحویل داده شود این اقدام صورت نگرفت و شاهد افزایش قیمت‌ها نیز بودیم.

رییس مرکز توسعه و سیاست‌های راهبردی وزارت راه و شهرسازی با اشاره به کار کارشناسی توسط وزارت راه و شهرسازی که در جلسه اخیر شورای‌عالی به این موضوع پرداخته شده است، بیان داشت: به همین منظور مقرر شد تا کمیته‌ای سه جانبه با حضور وزارت صمت، اقتصاد و دارایی و راه و شهرسازی شکل گرفته و در هفته آینده نظر قطعی در این رابطه اعلام گردد.

وی با بیان اینکه سازوکارهای فعلی بورس نیازمندی‌های طرح نهضت ملی مسکن که با هدف ساخت مسکن حمایتی در بخش‌های مختلف روستایی، انبوه سازی احیای بافت فرسوده، شهری و مدل‌های در حال اجرایی‌شدن است را برطرف نمی‌کند، گفت: بر همین اساس در کنار اصلاح سازوکار و بورس در صورت نیاز، کالاهایی مانند سیمان و یا میلگرد باید از سازوکار بورس خارج شود.

سادات فریزنی با اشاره به طرح سابق که با معرفی از سوی وزارت راه و شهرسازی، حواله‌ای به مردم داده شده تا با قیمت مشخصی مصالح ساختمانی را تامین کنند، گفت: در خصوص میزان تاثیرگذاری قیمت مصالح ساختمانی در قیمت تمام‌شده برآوردهای زیادی وجود دارد به عنوان مثال برای خانه‌های یک تا سه طبقه و اینکه با چه مدلی ساخته شوند، شود بیش از ۲۵ درصد در این واحدها ضریب تمام شده بیشتر می‌شود.

وی پیش‌بینی ناپذیر بودن قیمت تمام شده را از دیگر مشکلات برای مردم در ساخت مسکن اعلام و اضافه کرد: مردم بر اساس قراردادهایی که می‌بندند اقدام به برنامه‌ریزی می‌کنند، اما شوک قیمتی که در بازار بورس وجود دارد، امکان پیش‌بینی پذیر بودن آن را از بین می‌برد، این در حالی است که فلسفه بورس بر این مبنا بوده که بازارهای سیاه و موازی جمع‌آوری شوند.

رییس مرکز توسعه و سیاست‌های راهبردی وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه با گذشت دو سال از ورود سیمان به بورس و یک دهه میلگرد به این بازار، موضوع پیش‌بینی پذیر بودن آنها محقق نشده است، بیان کرد: هم اینکه بازارهای موازی و سیاه که در این حوزه فعالیت دارند، دوباره شکل گرفتند.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: