شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 27 2024
کد خبر: ۱۲۰۸۱
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۲
عجب شیر پرس - مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران از پایان پیک برق ۱۴۰۲ خبر داد و گفت: برنامه‌ریزی‌های لازم از هم اکنون برای گذر از پیک سال آینده آغاز شده و تا قبل از خرداد ماه نیروگاه‌ها با تمام ظرفیت در مدار قرار می‌گیرند.
به گزارش عجب شیر پرس به نقل از ایسنا، مصطفی رجبی مشهدی امروز در نشست خبری  مبنی بر پیش‌بینی وضعیت تامین برق در تابستان سال آینده، اظهار کرد: بخش خصوصی ۶۰ درصد از تولید برق کشور را بر عهده دارد که در تابستان امسال خوب عمل کردند نیروگاه‌های دولتی نیز با حداکثر ظرفیت در مدار بودند.

وی افزود: یکی از اقدامات این بود که نیروگاه‌ها به موقع تعمیر شدند و با ظرفیت کامل در مدار قرار گرفتند و برنامه‌ریزی شده است که از ابتدای مهرماه نیز تعمیرات نیروگاه‌ها آغاز شود به گونه‌ای که قبل از ابتدای خردادماه در مدار قرار بگیرند.

وی با بیان این‌که علی‌رغم کمبود نقدینگی که در صنعت برق وجود داشت توانستیم از ظرفیت کامل نیروگاه‌ها استفاده کنیم و با موفقیت پیک را پشت سر بگذاریم.

افزایش تبادل برق با روسیه و ترکیه

رجبی مشهدی مبنی بر وضعیت صادرات و واردات برق تصریح کرد: میزان صادرات و واردات برق در زمان‌های مختلف متفاوت است. کمتر از سه درصد مصرف داخل کشور جابه‌جایی برق صورت می‌گیرد که برنامه‌ریزی برای توسعه آن صورت گرفته است.

به گفته مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران به دنبال افزایش تبادل با  روسیه و کشور ترکیه هستیم که از طریق سیستم بک تو بک این کار را با کشور ترکیه انجام دهیم یک مرتبه به صورت آزمایشی این کار انجام شد و شرایط را به گونه‌ای تنظیم خواهیم کرد که میزان تبادل برق افزایش یابد.

وی با بیان این‌که از سه کشور امکان واردات برق و از سه کشور امکان صادرات را داریم و برنامه وزارت نیرو نیز جابه‌جایی برق است به گونه‌ای که در زمان اوج بار میزان واردات افزایش و با عادی شدن شرایط صادرات برق افزایش پیدا می‌کند.

سخنگوی صنعت برق با بیان این‌که وزارت نیرو از ابتدای دولت سیزدهم با توجه به ناترازی که در صنعت برق وجود داشت دو اقدام افزایش توان تولید و مدیریت مصرف را برنامه‌ریزی کرد تا میزان ناترازی به حداقل برسد و با اقداماتی که انجام شد برای دومین سال برق بخش‌های مختلف بدون محدودیت و خاموشی تامین شد، گفت: در حوزه صنایع بزرگ نیز با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت توانستیم رشد تولید را رقم بزنیم.

جهش در تامین برق صنایع

وی با تاکید بر این‌که تاکنون ۸.۱۵ درصد رشد تولید صنایع رقم خورد که عدد بزرگی است، اظهار کرد: این در حالی است که در طول ۱۰ سال اخیر رشد صنایع حدود ۱۴ درصد بوده است و صنعت برق توانست علی‌رغم سالی بسیار گرم و شرایط خاص این اتفاق را رقم بزند.

رجبی مشهدی با بیان این‌که هشت کشور اطراف ایران دمای بیش از ۵۰ درجه را تجربه کردند و در ایران نیز ۱.۵ تا دو درجه افزایش درجه حرارت را شاهد بودیم، تصریح کرد: هر یک درجه افزایش حرارت ۱۸۰۰ مگاوات افزایش مصرف را رقم می‌زند رشد تقاضا امسال دو برابر سال گذشته شد که با تمهیدات انجام شده توانستیم با موفقیت این شرایط را پشت سر بگذرانیم.

به گفته مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران اوج بار امسال ۷۳ هزار و ۴۶۳ مگاوات بود که نسبت به سال قبل ۴۰۰۰ مگاوات افزایش مصرف صورت گرفت و این مقدار تامین شد و مشکلی در تامین برق به وجود نیامد و همچنین توانستیم بیش از هشت درصد رشد مصرف صنایع را تامین کنیم.

رجبی مشهدی با بیان این‌که افزایش دمای امسال در کل جهان بسیار محدود بود به طوری که در طول ۱۲۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده است، تصریح کرد: در هفته‌های آخر تیرماه و ابتدای مردادماه شرایط سختی را پشت سر گذاشته‌ایم حتی در شهریورماه نیز سه هفته گرم را داشتیم به طوری که برخی روزها بیش از ۸۰۰۰ مگاوات به مصرف برق کشور افزوده شد و در مجموع ۳۵ روز اوج بار را پشت سر گذاشتیم.

تامین برق صنایع از بخش خانگی پیشی گرفت

وی با اشاره به طرح تشویق مشترکان خانگی اظهار کرد: ۴۰ درصد مشترکان خانگی مشمول پاداش شدند و ۲۲۰۰ میلیارد تومان پاداش به مشترکان خوش مصرف پرداخت شد و برای اولین‌بار در چهار ماه گرم سال میزان تامین برق صنایع بیش از میزان تامین برق خانگی بود و علی‌رغم ناترازی برق توانستیم با انجام اقداماتی برق بخش‌های مختلف را تامین کنیم.

مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران با اشاره به هماهنگی‌های صورت گرفته بین وزارت نیرو و وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: مقرر شده ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه توسط صنایع احداث شود که تاکنون دو واحد نیروگاهی احداث شده و دو واحد دیگر نیز احداث خواهد شد و طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته طی دو سال آینده ۱۰ هزار مگاوات در مدار تولید قرار می‌گیرد که بیش از ۵۰۰۰ مگاوات آن تاکنون عملیات‌اش آغاز شده است.

وی با اشاره به میزان خاموشی صورت گرفته در شبکه اظهار کرد: طول شبکه سراسری برق ۱۰۰۰ کیلومتر است که تحت تاثیر پدیده‌های جوی قرار می‌گیرد و این موضوع در سراسر دنیا اتفاق می‌افتد. در سال ۱۴۰۱ معادل ۳۷۹ دقیقه در سال به ازای هر مشترک خاموشی اتفاق افتاد که نسبت به سال قبل ۲۰ درصد در بخش توزیع کاهش یافت.

خاموشی برنامه‌ریزی‌ شده‌ نداشتیم

رجبی‌ مشهدی با بیان این‌که هنوز آماری از میزان خاموشی در سال ۱۴۰۲ وجود ندارد، تصریح کرد: برای سال ۱۴۰۳ برنامه ‌ریزی صورت گرفته که با توسعه شبکه بتوانیم مشکلات موجود را برطرف کنیم، اما باید گفت که هیچ‌گونه خاموشی برنامه ‌ریزی‌ شده‌ای برای امسال اعمال نشده است.

مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران با اشاره به تابلوی سبز برق در بورس انرژی گفت: مصرف کنندگان صنعتی می‌بایست یک درصد از مصرف برق خود را از تجدید پذیرها تامین کنند که این موضوع اکنون آغاز شده و بخش اداری نیز طبق قانون موظف است ۲۰ درصد از نیاز خود را توسط تجدید پذیرها تامین کنند که طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای سال آینده پنج درصد از نیاز بخش اداری از این طریق تامین خواهد شد.

وی با اشاره به آخرین وضعیت نصب کنتورهای هوشمند تصریح کرد: یک میلیون و ۴۰۰ هزار کنتور هوشمند نصب شده که یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه دیگر نیز اضافه خواهد شد.

رجبی مشهدی با بیان این‌که وزارت نیرو ۷۸۰۰ مگاوات به ظرفیت تولید برق اضافه کرده است و برنامه‌ریزی شده ۷۰۰۰ مگاوات دیگر اضافه شود، گفت: به طور متوسط میزان ناترازی ۱۰ هزار مگاوات است که این عدد در ابتدای دولت ۱۴ هزار مگاوات بود و اگر نیروگاهی اضافه نمی‌شد ۱۵ هزار مگاوات ناترازی داشتیم.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: