يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 28 2024
کد خبر: ۱۲۰۶۸
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵
عجب شیر پرس - با نزدیک شدن به بازگشایی مدارس، یکی از دغدغه های اصلی خانواده های دانش آموزان در شهر یاسوج، تامین سرویس مدارس است. کمبود ناوگان حمل و نقل، یکی از دلایل اصلی این مشکل به شمار می‌رود.
به گزارش عجب شیر پرس به نقل از ایرنا، در سال تحصیلی گذشته، بسیاری از دانش آموزان یاسوج به دلیل نبود سرویس مدارس، مجبور بودند با خودروهای شخصی یا وسایل نقلیه عمومی به مدرسه بروند. این امر علاوه بر ایجاد مشکلاتی برای خانواده ها، موجب افزایش ترافیک در شهر نیز می شد.

بر اساس گفته برخی مسئولان، سرویس مدارس شهر یاسوج در بلاتکلیفی به سر می برد و کمبود ناوگان حمل و نقل، یکی از دلایل اصلی این مشکل است.

در روزهای اخیر مسئولان مختلف از جنبه های گوناگونی به مشکل سرویس رفت و آمد دانش آموزان پرداخته اند که هریک به جنبه خاصی نگاه کرده است.

مشکلات سرویس مدارس از نگاه مسئولان:

سرهنگ جابر پیوست، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان کهگیلویه و بویراحمد در سخنان خود به صراحت اعلام کرده است که سرویس مدارس شهر یاسوج در بلاتکلیفی به سر می برد. این سخن نشان می دهد که مسئولان مربوطه تاکنون اقدام موثری برای حل این مشکل انجام نداده اند.

سید جواد هاشمی مهر، معاون سیاسی و امنیتی استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز با اشاره به مشکلات نبود سرویس مدارس در سال تحصیلی گذشته، بر لزوم حل این مشکل توسط آموزش و پرورش تاکید کرده است. از این سخنان چنین استنباط می شود که استانداری کهگیلویه و بویراحمد مسئولیت این مشکل را بر عهده آموزش و پرورش گذاشته است، در حالی که این مشکل یک مساله فرابخشی است و نیاز به همکاری همه دستگاه های متولی دارد.

میلاد نوشادی، رئیس انجمن اولیاء و مربیان استان کهگیلویه و بویراحمد نیز به کمبود خودرو سرویس مدارس در شهر یاسوج اشاره کرده است. این سخن نشان می دهد که یکی از دلایل اصلی مشکلات سرویس مدارس در یاسوج، کمبود ناوگان حمل و نقل است.

عبدی دانش مقدم، رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری یاسوج نیز آمادگی شهرداری را برای راه اندازی سرویس مدارس اعلام کرده است، اما به کمبود تاکسی و وسیله نقلیه اشاره کرده است. این سخن نشان می دهد که شهرداری نیز در این زمینه با مشکل مواجه است.

حسنعلی عزت‌خواه، مدیرکل آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد نیز با اشاره به عدم وجود ناوگان دانش آموزی در استان، داشتن و راه اندازی سرویس مدارس را برای مهر ماه امسال سخت دانسته است. این سخن نشان می دهد که آموزش و پرورش نیز در این زمینه با مشکل مواجه است.

راه‌حل چیست؟

سرویس مدارس یکی از دغدغه های اصلی خانواده های دانش آموزان در شهر یاسوج است که با نزدیک شدن به بازگشایی مدارس، این دغدغه نیز بیشتر می‌شود.

راه حل عملیاتی برای حل مشکل سرویس مدارس یاسوج، تشکیل کارگروه ویژه با حضور نمایندگان دستگاه های متولی از جمله آموزش و پرورش، شهرداری، استانداری، پلیس راهور، تعزیرات حکومتی و شرکت های خصوصی حمل و نقل است. این کارگروه باید با بررسی دقیق وضعیت موجود و شناسایی موانع و مشکلات، برنامه ریزی جامع و عملیاتی برای حل این مشکل ارائه دهد.

یکی از مهم ترین اقدامات این کارگروه، مشارکت بخش خصوصی در تامین ناوگان حمل و نقل سرویس مدارس است. با توجه به اینکه بخش خصوصی در این زمینه سرمایه گذاری نکرده است، دولت می تواند با ارائه تسهیلات و حمایت های لازم، زمینه را برای مشارکت بخش خصوصی فراهم کند.

علاوه بر این، اصلاح مقررات و دستورالعمل های مربوط به سرویس مدارس نیز ضروری است. مقررات و دستورالعمل های موجود در این زمینه نیاز به اصلاح و به روز رسانی دارند. این اصلاحات باید به گونه ای انجام شود که ضمن حفظ امنیت و ایمنی دانش آموزان، هزینه های سرویس مدارس نیز برای خانواده ها کاهش یابد. با اجرای این راه حل ها، می توان امیدوار بود که مشکل سرویس مدارس در یاسوج به طور اساسی حل شود.

در مجموع، سخنان مسئولان در خصوص سرویس مدارس یاسوج نشان می دهد که این مشکل، هنوز و چند روز مانده به بازگشایی مدارس، به طور جدی مورد توجه قرار نگرفته است. کمبود ناوگان حمل و نقل، یکی از دلایل اصلی این مشکل است. راه حل عملیاتی برای حل این مشکل، تشکیل کارگروه ویژه با حضور نمایندگان دستگاه های متولی و مشارکت بخش خصوصی در تامین ناوگان حمل و نقل سرویس مدارس است.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: