دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 29 2024
کد خبر: ۱۲۰۶
تاریخ انتشار: ۰۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۷
عجب شیر ما - شهر مراغه به‌ عنوان نگین آذربایجان با ۵۳۰ اثر تاریخی و گردشگری پذیرای مسافران نوروزی است و نظر هر مسافری را به خود جلب می‌کند.
به گزارش عجب شیر ما به نقل از تسنیم، شهرستان مراغه در جنوب آذربایجان شرقی در دامنه جنوب غربی رشته‌کوه سهند واقع‌ شده و دومین شهر پرجمعیت و بزرگ استان بعد از تبریز است.

این شهرستان دارای 530 اثر تاریخی و گردشگری بوده و همه‌ ساله مسافران زیادی برای بازدید از این اماکن به مراغه سفر می‌کنند.

در سال‌های اخیر با تلاش مسئولان و به‌ویژه ستاد سفرهای نوروزی مراغه پذیرای مسافران نوروزی بوده و پیشنهاد می‌کنیم اگر به آذربایجان شرقی سفر کردید حتماً برای دیدن آثار تاریخی و گردشگری مسیر خود را به‌سوی مراغه انتخاب کنید.

میهمانان نوروزی در سفر به شهرستان سرسبز مراغه که بیشتر مردم کشورمان آن را با عنوان باغ شهر ایران می‌شناسند، علاوه بر بازدید از ده‌ها اثر تاریخی و جاذبه‌های طبیعی و گردشگری جذب سوغاتی‌های متنوع و رنگارنگ این شهرستان می‌شوند.

اقلیم و آب‌وهوا

شهرستان مراغه از دو قسمت مجزا تشکیل‌ شده است، بخش شمالی که شامل دامنه‌های جنوبی ارتفاعات سهند است، به‌صورت کوهستانی و ناهموار بوده و بخش مرکزی و جنوبی شهرستان به‌ صورت دشت و جلگه است.

توده کوهستانی سهند از مهم‌ترین عوارض توپوگرافی شهرستان محسوب می‌شود که دامنه‌های جنوبی این کوهستان پیکربندی بخش عمده‌ای از شهرستان را تشکیل می‌دهد.

شیب عمومی زمین در این شهرستان از شمال به جنوب است و سه رودخانه لیلان‌چای، مردق‌چای، صوفی‌چای از رودخانه‌های مهم تأمین‌کننده آب کشاورزی شهرستان هستند.

شهرستان مراغه از لحاظ وضع آب‌وهوا معتدل (متمایل به سردی) و نسبتاً مرطوب است و هوای قسمت‌های جلگه و کنار دریاچه گرمسیر و در قسمت‌های کوهستانی معتدل است. هوای بخش  سراجو به‌ طور کلی معتدل و در سایر بخش‌ها در قسمتی سرد و در قسمتی معتدل است.

وضعیت اقتصادی

شهرستان مراغه به دلیل قابلیت‌های فراوان توسعه و به دلیل تأثیراتی که در حوزه منطقه‌ای جنوب غرب استان دارد از جمعیت‌پذیری بالایی برخوردار است.

فعالیت غالب صنعتی در این شهرستان بر صنایع تبدیلی کشاورزی و دامی استوار است و سایر فعالیت‌های صنعتی، اهمیت کمتری در اقتصاد شهرستان دارند.

از 20 معدن فعال شهرستان مراغه 8 نوع ماده معدنی استخراج می‌شود که مهم‌ترین آنها، زغال‌سنگ، سنگ‌آهک، خاک نسوز و مرمر است که به دلیل کمبود واحدهای فرآوری مواد معدنی و صنایع پائین‌دستی، بخش اعظم این مواد معدنی به‌ صورت خام از شهرستان خارج می‌شود.

وجود تولیدات کشاورزی و دامی رتبه اول تولید عسل در استان، شبکه حمل‌ و نقل ریلی، هوایی و زمینی، رشد بازرگانی خارجی با محوریت صدور محصولات کشاورزی (خشکبار) را فراهم آورده است به‌طوری‌که 54 درصد انواع خشکبار استان از این شهرستان صادر می‌شود.

با توجه به موارد فوق اولویت سرمایه‌گذاری این شهرستان در بخش کشاورزی است و سرمایه‌گذاری در بخش‌های خدماتی، گردشگری و صنعت و معدن در اولویت‌های بعدی و در راستای حمایت از بخش کشاورزی قرار می‌گیرند.

سوغات‌های مراغه

یکی دیگر از مواردی که در دل هر مسافری جای می‌گیرد، سوغات‌های متنوع، رنگارنگ و باکیفیت مراغه بوده که هیچ مسافری نمی‌تواند از این سوغاتی‌ها جدا شود.

باسلوق، سجوق، گردو و بادام پوست‌کاغذی، کشمش، عسل طبیعی دامنه‌های کوه سهند، صابون سنتی مراغه، دوشاب، پنیر و سرشیر آلوچه ازجمله سوغاتی‌های مهم مراغه بوده  که همگی آنها از دامان طبیعت و به‌ صورت کاملاً طبیعی فرآوری و تهیه می‌شود.

سوغاتی‌های مراغه به دلیل باکیفیت بودن آنها در سفره میهمانان نوروزی قرارگرفته و هر مسافری بعد از اینکه به شهر خود بازگشت سوغات این شهرستان را به دیگران معرفی می‌کند.

مراغه مرکز تولید گیاهان دارویی

شهرستان مراغه به دلیل قرار گرفتن در کنار دامنه کوه‌های سهند یکی از مهم‌ترین مراکز تولید داروهای گیاهی در استان آذربایجان شرقی است.

در دامنه‌های کوه سهند به دلیل پوشش گیاهی متنوع و غنی آن یکی از مهم‌ترین مراکز تولید در عرصه عسل، پنیر، سرشیر، گیاهان، عرقیات دارویی و خوراکی بوده و مسافران نوروزی و مردم منطقه استقبال خوبی دارند.

صابون سنتی مراغه که قدمت آن به نیم قرن می‌رسد، همواره میهمان‌خانه مسافران شده و توسط گردشگران به نقاط مختلف کشور حمل می‌شود و از آن به‌ عنوان یک صابون ویژه و هم‌چنین درمان برخی بیماری‌های پوستی نیز استفاده می‌شود.

این صابون در رنگ‌های سفید، زرد و سیاه در بازارهای مراغه عرضه می‌شود و مواد اولیه آن دنبه گوسفند، سود سوز آور و بدون استفاده از مواد شیمیایی مصنوعی تشکیل می‌دهد.

فرش ابریشم مراغه

مراغه دومین قطب تولید فرش ابریشم بوده و از سوغاتی‌هایی است که خریداران آن مسافران داخلی و خارجی است. فرش ابریشم مراغه یکی از پرمخاطب‌ترین کالاهای تولیدی در این شهرستان است که 70 درصد آن به خارج از کشور صادر می‌شود.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: