يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 28 2024
کد خبر: ۱۲۰۵۴
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۲
یک مسئول در دانشگاه علوم پزشکی تبریز عنوان کرد
عجب شیر پرس - مدیر گروه پیشگیری از بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی تبریز، شهریور را بهترین زمان تزریق واکسن آنفلوانزا برای گروه‌های پرخطر عنوان کرد.
به گزارش عجب شیر پرس به نقل از ایسنا، دکتر سیمین خیاط‌زاده با اشاره به شیوع هرساله بیماری آنفلوانزا از اواخر شهریور ماه، گفت: واکسن آنفلوانزای هلندی، فرانسوی و ایرانی تحت لیسانس فرانسه در بازار موجود است و همه‌ی آنها به فرم چهار ظرفیتی بوده و میزان ایمنی که ایجاد می‌کنند تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند.

وی ادامه داد: تزریق این واکسن برای افراد در معرض خطر از جمله سالمندان، مبتلایان به بیماری‌های زمینه‌ای مانند بیماران قلبی، دیابتی، سرطانی و همچنین افرادی که به هر دلیل سیستم ایمنی ضعیفی دارند، توصیه می‌شود.

وی با بیان اینکه خانم‌های باردار جزو افراد در معرض ابتلا به آنفلوانزا و بیماری‌های ویروسی هستند، یادآور شد: این افراد باید در اولویت تزریق واکسن آنفلوانزا باشند، چرا که هم برای خود مادر و هم جنین خطرناک است.

خیاط‌زاده بیان کرد: در خصوص کودکانی که تا به حال به آنها واکسن تزریق نشده باید برای تزریق واکسن  آنفلوانزا با پزشک معالج مشورت کرده و والدین خودسرانه عمل نکنند.

وی با بیان اینکه سویه در گردش کرونا در کشورهای آمریکایی، برخی از کشورهای اروپایی و چین اعلام شده اما در ایران هیچ مرجع قانونی سویه جدید را تایید نکرده است، گفت: در استان نیز آزمایشاتی که از موارد بستری و سرپایی انجام شده این خبر را تایید نمی‌کند.

مدیر گروه پیشگیری از بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی تبریز، افزود: در مراکز بهداشت استان واکسن‌هایی که به برخی از گروه‌های جمعیتی از جمله گروه‌های پرخطر به صورت رایگان تزریق می‌شود، در حال ارائه هستند.

وی ادامه داد: اگر چنانچه فردی به مراکز بهداشت مراجعه کند و پس از بررسی علائم بیماری وضعیت وی حاد باشد به مراکز سطح دو(بیمارستان) ارجاع داده می‌شود.

وی با بیان اینکه ماسک، بهترین راه پیشگیری برای انواع سرماخوردگی‌ها است، تصریح کرد: هنگام بازگشایی مدارس دانش‌آموزانی که علائم بیماری دارند، حدالامکان در مدرسه حضور پیدا نکنند و اگر دوران شدید و حاد بیماری را رد کرده‌اند به مدت چند روز با ماسک در مدرسه حضور یابند.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: