شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 27 2024
کد خبر: ۱۲۰۴۵
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۸
گفتگوی صریح و بی پرده روزنامه عجب شیر (جعفر شکوریان) با رییس شورای شهر عجب شیر
عجب شیر پرس - عجب شیر، شهری فرهنگی که هنوز بسیاری از مردم کشورمان آن را با پادگان آموزشی اش می شناسند، شهری است در کنار دریاچه ارومیه با آب وهوایی کوهستانی ودارای انواع محصولات کشاورزی و باغی با مردمانی مصمم وسختکوش والبته با اراده هایی پولادین، اکنون درآغازهزاره سوم، شورای این شهربه کمک مردم، همسو با تحولات و فناوریهای جدید، چشم اندازدیگری ازاین شهر به تصویر می کشد که پایه هایش براستانداردهای مدیریت شهری وشهر هوشمند استوار است، شهری که زیرساخت های فناوری اطلاعات به شهروندانش این امکان را می دهد تا بدون مراجعه حضوری بتوانند از شهرداری و ادارات دیگر خدمات دریافت کنند. مصاحبه با مهندس قادر فدایی، رییس شورای این شهردرچنین فضایی در یک ظهرتابستانی، گرم، صمیمی و دوستانه به قصد اطلاع رسانی عملکرد شورا ساعتی به درازا کشید، او در این گفت وگو، هم از دغدغه شهروندان عجب شیری که شهرشان طولانی ترین ساحل را با دریاچه ارومیه و مخاطراتش دارد، سخن گفت و هم از دغدغه های فرهنگی نظیر کتابخانه و گسترش افسار گسیخته شبکه های اجتماعی و اجرای پروژه های مدیریت شهری، مهندس فدائی کارمند شرکت گاز و دانش آموخته کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک است و به عنوان نماینده شورای شهر عجب شیر در ششمین دوره این شورا، سکان هدایت و ریاست این شورا وهمچنین مسئولیت کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و حقوقی را دارد و همچنین ریاست شورای اسلامی شهرستان عجب شیر هم از دیگر فعالیت های اوست. این گفت و گو در شرایطی انجام شد که آقایان دکتر سرمدی و مهندس احمدپورچنار دو عضو دیگر شورای شهر عجب شیر هم دراین مصاحبه حاضر بودند، اما در پاسخ به سئوالات نقشی نداشتند و قرار شد مصاحبه با آنان در وقت مناسب دیگری انجام شود.
جلسات شورای شهرچگونه تشکیل و اداره می شود؟
ما هفته ای دوبار جلسه رسمی داریم که بعد از ظهر یکشنبه ها و سه شنبه ها تشکیل می شود، تمام جلسات شورای شهر عجب شیر علنی است، بنابراین  ورود و حضور تمام اقشار شهروندان، مردم عادی، ورزشکاران وکارشناسان به جلسات شورا آزاد است و منع قانونی برای حضورکسی نداریم، ماهانه هشت جلسه برگزارمی کنیم اما حسب درخواست ها ونیازهایی که در شهرداری به وجود می آید، جلسات فوق العاده هم در سایر روزها برگزار می شود. تصمیماتی که لازم است مردم از آنها مطلع شوند از طریق رسانه های محلی انجام می شود، ولی مردم اکثر موضوعات مرتبط با شهرداری را پس از تصویب در شورا، ابلاغ و اجرا  به طرق مختلف از نتیجه کارمتوجه می شوند.
در حال حاضرشورای عجب شیر چه تصمیم های مهمی برای پروژه های شهری گرفته است؟    
از بدو فعالیت شورای شهر عجب شیر در دوره ششم، اعضای شورا از شهردار خواستند تا فهرستی از اقدامات اساسی وپروژه های زیر بنایی که از مطالبات اساسی مردم بود، را اجرا نمایند.یکی از این پروژه ها مجتمع خدماتی – تفریحی ارشاد و پارکینگ مربوطه است که طرح و نقشه هایش آماده شده ودر حال حاضر مشکل تملک دارد. من مایلم از این تریبون استفاده کنم و مطلبی را بگویم و آن این است که توسعه شهر فقط با شورا وشهرداری رقم نمی خورد، بلکه مردم شاخص اصلی توسعه شهر هستند، اگر همکاری مردم نباشد اتفاق خاصی در شهر نمی افتد، مردم باید با شورا وشهرداری همقدم باشند تا بتوانیم قدم هایی مثبتی در شهر به وجود آوریم، این مجتمع خدماتی و رفاهی دارای یک زیرزمین است که از آن برای کاربری پارکینگ استفاده می شود، به علاوه همکف برای کاربری تجاری و دو طبقه دیگر با هدف اداری، تفریحی و خدماتی مورد استفاده قرار خواهد گرفت. پروژه مهم دیگرکه اتفاقا همین امروز هم جلسه ای برایش داشتیم، مدیریت پسماند عجب شیر است که بیش از یک سال پیش کارهای اولیه اش شروع شده و تمامی مجوزهای لازم  از کارگروه های استانی وملی از جمله مدیریت پسماند و سازمان همیاری شهرداریها اخذ شده است، امیدواریم بتوانیم تا پایان مهرماه 1402قرارداد این پروژه را نهایی کنیم تا بتوانیم هرچه سریع تر آنرا اجرایی کنیم، در صور ت اجرای این پروژه که 15 تا 19سال ازطرح اولیه آن می گذرد، عجب شیر اولین شهر شمال غرب کشور خواهد بودکه مدیریت پسماند شهری در آن اجرا شده است، پروژه دیگراحداث  مجتمع نمایشگاه های خودرو است، این اقدام با هدف تجمیع نمایشگاه های خودرو درداخل شهرو کمک به وضعیت رفت وآمد شهروندان انجام خواهد شد، پروژه دیگر در اختیار گرفتن حدود شش هکتار از اراضی ملی با هماهنگی فرماندارمحترم ورییس اداره منابع طبیعی این شهرستان برای احداث پارک کوهستان در عجب شیر است، از شهرداری خواسته شده  تا مقدمات لازم را با اخذ نظر مردم  و کارشناسان برای این کارآماده کند، امیدواریم فاز اول، دوم و سوم این پارک تا سال 1404آماده بهره برداری شود، همچنین در نظرداریم تا پایان امسال پارکهای خانواده و فاز دوم پارک ولی امر را به مرحله بهره برداری برسانیم.
آیا تاکنون توانسته اید از ظرفیت های بخش خصوصی برای اجرای پروژه های عمرانی استفاده کنید؟
 تاکنون علی رغم آنکه چند بار از سرمایه گذاران برای مشارکت در اجرای پروژه های شهری دعوت کرده ایم ولی متاسفانه  نتوانسته ایم در این خصوص از ظرفیتهای موجود، درست استفاده کنیم، البته دو پروژه احداث مجتمع خدماتی تفریحی و مدیریت پسماند هر دو به کمک بخش خصوصی انجام می شود. ضمنا بیان این نکته هم لازم است که تمام فعالیت های شورا وشهرداری عجب شیر از طریق سامانه فراگیر" ستاد"  اطلاع رسانی می شود و انجام  دهنده کار بر اساس قیمت ارایه شده، انتخاب می شود.
آیا بودجه پیش بینی شده برای اجرای پروژه ها کفاف هزینه ها را می دهد؟
خوشبختانه طی دوسال گذشته در سایه حمایت وهمکاری مردم، شهرداری عجب شیرتوانسته است 30 تا40درصد بیشتر از بودجه پیش بینی شده سالانه درآمد داشته باشد که عمده این اعتبار برای فعالیتهای جاری شهرداری و نگه داری فضای سبز هزینه شده است، سال 1401بودجه عجب شیرحدود53تا 54 میلیارد تومان بود آما آنچه محقق شد 86 میلیارد تومان بود.در بودجه امسال هم 130میلیاردتومان اعتبار برای پروژه های مدیریت شهری در نظر گرفته شده است که براساس گزارش های شهرداری تاکنون 35   تا 40درصدآن محقق شده است ولی معمولامیزان درآمد شهرداریها در ماه های پایانی سال بیشترمی شود وامیدوارم ارقام امسال، بیشتر ازمقادیر پیش بینی شده باشد.
میزان تعامل شورای شهر با سایر ادارات و دستگاه های اجرایی چگونه است ؟
شورای شهر تنها نماینده شهرداری نیست، شورا نسبت به سایر ادارات حق مطالبه گری دارد، شورای عجب شیر با اغلب  ادارات تعامل خوبی دارد، برخی از ادارات هم که در حالت سکون و رکود هستند، وظیفه داریم دلیل نارضایتی مردم، نقایص و سستی ها را به بالاترین مقام اجرایی دولت در شهرستان یعنی فرماندار گزارش کنیم تا در صورت لزوم تذکرات لازم به مدیران آنها داده شود.
نحوه تعامل شورا با نماینده محترم مردم در مجلس شورا اسلامی چگونه است؟
تاکنون برای بهره مندی از ظرفیت های نماینده محترم مجلس شورای اسلامی در مدیریت شهری چندین جلسه با ایشان داشته ایم که قول مساعدت وهمکاری داده اند، انتظار ما این است که فراتر از اقدامات انجام شده، دست ما را بگیرند.
تاکنون برای استفاده از ظرفیت های عجب شیری های مقیم سایر شهرها چه اقداماتی انجام داده اید؟
شورای شهر عجب شیر قبلا در نظر داشت تا همایشی با حضور پزشکان عجب شیری غیر مقیم در این شهر برگزار کند، اما این کار به دلیل عدم همکاری شبکه بهداشت ودرمان  مقدور نشد، ما در نظر داریم با حضور پزشکان عجب شیری ساکن در تهران، تبریزو ارومیه و سایر شهرها این کار را در آینده انجام دهیم، هدف صرفا جلب حمایت مادی این افراد نیست بلکه بیشتر به دنبال فرهنگ سازی و اشاعه روحیه همدلی و همکاری هستیم، در نظر داریم امسال یا سال آینده همایش جلب سرمایه گذاری برگزار کنیم و از صاحبان مشاغل و سرمایه بخواهیم هر کدام حداقل برای یک نفر شغل ایجاد کنند  تا به این طریق بتوانیم معضل بیکاری را رفع کنیم. ادارات وسازمانها هم باید در صدور مجوز ازخودشان  همکاری و انعطاف نشان بدهند تا سرمایه گذار برای سرمایه گذاری اطمینان خاطر پیدا کند.
وضعیت فضای سبز عجب شیر چگونه است؟
عجب شیر از نظر فضای سبز تا پایان امسال جزو شهرهای با رتبه بالا در استان خواهد بود، با بهره برداری از پارک خانواده، پارک ساحلی و فاز 2میدان ولی امر، بهسازی پارک مسافر در ورودی تبریزو پارک کوهستان امیدواریم سرانه فضای سبز عجب شیر بیشتر شود.
حق جلسات اعضای شورا چه قدر است، آیا حاضرید فیش حق جلسه خود را در اختیار مردم ورسانه ها قرار دهید؟
حق الجلسه اعضای شورا براساس دستورالعملی که از طرف استانداری به ما ابلاغ شده 90هزارتومن برای هر ساعت است و غیر از ماه بهمن و اسفند که کارها کمی فشرده می شود،  در خیلی از ماه ها به سقف  50 ساعت هم نمی رسد، معمولا 35 ساعت می شود، تا حالا بیشترین مبلغ ماهانه برای هر عضو شورا2/5 الی 3  میلیون تومان بوده که رقم معقولی است.
با توجه به سابقه فرهنگی به نظر می رسد تعداد کتابخانه های عمومی عجب شیر کم است در این خصوص توضیح دهید.
اخیرا جلسه ای با مدیر کل کتابخانه های عمومی استان برای بازسازی کتابخانه ها به مناسبت هفته دولت داشتیم، آنجا اعلام شد عجب شیر جزو شهرهای برخوردار و سرانه مطالعه بالا ست. ما در شهرداری و شورا آمادگی داریم تا برای احداث کتابخانه عمومی زمین رایگان در اختیار متولیان امر قرار دهیم مشروط بر اینکه در یک زمان بندی معقول بتوانند برایمان کتابخانه احداث کنند، در حال حاضر دو کتابخانه عمومی در عجب شیر و تعداد دیگری هم در خضر لو، شیشوان ، شهرک رجایی داریم که مورد استفاده قرار می گیرد.
چرا در عجب شیر دکه مطبوعاتی نیست و شورا در این زمینه چه کارهایی کرده است؟
مهم ترین دلیل، گسترش فضای مجازی در خانواده هاست که مردم خود را از روزنامه بی نیاز می بینند و نیازهای خبری خود  را رایگان تامین می کنند.
آیا شما خود را نماینده شهرداری می دانید یا نماینده مردم؟
ما خود را نماینده مردم می دانیم چون مردم به ما اعتماد کرده اند، در مقابل، در حد توان سعی می کنیم پاسخگو باشیم، در ارتباطات چهره به چهره با مردم، دیدگاه ها و خواسته های مردم را در جلسات شورا مطرح ودر خصوص آنها تصمیم می گیریم
بنابراین محور در جلسات شورا مطالبات و خواسته های مردم است، بسیاری از پروژه های مدیریت شهری از جمله تخریب اماکن کهنه وکلنگی برهمین مبنا انجام می شود.
شورای عجب شیر برای کاهش مخاطرات ناشی از خشکی دریاچه ارومیه و رساندن صدای مردم به گوش مسئولان چه اقداماتی انجام داده است ؟
موضوع دریاچه ارومیه یک بحث ملی است، عجب شیر طولانی ترین ساحل را با دریاچه دارد، در سفر اخیر ریاست جمهوری، وزیری که به این شهرستان تشریف آورده بود، ما مخاطرات دریاچه ارومیه را به عنوان مطالبه اصلی مردم به ایشان منتقل کردیم وایشان هم قول های مساعدی دادند،  انتظار داریم مسئولان امر برای این امر چاره ای بیندیشند.

اگر سخن ناگفته ای دارید، بیان کنید.
در دوره های گذشته اعتماد میان مردم و اعضای شورا کمتر بود و خوشبختانه الان بیشتر شده و مردم با حسن نیت عوارض سالانه شهرداری خود را پرداخت می کنند، از مردم تقاضا دارم همکاری خود را با شورا بیشتر کنند. موضوع دیگر، این است که  در راستای ارتقای شهر هوشمند با تعدادی از شرکتهای زیر ساخت مذاکراتی داشته ایم تا ضریب نفوذ اینترنت تا آخر امسال در عجب شیر بیشتر شود و مردم بتوانند در آینده نزدیک بدون مراجعه حضوری به شهرداری و ادارات دیگر از آنها انواع خدمات را دریافت کنند.
از فرصتی که در اختیار نشریه برای پاسخگویی به سئوالات قرار دادید، سپاسگزاریم.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: