يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 28 2024
کد خبر: ۱۲۰۳۹
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۱
عجب شیر پرس - مدیرکل محیط زیست البرز گفت: حجم زیادی از لجن‌های اسیدی در اشتهارد انباشت شده و بلاتکلیف مانده‌اند و البته برخی لکه‌هایی هم در ماهدشت وجود دارد که مربوط به چهار دهه قبل است.
به گزارش عجب شیر پرس به نقل از ایسنا، مجید درگی با اشاره به خطر انباشت بیش از هزار تن لجن اسیدی در اشتهارد توضیح داد: از عمده‌ترین مواد زائد حاصل از بازیابی روغن، لجن اسیدی است که ترکیبی از اسید سولفوریک و فلزاتی است که در داخل روغن وجود دارد که جزو مواد خطرناک بوده و باعث آلودگی هوا، آب و خاک می شود.

درگی تاکید کرد: حجم زیادی از لجن‌های اسیدی در اشتهارد انباشت شده و بلاتکلیف مانده‌اند و البته برخی لکه‌هایی هم در ماهدشت وجود دارد که مربوط به چهار دهه قبل است.

وی ادامه داد: متاسفانه طی سال‌های گذشته  اقدامی برای مدیریت این لجن‌ها در استان صورت نگرفته در حالی که می‌توان از این پسماندها به عنوان ماده خام اولیه در برخی صنایع بهره برد و از این طریق درآمدزایی داشت.

وی گفت: امیدواریم در این خصوص شرکت‌های دانش بنیان وارد میدان شوند تا مشکل انباشت لجن‌های اسیدی استان حل شود.

با در ادامه اشاره به این که گاه و بیگاه اخباری از شکار برخی گونه‌های حیات وحش و قاچاق اعضای بدن آنها به خاطر خرافه پرستی هستیم، اظهار کرد: متاسفانه برخی حیوانات مانند کفتار، خرس، روباه، جغد و حتی پلنگ قربانی این خرافه پرستی‌ها شده و به خاطر جهل و نادانی برخی، جان خود را از دست می‌دهند.

وی ادامه داد: خوشبختانه تاکنون گزارشی در این خصوص در زیستگاه‌های البرز نداشته‌ایم و این نشان دهنده این است که اطلاعات و فرهنگ زیست محیطی البرزنشینان در این خصوص بالا است.

وی توضیح داد: برای جلوگیری از ادامه این روند در کنار فرهنگسازی مناسب، باید قوانین بازدارنده و قرص و محکمی اعمال شود تا کسی به خود جرأت ندهد بر پایه موهومات به اکوسیستم منطقه‌ای آسیب رساند و گونه‌های از حیات وحش را در خطر انقراض قرار دهد.

این مسئول اضافه کرد: هر کدام از جانوران در محیط طبیعی نقش خاص خود را دارند و حذف هر یک آسیب‌جدی به اکوسیستم وارد می‌کند.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: