جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: ۱۲۰۳
تاریخ انتشار: ۰۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۰
عجب شیر ما - نقوش و جلوه های زیبا و دیدنی مساجد تاریخی شهرستان عجب شیر که از شاهکارهای هنر معماری کهن و زیبای اسلامی است، دیدگان گردشگران و مسافران نوروزی را نوازش می دهد.
به گزارش عجب شیر ما به نقل از ایرنا، مساجد چوبی این شهرستان با قدمت دیرینه خود علاوه بر برخورداری از ویژگی های معنوی، تاریخچه ای از هنر هنرمندان ایرانی را در دل داشته و گویای دوران شکوه معماری کهن ایرانی اسلامی است.
این مساجد که به انواع طرح های زیبای اسلیمی و گل و بوته با رنگ های گیاهی مزین شده است، آرامش قلوب را برای نمازگزاران و گردشگران به ارمغان می آورد.
مسجد زیبای قاضی روستای شیشوان، زیباترین مسجد تاریخی منطقه عجب شیر است که از دوران صفویه به نسل های کنونی به یادگار مانده است.
این مسجد زیبای چوبی که شاهکاری از هنر معماری اسلامی است، در وسط میدان مرکزی روستای شیشوان قرار گرفته و به عنوان عبادتگاه از سوی مومنان محلی و بازدیدکنندگان مورد استفاده قرار می گیرد.
سقف چوبی بی نظیر و دیدنی این مسجد مزین به طرح های زیبای گل و بوته و طرح های اسلیمی بر روی شش ستون چوبی با پایه هایی از قطعات سنگ استوار است.
مسجد قاضی عجب شیر که از نظر معماری به مساجد تاریخی سفید مراغه و کبود بناب شباهت دارد، جزو اولین مساجد تاریخی چوبی کشور و دارای طاقچه های پنج و هفت قومی است.
ارتفاع این مسجد و پایه های سنگی آن در مقایسه با دیگر مساجد چوبی منطقه کوتاه تر بوده و از سادگی خاصی برخوردار است.
مسجد جامع( شیرلو) عجب شیر مربوط به دوران صفویه است و با توجه به کتیبه های موجود در این مسجد، تاریخ بنای آن را می توان به دوران قاجاریه نسبت داد.
این مسجد تاریخی و زیبا دارای شبستانی به ابعاد 20 در 15 متر و از لحاظ زیبایی با مسجد جامع میدان بناب قابل مقایسه است.
شبستان این مسجد دارای دیوارهای آجری و ستون های چوبی با سرستون های مقرنس و قطاربندی شده و سقف چوبی منقش است.
مسجد شیرلوی عجب شیر در ۲۸ مرداد سال ۱۳۴۸ با شماره ثبت ۸۷۸ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
مسجد حنیفه گوراوان معروف به مسجد محمد حنیفه از دیگر مساجد تاریخی و زیبای عجب شیر است که به هنر معماری اسلامی مزین شده و با ویژگی های خاص و دیدنی خود در روستای گوراوان این شهرستان واقع است.
این مسجد با یک طبقه پلان مستطیل به طول ‎ 50متر و عرض ‎ 30متر با کشیدگی شرقی - غربی و دارای شبستان اصلی و بخش الحاقی با کاربری سرویس و آشپزخانه در ضلع غربی است.
کف این بنا به دلیل رطوبت های سطحی پنج پله بالاتر از سطح زمین قرار گرفته و تیرهای اصلی سقف به صورت یکپارچه و شرقی و غربی است.
در این مسجد ‎ 12ستون بکار رفته که دو ستون آن آجری با قطر نسبتا زیاد و 10 ستون دیگر چوبی با سرستون های معمولی بوده و دارای نمای آجری است.
قدمت اولیه مسجد حنیفه گوراوان به دوره ایلخانان باز می گردد که مساحت اولیه آن بزرگتر از حالت فعلی بوده و تغییراتی در اواخر قاجاریه در آن صورت گرفته است.
از بنای اولیه دو ستون آجری و احتمالا کتیبه ای سنگی کنده کاری شده با قاب بندی آجری به یادگار مانده که در بازسازی مسجد در گوشه شمال شرقی نصب و تاریخ آن ‎ 794هجری قمری است.
این اثر تاریخی در 11 مهر سال 1383 با شماره ثبت 11158 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری عجب شیر به خبرنگار ایرنا گفت: مساجد تاریخی این شهرستان با قدمتی کهن، از آثار دیدنی و مورد علاقه گردشگران داخلی و خارجی بوده که گردشگران زیادی را به سوی خود جذب می کنند.
سیروس جبارزاده، افزود: این مساجد با طرح ها و نقوش زیبایی از معماری کهن اسلامی مزین شده که در بین نمازگزاران و مومنان آرامش روحی، روانی و معنوی ایجاد می کند.
وی با بیان اینکه این مساجد خاستگاهی برای معماری صفویه در دیگر شهرهای کشور محسوب می شود، اظهار داشت: برای استحکام بخشی و احیای این مساجد، طرح های مختلف مطالعه، آسیب شناسی و مرمتی از سوی معاونت میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری انجام شده است.
عجب شیر با داشتن 111 اثر تاریخی و گردشگری ارزشمند از جمله بندر رحمانلو ، قلعه ضحاک، مساجد چوبی، خانه ها و کبوترخانه های قدیمی و تاریخی از شهرهای مهم گردشگری آذربایجان شرقی محسوب می شود.
برچسب ها: عجب شیر ، گردشگری ، مسجد
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: