دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 29 2024
کد خبر: ۱۱۹۱۴
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۹
عجب شیر پرس - مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی گفت: به دلیل کاهش بارندگی ها و تغییرات اقلیمی چشمه های آب تالاب بین المللی قوری گل رو به خشکی است و رمق های آخر خود را می زنند.
به گزارش عجب شیر پرس به نقل از ایرنا، شهنام اشتری روز دوشنبه وضعیت کنونی تالاب « قوری گل» را بسیار نامساعد و نسبت به سال های گذشته با دِبی آب بسیار پایین اعلام و اظهار کرد: در حال حاضر به دلیل اینکه آب پشت سد نهند تبریز نیز خشک شده، آب ورودی به تالاب نیز با کاهش قابل توجهی مواجه است.

وی بارندگی بسیار پایین امسال و سال گذشته و نیز یخبندان های طولانی مدت زمستان پارسال را از دیگر دلایل اصلی شرایط نامناسب کنونی تالاب قوری گل برشمرد.

اشتری ادامه داد: در طی زمستان پارسال شاهد زمستانی با برودت هوای بسیار پایین بودیم به طوری که دوره یخبندان این تالاب بیش از سه ماه به ثبت رسید که طی سال های اخیر بی سابقه بود و همین امر موجب تغییرات اساسی در بستر تالاب شده است.

وی یکی از مهمترین طرح های مربوط به احیا و زنده سازی تالاب قوری گل را مربوط به طرح انتقال آب از طریق کانال های مختلف در اطراف این تالاب عنوان و با اشاره به پیگیری های جدی و وسیع اداره کل حفاظت مخیط زیست آذربایجان شرقی در این خصوص، یادآوری کرد: به دلیل دبی بسیار پایین آب این پیگیری ها نیز تاکنون آن گونه که باید نتیجه بخش نبوده است.

اشتری شرایط عمومی تالاب های آذربایجان شرقی را مستثنی از شرایط آب و هوایی و اقلیم منطقه ندانست و ادامه داد: با توجه به اینکه یکی از مهمترین سدهای شهرستان تبریز که تامین کننده آب شرب این منطقه است، آبی ندارد، خشکی تالاب قوری گل نیز با این شرایط دور از انتظار نیست.

وی عمق پایین تالاب را از دیگر دلایل وضعیت بحرانی تالاب قوری گل اعلام کرد که طی آن تبخیر آب بسیار سریع تر انجام می شود.

اشتری عمق طبیعی تالاب قوری گل در فصل تابستان را حدود ۲ متر اعلام کرد، در حالیکه در فصول پرآبی این عمق به چندین برابر قابل افزایش است.

تالاب قوری‌ گول با ۲۰۰ هکتار وسعت در ۴۰ کیلومتری جنوب‌ شرقی تبریز قرار دارد و پهنه آبی آن در ارتفاع یکهزار و ۸۹۰ متری از سطح دریا واقع شده است که چهار کیلومتر طول و عرض و ۱۶ کیلومتر مربع مساحت دارد.

ژرفای این تالاب در بهترین شرایط آبی و در عمیق‌ترین نقطه به ۱۳ متر می‌رسد.

قوری‌ گول در زبان ترکی به معنی تالاب خشک است؛ این تالاب در ۱۵ کیلومتری غرب شهر بستان‌آباد واقع شده است و در ردیف آب‌های راکد آذربایجان به شمار می‌رود که در سال ۱۳۵۴ به‌ عنوان تالاب بین‌المللی در کنوانسیون رامسر به ثبت رسیده است و از سال ۱۳۷۳ به‌ منظور حفظ گونه‌های جانوری اطراف دریاچه جزء مناطق شکار ممنوع محسوب و مدیریت می‌شود.

تاکنون افزون بر ۹۰ گونه پرنده در این تالاب شناسایی شده که می‌توان به اردک سرسفید، اردک مرمری و اردک بلوطی اشاره کرد که طبق تقسیم بندی های بین المللی در کلاس در حال تهدید طبقه بندی شده‌اند.

از خزندگان تالاب قوری گول می‌توان به مارمولک های تالاب و مارها و گرزه مار و مار پلنگی و کور مار و مار چلیپر اشاره کرد.

همچنین بیش از ۲۸۰ گونه گیاهی در مناطق پیرامونی تالاب قوری گل شناسایی شده است که خشک شدن تالاب تهدیدی جدی برای همه آنها اعم از گونه های جانوری و گیاهی است.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: