يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 28 2024
کد خبر: ۱۱۸۸۸
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۴
عجب شیر پرس - رئیس اداره آموزش، پژوهش و فناوری سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان گفت: طبق برنامه‌ریزی‌ بنیاد نخبگان دانشجویان مستعد رتبه‌های زیر ۲ هزار در صورت تمایل می‌توانند از کمک هزینه تحصیلی(بورسیه) واحدهای صنعتی برخوردار شوند.
به گزارش عجب شیر پرس به نقل از ایرنا، اسماعیل مقدس روز یکشنبه با بیان اینکه این اداره با گسترش آموزش و فناوری در واحدهای صنعتی بدنبال آشنایی واحدها با تغییرات جهانی فناوری است، اظهار داشت: یکی از اقدامات وزارت صنعت، معدن و تجارت صدور پروانه تحقیق و توسعه برای واحدهای علاقمند ورود به مباحث نوآوری و فناوری در تولید محصول جدید، افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌هاست.

وی، گام نخست دریافت پروانه تحقیق و توسعه واحدهای تولیدی را طی دوره آموزشی اعلام کرد و افزود: واحدها پس از گذراندن این دوره، موفق به دریافت پروانه تحقیق و توسعه خواهند شد و از مزایایی مانند معافیت‌های مالیاتی و گمرکی بهره‌مند می‌شوند.

مقدس با بیان اینکه برای ایجاد ارتباط بین صنعت و دانشگاه، پارک علم و فناوری، آموزش و پرورش و سازمان فنی وحرفه‌ای تلاش‌می‌کنیم، گفت: این اداره مباحث تحقیق و توسعه را دنبال می‌کند و در این راستا بین واحدهای فناور و دانش بنیان با واحدهای صنعتی که نیازهای پژوهشی دارند، ارتباط برقرار می‌کند.

وی اضافه کرد: این واحدها می‌توانند برخی از نیازهای واحدهای پژوهشی یا تحقیقاتی واحدهای صنعتی را برآورده سازند لذا با کمک پارک علم و فناوری بین واحدهای فناور و صنعتی ارتباط برقرار کردیم.

مقدس انعقاد قرارداد با برخی از شرکت‌های فناور برای حل مشکل واحدهای تولیدی و ایجاد ارتباط بین دانشجویان و بخش صنعت را از دیگر اقدامات اداره آموزش، پژوهش و فناوری سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان عنوان کرد.

وی افزود: این اداره برای ایجاد ارتباط بین استاد دانشگاه و دانشجویانی که درحال ارائه پایان نامه و پایان کار هستند، برنامه‌ریزی می‌کند، سال گذشته نیز بیش از ۲۰ واحد صنعتی باکمک اساتید و دانشجویان بازدید شد و قراردادها و تفاهم‌نامه‌هایی به امضا رسید که پلی بین صنعت و دانشگاه شد.

رئیس اداره آموزش، پژوهش و فناوری سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان تصریح کرد: اساتید دانشگاه می توانند در این چارچوب برای مشکل واحدهای صنعتی، تحقیقات انجام داده و پس از بررسی برای برطرف کردن مشکل راه‌حل ارائه دهند.

وی ادامه داد: از مسائل و مباحث دیگری که این اداره دنبال می‌کند کمک به بنیاد نخبگان در ارتباط با بورسیه تحصیلی دانشجویان مستعد است. در همکاری با این بنیاد دانشجویان رتبه‌های زیر ۲ هزار در سازمان سنجش درصورت تمایل بعنوان می‌توانند بورسیه واحدهای صنعتی باشند و در قالب این بورسیه کمک هزینه تحصیلی از بنیاد نخبگان دریافت کنند و با واحدهای تولیدی نیز همکاری کنند.

مقدس اظهار کرد: امسال برای نخستین‌بار برای چند واحد صنعتی برنامه‌ریزی شده که در دفترچه راهنمای وزارت آموزش عالی ثبت  و طی فراخوانی به دانشجویان اعلام شود که کدام شرکت در چه رشته‌ای دانشجو بورسیه جذب می‌کند.

وی تصریح کرد: به منظور تسهیل‌گری و هماهنگی بین صنعت و بنیاد نخبگان تعدادی از واحدهای تولیدی را به این بنیادمعرفی کردیم و هم‌اکنون اقدامات اجرایی آن در حال انجام است.

رئیس اداره آموزش، پژوهش و فناوری سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان در مورد طرح تاد که توسط دانشگاه فنی و حرفه ای دنبال می‌شود نیز گفت: طرح توسعه اشتغال پذیری دانش آموختگان و دانشجویان طبق دستورالعمل تفاهم نامه‌ بین واحدهای صنعتی که تمایل دارند در زمینه‌ای خاص و تخصصی دانشجویان آموزش ببینند و سازمان فنی و حرفه‌ای منعقد می‌شود تا دانشجویان را براساس نیاز واحد تولیدی نیروهای متخصص برای آن صنعت خاص تربیت و پرورش دهند.

وی گفت: فراخوان اولیه این طرح منتشر شده که در آن ۴۰ واحد صنعتی شرکت دارند و برای این تفاهم‌نامه‌ ۲ جانبه برنامه‌ریزی شده است.

مقدس خاطر نشان کرد: برای دانش آموزان نیز تعاملاتی با آموزش و پرورش داریم و سال گذشته در نمایشگاهی که برگزار شد به منظور ارتباط بین صنعت و آموزش و پرورش برنامه‌ریزی کردیم.

به گفته وی، آموزش و پرورش هنرستان‌هایی دارد که دانش آموزان‌شان باید به بخش صنعت متصل شوند، افرادی مستعد و نخبه‌ که می‌تواند به واحدهای صنعتی کمک کنند.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: