يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 28 2024
کد خبر: ۱۱۸۸۳
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۱
عجب شیر پرس - سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان یزد اعلام کرد: تمام برنامه‌های توسعه‌ای این استان بر محور سند آمایش بازتنظیم و جهت اجرا به دستگاه‌های اجرایی مشمول ابلاغ شده است.
به گزارش عجب شیر پرس به نقل از ایرنا، پس از گذشت ۲ سال از تصویب سند آمایش سرزمین استان، این سازمان گزارشی از مجموعه اقدامات خود در خصوص اجرای اصول و ضوابط این سند با تاکید بر نحوه بارگذاری‌های جدید فعالیت‌های صنعتی و معدنی در این استان را تشریح کرد.

به استناد ماموریت نظارتی تعریف شده در ساختار سند آمایش استان پس از تصویب و ابلاغ، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان یزد تلاش کرده تا با تاکید بر استقرار صنایع پیشرفته و دانش‌بنیان در کل استان به ویژه در محور مهریز-عقدا، از توسعه صنایع آب‌بر، با فناوری پایین و آلاینده در سطح استان عموما و سطح شهرستان‌های محور مذکور خصوصا پیشگیری می‌کند.

در همین راستا اقداماتی نظیر عدم صدور مجوز جدید صنایع آب‌بر، با فناوری پایین و آلاینده به ویژه صنایع کاشی و سرامیک، فولاد، آهک و ...، صدور مصوبه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان (مورخ ۱۳/۰۹/۱۴۰۰) مبنی بر ممنوعیت استقرار صنایع آلاینده و آب‌بر در محور مهریز- عقدا، استقرار صنایع بر اساس سند آمایش استان یزد و حمایت از صنایع غیر آلاینده از سوی اداره‌کل صنعت، معدن و تجارت استان از جمله صنعت نساجی، برق و الکترونیک، ساخت ماشین‌آلات صنعتی، قطعه‌سازی و ...( هدایت سرمایه‌گذاران از کاشی و سرامیک در شهرستان ابرکوه به داروسازی در منطقه ویژه یزد، از شیشه در شهرستان اردکان به ماشین‌سازی، از کاشی و سرامیک در شهرستان میبد به ماشین‌سازی کارخانجات کاشی و....) و عدم تمدید مجوزهای صنایع فاقد پیشرفت فیزیکی تا به حال انجام شده است.

الزام استعلام از این سازمان در خصوص ارایه هرگونه تسهیلات و مجوز به بخش خصوصی به منظور انطباق با سند آمایش سرزمین استان، پیشنهاد صنایع نساجی، قطعه‌سازی و ماشین‌سازی در محور مهریز- عقدا در سند تحولی یزدِنوین، جایگزینی آب مصرفی صنایع مستقر در محور مذکور با منابع آبی نامتعارف از سوی شرکت آب منطقه‌ای استان، اعلام نظر اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان در خصوص آلایندگی تمامی مراحل فرایند تولید کاشی و سرامیک و ممنوعیت هرگونه استقرار، توسعه و افزایش تولید صنایع کاشی و تامین اعتبار و راه‌اندازی مرکز پایش آنلاین و مستمر آلایندگی صنایع مستقر در محور مهریز- عقدا به عنوان منطقه دارای محدودیت در سند آمایش سرزمین استان از سوی اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان(رصد و پایش واحدهای صنعتی حداقل پنج بار در یک ساعت به صورت شبانه‌روزی توسط دوربین‌های نظارتی) از دیگر اقدامات صورت گرفته در این راستا است.

همچنین این سازمان در ادامه کلیه برنامه‌های توسعه‌ای استان را بر محور سند آمایش بازتنظیم و جهت اجرا به دستگاه‌های اجرایی مشمول ابلاغ کرده است.

هرگونه سرمایه‌گذاری و بارگزاری جدید جمعیت، فعالیت یا زیرساخت، براساس مصوبه شورایعالی آمایش سرزمین، مستلزم رعایت مفاد اسناد آمایش سرزمین ملی و استانی است. قابل ذکر است، سند آمایش استان یزد که بیانگر چشم‌انداز توسعه فضایی استان در افق ۱۴۲۴ است در اسفندماه سال ۱۳۹۹ به تصویب شورایعالی آمایش سرزمین رسیده است.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: