يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 28 2024
کد خبر: ۱۱۸۶۹
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۸
در مصاحبه اختصاصي با رئيس اتاق اصناف شهرستان عجب شير مطرح شد:
عجب شیر پرس - اصناف و بازاريان همواره قشري از جامعه شناخته ميشوند که در بستر تحولات اقتصادي و اجتماعي جايگاه و کارکرد گسترده و در عين حال موثري در حوزه هاي مختلف داشته اند. در اقتصاد ايران اصناف به عنوان آخرين حلقه اقتصادي، اهميت ويژه اي در رشد و پويايي اقتصاد کشور داشته و به دليل گستردگي و ارتباط مستقيم با آحاد مردم به مثابه قلب اقتصادي جامعه عمل ميکنند. اصناف در بخش هاي مختلف اقتصادي با دولت ها و مردم در تعامل اند. مروري بر تاريخ روابط اصناف با دولت ها بيانگر اين نکته مهم است که روابط ميان دولت ها و اصناف به نوع انتظاراتشان از يکديگر و ميزان استقلال و نقش پذيري اصناف بستگي قطعي دارد. واحدهاي صنفي حلقه واسط بين توليدکنندگان (واردکنندگان) و مصرفکنندگان است. آن ها با انتقال کالا از توليدکنندگان (با صرف هزينه و زمان کم تر همراه با رعايت استانداردهاي سلامت کالا) به مصرف کنندگان و در مقابل آن، انتقال منابع نقدينگي از مصرفکنندگان به توليدکنندگان، چرخه اقتصاد کشور را شکل ميدهند. گفتگويي با رئيس اتاق اصناف و رئيس اتحاديه طلافروشان شهرستان عجب شير، محمد بابايي خضرلو ترتيب داده ايم که تقديم ميشود:
با توجه به اينکه اتحاديه هاي صنفي زير مجموعه اي از نهادهاي مدني و مردمي بزرگ و موثر در اقتصاد کشور محسوب ميشوند، در مورد «صنف» توضيحاتي فرماييد و اتاق اصناف شهرستان عجب شير، شامل چه تعداد اتحاديه است؟
«صنف» در لغت به معني گونه، نوع و دسته اي از هر چيز است؛ و در جامعه اسلامي از همان آغاز به جماعات و گروه هاي پيشه ور اطلاق ميشده است، مانند صنف صرافان، صنف رنگرزان و... ماده 4 قانون نظام صنفي واژه صنف را اين گونه توضيح ميدهد: «عبارت است از گروهي از افراد که طبيعت فعاليت آنان از يک نوع باشد. صنوف مشمول اين قانون، با توجه به نوع فعاليت آن ها به دو گروه توليدي-خدمات فني و توزيعي- خدماتي تقسيم ميشوند» و در ماده 2 آمده است «هر شخص حقيقي يا حقوقي که در يکي از فعاليت هاي صنفي اعم از توليد، تبديل، خريد، فروش، توزيع، خدمات و خدمات فني سرمايه گذاري کند و به عنوان پيشه ور و صاحب حرفه و شغل آزاد، خواه به شخصه يا با مباشرت ديگران محل کسبي داير يا وسيله کسبي فراهم آورده و تمام يا قسمتي از کالا، محصول يا خدمات خود را به طور مستقيم يا غيرمستقيم و به صورت کلي يا جزئي به مصرفکننده عرضه دارد، فرد صنفي شناخته ميشود». اتاق اصناف شهرستان عجب شير متشکل از 15 اتحاديه است که هر اتحاديه با حضور افراد فعال در يک صنف يا چند صنف مشابه تشکيل شده و هدف از شکل گيري اتحاديه هاي صنفي، حمايت از حقوق صنف يا اصناف زير مجموعه آن اتحاديه است.

در حال حاضر، تعداد اعضاي فعال در اتحاديه ها شامل چند نفر است؟
هر اتحاديه با 5 نفر هيئت مديره و يک بازرس به همراه مدير اجرايي زير نظر اتاق اصناف به امورات اتحاديه رسيدگي ميکنند. و در زير مجموعه خودشان هر اتحاديه چند صد نفر عضو دارند. هيئت مديره و کميسيون تخصصي هر اتحاديه زير نظر رييس اتحاديه و اتاق اصناف، در جهت رسيدگي به شکايات و حل اختلاف و بازرسي واحدهاي صنفي  بر نحوه فعاليت شان نظارت دارند.

لطفا توضيحاتي در مورد آيين نامه هاي جديد و چگونگي صدور و تمديد پروانه کسب ارائه فرماييد؟
با توجه به راه اندازي سيستم جديد، صدور پروانه به صورت کامل سامانه اي و حداکثر ظرف دو سه روز، پس از تاييديه مراجع مربوطه صادر ميشود. اما براي آشنايي بيشتر خوانندگان به ماده هاي از قانون نظام صنفي اشاره ميکنم. ماده12- افراد صنفي موظفند قبل از تأسيس هر نوع واحد صنفي يا اشتغال به کسب و حرفه، نسبت به اخذ پروانه کسب اقدام کنند. ماده13- صدور پروانه کسب براي مشاغل تخصصي و فني مستلزم اخذ پروانه تخصصي و فني از مراجع ذي ربط به وسيله متقاضي است. اگر متقاضي واجد شروط لازم براي اخذ پروانه تخصصي و فني نباشد، حضور يک نفر شاغل دارنده پروانه تخصصي و فني در واحد صنفي براي صدور پروانه کسب مشروط، به نام متقاضي کافي است. ماده14- افراد صنفي مکلفند در هر سال حق عضويت اتحاديه ذيربط را بپردازند. ماده15- افراد صنفي عرضه کننده کالاها و خدمات مکلفند با الصاق برچسب روي کالا، يا نصب تابلو در محل کسب يا حرفه، قيمت واحد کالا يا دستمزد خدمت را به طور روشن و مکتوب و به گونهاي که براي همگان قابل رؤيت باشد، اعلام کنند. ماده16- صاحبان اماکن عمومي به تشخيص اتاق اصناف شهرستان و تصويبکميسيون نظارت مکلفند: الف- فهرست قيمت غذا و مواد غذايي را که براي مصرف مشتريان ارائه ميشود در برگه هاي مخصوص تهيه و در دسترس مشتريان قرار دهند و بر مبناي آن صورتحساب به مشتري تسليم دارند. ب- نرخ اغذيه و مواد غذايي خود را در تابلو مخصوص در محل کسب به قسمتيکه در معرض ديد همگان باشد نصب کنند. ماده17- افراد صنفي مکلفند قوانين و مقررات جاري کشور، از جمله قوانين و مقررات صنفي، انتظامي، بهداشتي، ايمني، حفاظت فني و زيباسازي محيط کار و دستورالعملهاي مربوط به نرخگذاري کالاها و خدمات را که از سوي مراجع قانوني ذيربط ابلاغ ميگردد، رعايت و اجرا کنند. ماده18- در صورتي که دارنده پروانه کسب بخواهد محل کسب خود را به ديگري واگذار کند، بايد درخواست کتبي خود را به اتحاديه تسليم نمايد. اتحاديه در صورتي که فرد معرفي شده را واجد شرايط قانوني بداند با رعايت ساير مقررات، پس از ابطال پروانه کسب قبلي، پروانه جديدي به نام فرد معرفي شده صادر ميکند. ماده19– در صورتي که دارنده پروانه کسب محجور شود، قيم ميتواند با رعايت غبطه محجور و طبق مقررات اين قانون نسبت به اداره يا انتقال واحد صنفي اقدام کند. ماده20– در صورت فوت صاحب پروانه کسب، حقوق متعارف ناشي از واحد صنفي متعلق به ورثه است. چنانچه ورثه يا نماينده قانوني آنها مايل باشند، درصورت دارا بودن شروط فردي، ميتوانند ظرف مدت دو سال نسبت به اخذ پروانه کسب با رعايت مقررات اقدام کنند. پس از انقضاي مهلت مقرر پروانه متوفي از درجه اعتبار ساقط است.

مهم ترين مشکلات اصناف شهرستان عجب شير شامل چه مواردي ميشود؟
مهم ترين مشکلي که اصناف شهرستان با آن مواجه است، اينکه اقتصاد شهرستان به طور کامل وابسته به بخش کشاورزي است و با توجه به اينکه چندين سال است که محصولات کشاورزي به خاطر خشکسالي توام با سرما و آفت زدگي است و از طرفي تورم افسار گسيخته توام با رکود که به کشور حاکم است، واقعا اصناف و کسبه به ندرت و به سختي گذران زندگي ميکنند، که متاسفانه بحث مطالبه ماليات تعزيرات حکومتي غير کارشناسي هم، بر مشکلات اين قشر افزوده است.

نحوه برگزاري انتخابات اتحاديه هاي شهرستان عجب شير چگونه انجام ميشود؟ روند رأيگيري و اينکه چه ساز وکاري براي آن پيش بيني شده است؟
در بحث برگزاري انتخابات، قوانين نظام صنفي به صورت شفاف و طي مراحل، پس از اخذ مجوز از کميسيون نظارت شهرستان و طي فراخوان کانديداتوري و پس از بررسي و تاييد افراد ثبت نام کننده در رده معين که از طرف کميسيون نظارت تعيين ميشود و يک هفته قبل به تمام اعضا اطلاع رساني و راي گيري به صورت سامانه اي برگزار ميشود.

نحوه رسيدگي به تخلفات صنفي به چه شکلي صورت ميگيرد؟ از چه روش هاي براي نظارت به بازار استفاده ميکنيد؟
به تخلفات صنفي بر اساس گزارش ها و شکايات رسيده و طي بازرسي که انجام ميشود و در صورت محرز شدن تخلف ضمن اخطار، فرد متخلف به مراجع مربوطه از جمله تعزيرات حکومتي، جهت اعمال قانون معرفي ميشود. در مورد نظارت بر بازار طي بازرسي روزانه که توسط بازرسان که به صورت مستمر بر بازار نظارت دارند، موارد لازم به اصناف ابلاغ ميشود تا درجهت تکريم مشتري مداري نهايت دقت اعمال شود.

سخن آخر
اگر دولت بتواند تسهيلاتي را در اختيار اصناف با بهره کم اختصاص دهد اصناف ميتوانند در اشتغاليي کمک حال دولت باشند.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: