شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 27 2024
کد خبر: ۱۱۸۴۸
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۲
برای نخستین بار؛
عجب شیر پرس - مدیر جهاد کشاورزی بوکان از برداشت مکانیزه محصول نخود مزارع این شهرستان برای نخستین بار خبر داد و گفت: امسال با استفاده از هد مخصوص و نصب روی سه دستگاه کمباین این کار آغاز شده تا از هزینه‌های تولید این محصول کاسته شود.
به گزارش عجب شیر پرس به نقل از ایرنا، انور امینی‌خواه روز چهارشنبه افزود: علاوه بر کاهش هزینه‌ها، برداشت سریع و آسان، باقی مانندن بقایای بوته نخود در زمین (در راستای تقویت و غنی‌سازی خاک) و حذف دیگر مراحل پس از برداشت از دیگر مزایای برداشت مکانیزه نخود است.

مدیر جهاد کشاورزی بوکان اظهار کرد: در سال زراعی جاری بیش از ۱۲ هزار هکتار نخود در این شهرستان کشت شده و با توجه به میانگین برداشت ۶۰۰ کیلوگرم در هر هکتار پیش بینی برداشت این محصول در بوکان به هفت هزار تُن برسد.

وی گفت: امسال در فصل کاشت نیز ۲۰۰ دستگاه کارنده نخود در این شهرستان کار کاشت مکانیزه نخود را انجام دادند و کشاورزان این شهرستان بیشتر از ارقام نخود «سعید»، «آتا» و «گوکسو» کشت کرده بودند که هم ارتفاع بوته آن بیشتر و هم سازگاری خوبی با شرایط آب و هوایی این منطقه دارند.

امینی‌خواه اضافه کرد: برنامه آتی جهادکشاورزی بوکان در کشت پاییزه نخود ردیف ۷۵ سانتیمتری در کاشت این محصول است تا مبارزه با علف‌های هرز در بهار نیز به صورت مکانیزه انجام و نیاز به وجین دستی نیز حذف شود.

نخود، گیاهی یک‌ساله و بوته‌ای کوتاه از خانواده حبوبات است که بلندی بوته آن به حدود ۳۰ سانتی‌متر می‌رسد.

ساقه این گیاه پوشیده از تارهای غده‌ای است شاخه‌ها نازک، برگ‌های ریز آن مرکب از ۱۳ تا ۱۷ برگچه کوچک و دندانه‌دار و گل‌ها سپید با رگه‌های بنفش یا صورتی است، معمولا در هر غلاف گیاه، یک تا سه نخود تشکیل می‌شود.

نخود سرشار از پروتئین است و یکی از قدیمی‌ترین حبوبات کشت شده توسط انسان است و بقایای هفت هزار و ۵۰۰ ساله از آن در خاورمیانه یافت شده‌ است، این گیاه دارای ده‌ها رقم کشاورزی مختلف، رنگ، شکل و ویژگی‌های متفاوت است.

بوکان دارای ۱۱۰ هزار هکتار زمین مستعد زراعی و باغی و عمده ترین محصولات زراعی این شهرستان گندم، نخود، کلزا، جو و چغندرقند است.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: