يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 28 2024
کد خبر: ۱۱۸۴۷
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۳
عجب شیر پرس - طبق روال کاری اجلاس وزرای جنبش عدم تعهد، این اجلاس با استقبال رسمی وزیر امور خارجه میزبان (جمهوری آذربایجان) با حضور وزرا و نمایندگان سران این جنبش از کشورهای مختلف آغاز می‌شود.
به گزارش عجب شیر پرس به نقل از ایرنا، نشست وزرای خارجه جنبش عدم تعهد با عنوان «جنبش عدم تعهد؛ متحد و استوار در مواجهه با چالش‌های نوظهور» با حضور نمایندگان کشورهای عضو، وزرای امور خارجه و برخی سازمان‌های بین المللی از امروز (چهارشنبه ۱۴ تیر) به مدت ۲ روز در مرکز همایش‌های شهر باکو برگزار می‌شود.

با استقبال رسمی جیحون بایرام اف وزیر امورخارجه جمهوری آذربایجان، اجلاس وزرای جنبش عدم تعهد کار خود را آغاز می‌کند.

پس از مراسم استقبال و عکس یادگاری که روسای هیات‌ها خواهند گرفت، طبق رسم هر دوره، حاضران در اجلاس به یادبود رهبران و ناظران کشورهای عضو که از زمان برگزاری هجدهمین نشست سران جنبش (۲۵ - ۲۶ اکتبر ۲۰۱۹) تاکنون بدرود حیات گفته‌اند، یک دقیقه سکوت خواهند کرد.

سخنرانی تاتیانا والووایا مدیر دفتر سازمان ملل متحد در ژنو به نمایندگی از دبیرکل سازمان ملل متحد ادامه برنامه امروز اجلاس است.

در ادامه، جلسه عمومی وزرا برای تصویب دستور کار اجلاس تشکیل می شود. پس از آن نیز رئیس نشست کارشناسان ارشد گزارشی از اقدامات و فعالیت‌های انجام شده و مصوبات صورت گرفته را ارائه می کند.

نشست این دوره از وزرای جنبش با عنوان «جنبش عدم تعهد؛ متحد و استوار در مواجهه با چالش‌های نوظهور » است، بر همین اساس روسای هیات‌های حاضر در اجلاس در این باره سخنرانی خواهند کرد.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران که در راس هیاتی در باکو حضور دارد، عصر امروز در حاشیه اجلاس با جیحون بایرام اف دیدار می کند.

نشست کمیته وزرای جنبش عدم تعهد در مورد فلسطین و نشست دیگری برای تقویت دوباره جنبش عدم تعهد برای دوره پس از پاندمی کووید -۱۹ از جمله رویدادهایی است که در حاشیه اجلاس برگزار خواهد شد.

در نهایت ضیافت شام وزیر امورخارجه جمهوری آذربایجان، حسن ختام روز نخست اجلاس جنبش عدم تعهد است.

البته در ۲ روز گذشته نشست مقامات ارشد با حضور معاونان وزیران خارجه و مقامات عالی‌رتبه کشورهای عضو به شکل فشرده برگزار شد تا سند و اعلامیه نهایی (اعلامیه باکو) بررسی و تصویب شود.

این سند مشتمل بر بیش از هزار و ۳۰۰ بند در فصول متعدد با موضوعات مختلف بین المللی، منطقه‌ای، حقوقی، مباحث توسعه‌ای، بشردوستانه، اجتماعی و اقتصادی و... است.

جنبش عدم متعهد در سال ۱۹۶۱ میلادی در اوج جنگ سرد در بلگراد پایتخت یوگسلاوی سابق تأسیس شد و شامل کشورهایی است که به هیچ‌یک از بلوک‌های قدرت جهانی (آمریکا و شوروی) وابستگی و تعهدی نداشته و به عبارتی در جبهه کمونیسم یا سرمایه‌داری نیستند.

این سازمان پس از جنگ سرد تاکنون به فعالیت خود ادامه داده است و ۱۲۰ کشور عضو آن هستند و ۲۱ کشور نیز به عنوان ناظر در این سازمان فعالیت می‌کنند.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: