شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 27 2024
کد خبر: ۱۱۸۳۸
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۶
رییس پلیس فتا البرز:
عجب شیر پرس - رییس پلیس فتا استان البرز از ممنوعیت خرید و فروش هرنوع دارو در فضای مجازی خبرداد و گفت: کاربران فریب تبلیغات اغوا کننده در این فضا را نخورند .
به گزارش عجب شیر پرس به نقل از ایرنا، سرهنگ "رسول جلیلیان" روز یکشنبه اظهار کرد: اقلام پزشکی و بهداشتی‌ بسیار حائز است‌ اما سوءاستفاده کنندگان در فضای مجازی برای دستیابی به مقاصد شخصی و مالی خود بدون در نظر گرفتن اصول و چارچوب قانونی فقط دنبال سودآوری هستند و برخی کاربران نیز با ساده لوحی بستر جرائم را برای این افراد آماده می کنند.

وی اضافه کرد: طبق قانون، داروخانه‌های رسمی و دارای مجوز بایستی برای فعالیت اقتصادی در فضای مجازی به معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مراجعه کرده و مجوز جداگانه اخذ نمایند.

وی گفت: خرید و فروش دارو در فضای مجازی قطعا تهدیداتی به دلیل نبود نسخه پزشک متخصص و عدم دسترسی به پزشک بدنبال دارد و در چنین شرایطی احتمال تقلبی بودن آن عوارض جبران ناپذیری بر سلامت افراد خواهد داشت.

وی افزود: احتمال نداشتن استانداردهای لازم پزشکی مورد تائید سازمان غذا و دارو و سازمان بهداشت جهانی و همچنین عرضه داروهای تاریخ گذشته یا داروهای نامتناسب نیز دراین شرایط متصور است.

رییس پلیس فتا البرز بیان کرد: کلاهبرداران در این شرایط با فریب کاربران با استفاده از تبلیغات گسترده جهت فروش داروهای خاص و کمیاب اقدام به کلاهبرداری می کنند.

جلیلیان افزود: کاربران برای تهیه دارو باید به مراکز مجاز در داروخانه‌ها مراجعه کرده ، چرا کــه سودجویان با تبلیغ و فروش محصولات دارویی در فضای مجازی اقدام به کلاهبرداری کرده و ممکن است داروهایی که به دست مصرف کننده می رسد نیـز تاریخ مصرف گذشته یا غیرمجازوتقلبی باشد.

وی بیان کرد: کارشناسان پلیس فتـا به‌صورت شبانه‌روزی فعالیت های فضای مجازی را مورد رصد قرار داده و با افراد و یا گردانندگان کانال‌ها، صفحات شبکه‌های اجتماعی و وب‌ سایت‌هایی که به‌صورت غیرقانونی، اقـدام به تبلیغ و فروش داروهای غیرمجاز و تاریخ‌مصرف گذشته و تقلـبی می‌کنند برخورد قانونی خواهندکرد.

وی تاکید کرد: پلیس با افرادی که سلامت شهروندان را به مخاطره می‌اندازند با قاطعیت برخورد می‌کند، همچنین شهروندان به تبلیغات فروش دارو و تجهیزات پزشکی در سایت‌های اینترنتی توجه نکنند زیرا بررسی‌ها نشان می‌دهد، اینگونه وب سایت ها اقدام به فروش تجهیزات تقلبی پزشکی و دارویی غیر مجاز و کلاهبرداری از شهروندان می‌کنند.

جلیلیان با بیان اینکه تولید و عرضه محصولات دارویی ‌و بهداشتی باید با مجوز و تایید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و تحت نظارت سازمان غذا و داروی کشور باشد، تاکید کرد:‌ کاربران نیاز اقلام بهداشتی و دارویی خود را از مبادی مجاز و قانونی مانند داروخانه‌ها و فروشگاه‌های مجاز عرضه تجهیزات پزشکی تهیه کنند، تا در دام شیادان اینترنتی قرار نگیرند.

وی تاکید کرد: کاربران در صورت اطلاع از این‌گونه موارد بلافاصله مراتب را از طریق تماس با شماره تلفن ۰۹۶۳۸۰ به مرکز فوریت‌های سایبری پلیس فتا اعلام کنند.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: