شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 27 2024
کد خبر: ۱۱۸۲۴
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۹
رئیس اتحادیه تأسیسات مکانیکی ساختمان کرج:
عجب شیر پرس - رئیس اتحادیه تاسیسات مکانیکی ساختمان کرج گفت: بیش از ۵۰ سال است که کشور از نعمت گاز برخوردار و با ارائه خدمات توسط مجریان تجربی استفاده از گاز برای مردم در مصارف خانگی و صنایع فراهم شده و طی این سال‌ها این مجریان تجربی بوده‌اند که فرایند لوله کشی گاز و طراحی آن را انجام داده‌اند.
به گزارش عجب شیر پرس به نقل از ایسنا، علی حیدری با انتقاد از تصمیم شرکت گاز و سازمان نظام مهندسی برای نادیده گرفتن حق افرادی که به طور تجربی طراحی لوله‌کشی گاز را آموخته‌اند اظهار کرد: مجریان تجربی افرادی هستند که مهارت خود را طی سال‌ها کار و از راه تجربه به دست آورده اند و دارای جواز کسب مجری تجربی در رسته‌های مختلف تاسیسات مکانیکی ساختمان از جمله طراحی گاز فشار ضعیف و طراحی و اجرای فشار قوی هستند. با وجود شیوه نامه وزارت مسکن و شهرسازی، وزارت نفت (شرکت گاز) و وزارت بازرگانی وقت و سازمان نظام مهندسی در سال ۱۳۸۲ و اصلاحی ۱۳۸۵ که طراحی و اجرای لوله کشی گاز از حقوق مکتسبه فعالان این صنف است؛ متاسفانه وزارت راه و شهرسازی با ویرایش چهارم مبحث ۱۷ چاپ ۴۰۱طراحی و اجرای لوله کشی فشار قوی را از این بخش گرفته اند در صورتی که این افراد از سال‌های گذشته به نحو احسن این فرایند را انجام می دهند. لذا این‌ موارد از حق مکتسبه مجریان تجربی است.

وی افزود: وزارت راه و شهرسازی، سازمان نظام مهندسی و شرکت گاز تفاهم نامه‌ دیگری در سال ۸۷ تدوین کردند که به طور کل مجریان تجربی گاز فشار قوی صنف تاسیسات مکانیکی را حذف کرده و جایگاه صنف را لحاظ نکردند. بیش از ۵۰ سال است که کشور از نعمت گاز برخوردار و با ارائه خدمات توسط مجریان تجربی استفاده از گاز برای مردم در مصارف خانگی و صنایع  فراهم شده و طی این سال‌ها این مجریان تجربی بوده‌اند که فرایند لوله کشی گاز و طراحی آن را انجام داده‌اند در حالی که ۵۰ سال پیش سازمان نظام مهندسی و راه و شهرسازی برای این کار برنامه ریزی نشده بودند. مجریان تجربی به صورت استاد و شاگردی‌ و آموزش حرفه ای از آن زمان تاکنون این مهارت را آموخته و دوره های لازم را نیز که شرکت گاز و سازمان فنی‌وحرفه ای پیش بینی کرده گذرانده و مجوز کار هم کسب کرده اند.اما متاسفانه طی شیوه نامه سال ۸۷ به طور کل مجریان تجربی از این فرایند حذف شدند. این امر باعث از دست رفتن بخشی از امکان به اشتغال این افراد و تحمیل هزینه برای مصرف کنندگان گاز طبیعی در بخش خانگی، صنایع و تولید کنندگان خواهد شد.

حیدری بیان کرد: اگر هنوز این شیوه نامه با گذشت ۱۴سال به طور کامل اجرا نشده و هنوز مجریان تجربی شانس ادامه فعالیت در حرفه‌ خود را دارند به این علت است که وزارت راه و شهرسازی و نظام مهندسی هنوز نیروی آموزش دیده و فارغ التحصیل دانشگاهی در اختیار ندارند، که به این عرصه ورود کنند وگرنه طی بازه زمان نه چندان دور این اتفاق خواهد افتاد. در صورتی که شرایط ورود نیروهای فارغ التحصیل دانشگاهی فراهم شود تکلیف مجریان تجربی چه خواهد شد؟

وی در خصوص اقدامات صورت گرفته برای حل این معضل پیش روی اتحادیه خاطرنشان کرد: در این زمینه با مراجع ذیربط و کمیته تدوین وزارتخانه ارتباط گرفته و طرح مشکل کرده ایم تا ببینیم چه نتیجه ای به دست خواهد آمد. در برخی از استان ها به رغم پیگیری همکاران، از طرف راه و شهرسازی، سازمان نظام مهندسی حذف مجریان تجربی در طراحی را اجرا کرده و جلوی کار مجریان تجربی را گرفته اند و کار مجری توسط سازمان نظام مهندسی ثبت نمی شود. هر چند در استان البرز هنوز این طرح خوشبختانه به اجرا در نیامده است اما در بدبینانه ترین وضعیت در نوبت اجرای طرح خواهیم بود و روزی این مشکل برای صنف به وجود خواهد آمد. لذا اعتراض هایی که به این موضوع داریم و معتقدیم دارای حقوق مکتسبه ای هستیم‌. سال‌هاست مجریان تجربی در این بخش در حال فعالیت هستند بنابراین در خواست رسیدگی و بازبینی مبحث ۱۷ و شیوه نامه مذکور را داریم.

حیدری در خصوص مدیریت صنفی اتحادیه عنوان کرد: افراد مختلفی در سطح شهر در این صنف در حال فعالیت هستند که اتحادیه توانسته آنها را قانونمند کرده تا در چارچوب قانون نظام صنفی فعالیت کنند. لذا با توجه به اینکه در گذشته ابزار نظارتی در لحظه نداشتیم شهروندان و مجریان با اختلافات مختلف به اتحادیه مراجعه می کردند که اظهار نظر قطعی توسط کمیسیون های حل اختلاف بسیار سخت و احساس دین بر دیگری بر این اعضاء ویا نارضایتی یکی از طرفین را ایجاد می کرد. برای اجرای بهتر کار اقدام به تهیه سامانه مجریان گاز در کارتابل اختصاصی اتحادیه به صورت آنلاین، ارتباط با کارفرمایان و مجریان با لینک به سازمان نظام مهندسی  نمودیم تا بتوان قراردادهای مجریان را هم مدیریت کنیم. این مدیریت از این بابت خواهد بود که در برخی موارد شاهد بودیم قیمت مصوب اخذ می شد اما کار به نحو احسن و کامل برای مردم انجام نمی دادند و پاسخگو هم نبودند و باعث شده بود حجم زیادی از شکایت مردم به سمت اتحادیه سرازیر شود .لذا با این هدف این کارتابل تهیه شده و امیدواریم کمسیون نظارت در چند روز آینده نظرخود را در این خصوص به اتحادیه اعلام کند.

حیدری ادامه داد: اگر مجوز اجرای این کارتابل داده شود مشکلات این بخش به حداقل خواهد رسید.علاوه بر این ساماندهی مجریان را نیز در پی خواهد داشت و شرایط غیراستاندارد که برخی از مجریان گمنام و غیرمجاز بعضاً جواز دار برای کار در نظر گرفته و اجرا می‌کنند مدیریت خواهد شد.

وی در خصوص کارایی این کارتابل ادامه داد: در خصوص محدوده جاده چالوس که مجریان زیادی از شهرها و نقاط مختلف برای اجرای کار سرازیر شده اند که با بازرسی میدانی مشترک با سازمان نظام مهندسی، شاهد اجرا و استفاده از مصالح و تجهیزات کاملاً غیراستاندارد بودیم. در جلسه ای که با حضور مدیران محترم شرکت گاز، مدیر واحد گاز سازمان نظام مهندسی، بخشدار و دهیاران محترم در بخشداری آسارا داشتیم.این موضوع عنوان شده است. شرکت گاز البرز هزینه بسیاری برای ارائه خدمات و بهره‌مندی از نعمت گاز برای ساکنین جاده چالوس انجام داده است که متاسفانه به دلیل عدم آگاهی مردم و ورود افراد گمنام و فاقد صلاحیت با استفاده از مصالح نامرغوب شبیه یک بمب گذاری در تأسیسات مکانیکی و لوله کشی گاز  در این منطقه از استان صورت می گیرد و در آینده با شروع استفاده از گاز در آنجا، دچار مشکلات عدیده ای خواهیم بود.

وی تصریح کرد :البته اگر بخشدار و دهیاران محترم به این مورد ورود کنند کمک شایانی برای حفظ امنیت وحق وحقوق ساکنان خواهد بود. هر چند اطلاع رسانی و آگاه سازی از طرف این اتحادیه انجام شده که بتوانیم مشکلات را به حداقل برسانیم اما هنوز موفقیت صد درصدی به دست نیاورده ایم و اگر این کارتابل تایید شود و کمیسیون نظارت برای راه اندازی این سیستم با این اتحادیه همکاری کند، پاسخ و بازخوردهای مثبتی در این زمینه به دست خواهیم آورد.

رئیس اتحادیه تاسیسات مکانیکی کرج با اشاره به صدور جوز کسب از درگاه ملی گفت: اگرچه این سامانه در جهت آسان شدن صدور مجوز های کسب و کار صورت گرفته است اما با این اقدام معتقدم کنترل مدارک از دست اتحادیه خارج شده و انتظار داریم مراجع و مسئولین به این قضیه ورود کنند. درست است که عواقب کیفری دیده وگنجانده شده  که به عهده شخص است که اطلاعات و مدارک را بارگذاری می کند اما وقتی گرفتاری های بعدی به سطح اجتماع و مردم برمی گردد، در موارد حقوقی شخص خاطی در دسترس نیست و با هویت و شرایط نامشخص قابل پیگرد هم نخواهد بود. در حالی که این کنترل مدارک و پیشینه وقتی توسط اتحادیه ها محرز می شد خیلی بهتر بود تا اکنون که به واسطه اقدام مستقیم افراد متقاضی بخشی از این کنترل را به مأموران پست سپرده اند که آموزشی ندیده اند و اطلاعات کافی ندارند. در مقابل وظیفه دارد کدپستی محل را بازدید و تایید کند تا سایت بتواند جواز صادر کند.چرا که باید اطلاعات فنی، صحت و سقم مدارک و شرایط متقاضی برای اتحادیه ها محرز باشد اما در حال حاضر این روند به وسیله سایت انجام و مجوز ها صادر می شود.

وی خاطرنشان کرد: به تدریج مشکلات ناشی از این امر به سمت اتحادیه ها روانه خواهد شد و باید تبعات بعدی این کار هم دیده شود. البته پیشنهاد داده بودیم که به جای این کار سایت قبلی ایرانیان اصناف تقویت شود. متاسفانه سایت قبلی به دلیل قطعی های زیادی که داشت یکی از مشکلات عمده اتحادیه ها برای صدور جواز کسب بود؛ به این دلیل و برای تسهیل صدور جواز و رفاه متقاضیان  سامانه جدید راه اندازی شد.

این مسئول اتحادیه اظهار کرد: معتقد هستم سامانه جدید برای صدور پروانه اشتغال برای صنعتگران، تولید کنندگان و توزیع کنندگان و افرادی که از سازمان خاص درحال دریافت مجوز تاسیس و پروانه  هستند و یا افرادی که شناخته شده هستند و دارای پیشینه شغلی هستند کارایی دارد اما برای جواز کسب معتقدم مشکلات زیادی ایجاد خواهد کرد.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: