يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 28 2024
کد خبر: ۱۱۸۰۹
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۲
در مصاحبه اختصاصي با مديرعامل شرکت فناوري تايماز فولاد عنوان شد:
عجب شیر پرس - ريخته گري، فن شکل دادن فلزها و آلياژها از طريق ذوب، ريختن مذاب در محفظه اي به نام قالب و آنگاه سرد کردن و انجماد آن مطابق شکل محفظه قالب است. اين روش کهن ترين فرآيند شناخته شده براي به دست آوردن شکل مطلوب فلزها است. اولين کوره هاي ريخته گري از خاک رس ساخته مي شدند و لايه هايي از مس و چوب به تناوب در آن چيده مي شد. به عبارت ساده تر، ريخته گري کارخانهاي است که در آن مواد ريخته گري با ذوب فلز، ريختن فلز مايع در قالب و سپس اجازه انجماد به آن توليد مي شود. مهندس مسعود نيک تبار مديرعامل شرکت فناوري تايماز فولاد، کارشناس مهندسي صنايع، کارشناس ارشد مديريت صنعتي است. ايشان اولين قدم هاي رشد و پيشرفت را در واحدهاي صنعتي به تعبير خودشان از «کفِ کارگاه» شروع کرده اند و مدتي در شرکت ارس خودرو ديزل (آميکو) به عنوان کارشناس صنايع مشغول به کار بوده اند و بر اساس تجربه هاي اندوخته شده در چندين واحد صنعتي، به همراه دوستان شرکت فناوري تايماز فولاد را تاسيس کرده اند. گفتگويي با وي در مورد شرکت فناوري تايماز فولاد، مشکلات موجود توليدي و صنعتي استان آذربايجان شرقي و آموزش دانشگاهي ترتيب داده ايم که تقديم حضور مي شود:
شرکت فناوري تايماز فولاد در چه سالي تاسيس شد؟ و نحوه شکل گيري شرکت را تشريح فرماييد؟
شرکت را در سال 99 تاسيس کرديم. البته از سال 98 شروع به مطالعات تخصصي و علمي کرده بوديم، که طرح توليدي و صنعتي در منطقه ايجاد شود. 2 و 3 طرح مورد بررسي تخصصي و مهندسي قرار گرفت، که نياز بازار و ميزان توليد براي صادرات، رقبا، ظرفيت ها، جوازهاي تاسيس صادر شده و... را در نظر بگيريم. بعد از دريافت مجوزها و بررسي هاي لازم و خاکريزي و... شروع فعاليت عمراني و ساخت و ساز شرکت از يک ارديبهشت 1400 بود و توانستيم در اسفندماه همان سال با نصب و تجهيز ماشين آلات توليد را شروع بکنيم.

انواع توليدهاي اين شرکت شامل چه مواردي مي شود؟ و ظرفيت توليد شرکت چقدر است؟
ريخته گري انواع قطعات چُدن و فولاد براي صنايع مادر مانند صنايع خودرو، صنايع فولاد، صنايع پالايشگاهي و نيروگاهي، صنايع معدن، قطعات پمپ و... است. به طور کلي هر قطعه اي که از ريخته گري به دست آيد را مي توانيم به آن پاسخ بدهيم، توليد مي کنيم و از چند گرم تا حدودا يک تن و 700 کيلوگرم را مي توانيم قطعه سازي بکنيم. امروز ظرفيت توليد شرکت در يک روز 20 تا 21 تن قطعه چُدن و 2 تا 3 تن قطعه فولاد است، که در مجموع 24 تا 25 تن روزانه توليد داريم و برنامه هاي براي افزايش توليد تا 30 تا 32 تن را نيز داريم.  

ساختار سازماني شرکت از نظر تعداد و ترکيب نيروي انساني چگونه است؟
شرکت فناوري تايماز فولاد، شرکت نوپا است و فعاليت اصلي خود را از سال 1400 شروع کرده است و در 6 ماه اول از 20 تا 30 درصد ظرفيت خود استفاده کرده است. در شهريور 1400 ما حدودا 40 تا 50 پرسنل در شرکت داشتيم، که با توجه به قراردادهاي خوب در نمايشگاه سال پيش، پرسنل شرکت در سه ماه به 160 نفر رسيد. دوستاني که در صنعت فعاليت دارند به طور کامل آگاه هستند، که در سه ماه جذب و آموزش 120 نيرو چقدر سخت است، ولي بايد اين کار را انجام مي داديم تا شرکت به بهره وري لازم برسد. با توجه به اينکه خط فولاد ريزي را هم در نيمه دوم سال پيش راه اندازي کرديم، نيروي انساني شرکت را حدودا به 180 نفر افزايش داديم. لازم به ذکر است، تعدادي برنامه ي توسعه اي را در نظر داريم تا نيروي انساني شرکت را در سال هاي آينده بيشتر بکنيم.  

نگاه شما به ابعاد مديريتي و ارتقاي سطح شرکت چگونه است؟ و چه راهبرد و رويکردي را براي ادامه مسير رو به موفقيت خود تدوين کرده ايد؟
نگاه ما به ابعاد مديريتي شرکت اين است، که شرکت متفاوتي از بقيه شرکت ها داشته باشيم. حتي در حوزه ساخت خيلي متفاوت عمل کرده ايم و اين را بازديدکنندگان متخصص از شرکت نيز مطرح مي کنند. در خصوص کارهاي علمي و فناورانه نگاه خلاقانه و روشني به مسائل داريم. تيم تحقيق و توسعه (R&D) شرکت، که متشکل از نخبگان استاني است، قطعه هاي مورد نياز صنعت کشورمان را شناسايي کرده و به مرحله توليد مي رسانند. سعي ما اين است، مثلا قطعه اي که در صنعت پتروشيمي نياز است را شناسايي و توليد بکنيم تا از واردات آن محصول جلوگيري شود. ما معتقديم هر چقدر رابطه بين دانشگاه با صنعت نزديک تر و درست تر باشد، هم دانشجوي که فارغ التحصيل شده است و شايد در جايگاه اجتماعي و کاري خودش نباشد به آن جايگاه برسد و هم صنعت ميهن مان رشد بکند.     

محصول هاي توليدي شرکت تايماز فولاد، منطبق با نيازهاي منطقه و بازارهاي فرا منطقه اي است؟
بر مبناي مطالعات طرحي که قبل از احداث شرکت انجام شده بود، بر اساس نيازهاي خود استان که تراز منفي در تامين قطعات شرکت هاي داراي تقاضا مي باشد، کار را شروع کرديم. امروز کشور ترکيه جزء هاب صادراتي قطعه به اروپا است و با توجه به شرايط تحريم، ترکيه از بازارهاي هدف شرکت تايماز فولاد است. اخيرا کشور روسيه و عراق نيز براي صادرات محصولات ما مناسب هستند و در سال هاي آينده برنامه هايي براي اين بازارها داريم.  

نيروي انساني، سطح مهارت و آموزش آن ها، در چه وضعيتي است؟ برنامه شرکت براي جذب نيروهاي كارآمد و آموزش کارکنان شاغل چيست؟
نيروي انساني در بدو ورود به شرکت توسط مديران توليد و کيفيت آموزش ديده مي شوند تا در ايستگاه هاي تخصصي بتوانند به نحو اَحسن عمل بکنند. در واقع شرکت برنامه اي طرح ريزي کرده است، که آموزش حين کار هميشه حول محور برنامه هاي شرکت در جريان باشد. نيروهاي باتجربه و مديران در يکسري از دوره هاي مجازي که در سطح استان برگزار مي شود شرکت مي کنند و ما اين ها را تشويق و ترغيب و گاها اجبار مي کنيم تا با شرکت در اين دوره ها خودشان را بروز نگه بدارند. حتي ما مديران ارشد در دوره هاي خاصي مانند بحث هاي مديريتي، بازاريابي، بازرگاني و... در پايتخت شرکت مي کنيم تا هدفمند به جلو برويم. جالب اين است که حرکت مرسومي در شرکت باب شده است، هديه کتاب هاي مفيد مديريتي و مرتبط با کار به سرپرستان و مديران است.

جنابعالي علل اصلي مشکلات موجود توليدي و صنعتي استان آذربايجان شرقي را در چه مي بينيد؟
متاسفانه اولين و مهم ترين عامل مديران با ريسک پذيري خيلي پايين است. مديري که در سيستم هاي مالي و تصميم گيري و تسهيلات است، بايد قدرت تصميم گيري و عملگرايي بالايي داشته باشد. از عوامل ديگر وجود سيستم پير و کُند اداري است، که کاري که مي تواند در 10 روز انجام گيرد به 2 و 3 ماه کشيده مي شود! و باعث از دست رفتن فرصت ها مي شود. اين نيازمند نگاه کلان به دولت الکترونيک براي تسهيل کارها است. مديران ما بايد به سمت تخصص گرايي حرکت بکنند و مردم استان ما را که عشق به کار دارند، حمايت بکنند.  

به نظر شما براي تبديل شدن به مهندس کارآمد چه کارهايي را بايد انجام داد و شيوه آموزش دانشگاهي پس از چهار سال تحصيل مي توان از دانشجو انتظار انجام پروژه هاي مهندسي را داشت؟
دانشجوي که رشته تحصيلي فني مهندسي را انتخاب مي کند، اولين شرط علاقمندي و داشتن روحيات مناسب با آن رشته است و بايد به طور کامل به آينده شغلي و محيط کاري رشته انتخاب شده شناخت پيدا بکند. بعد از انتخاب رشته تحصيلي، پيشنهاد بنده اين است که در کنار دروس دانشگاه و تفريحاتي که براي جوان نياز است، در کارخانه ها و واحدهاي صنعتي حتي به عنوان کارآموز به صورت پاره وقت مشغول به کار شوند. به طور قطع فعاليت آن دانشجو رصد مي شود و مي تواند در آن واحد ارتقاي شغلي يابد و چون از کف کارگاه شروع کرده است، آن دانشجو مي تواند ارتباط دانشگاه با صنعت را برقرار بکند و به دنبال شناسايي و رفع بعضي از مسائل باشد. دوستان دانشجو اين را در نظر بگيرند همراه با تحصيلات در زمينه هاي شغلي هم ارتقا پيدا بکنند و از صفر شروع بکنند تا با ورود به مقاطع تحصيل تکميلي به انتظارتشان مناسب با موقعيت شغلي پاسخ داده شود.   

آينده شرکت فناوري تايماز فولاد را چگونه مي بينيد؟

در حالت کلي آمال و آرزوهاي ما اين است، که بتوانيم در حوزه صنايع فلزي قطعه را از ريخته گري به سمت بسته بندي (عمليات ماشين کاري، رنگ و...) آماده بکنيم. هم حاشيه سود اين کار مناسب است و هم نياز به نيروي انساني زياد است و اشتغال زايي ايجاد مي شود. شايان ذکر است، هيچ چيزي لذت بخش تر و آرام بخش تر از اين براي سهامداران شرکت نيست، که عده اي در شرکت ما مشغول به کار و کسب روزي حلال باشند و بتوانيم نياز واحدهاي صنعتي و توليدي کشورمان را تامين بکنيم.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: