يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 28 2024
کد خبر: ۱۱۸۰۵
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۷
رییس سازمان برنامه و بودجه خبر داد:
عجب شیر پرس - رییس سازمان برنامه و بودجه گفت: تمام تلاش دولت این است که تورم را کنترل و قیمت‌ها را به نقطه مطلوب برساند و ۱۹ اقدام رابه صورت زمانبندی شده ابلاغ کردیم.
به گزارش عجب شیر پرس به نقل از ایرنا، داوود منظور در سی امین همایش سیاست‌های پولی و ارزی اظهار داشت: باید تلاش کنیم تا پایان امسال به دستاوردهای ارزشمندی در جهت تحقق شعار سال برسیم.

وی با تاکید براینکه مهمترین زمینه رشد اقتصادی، ایجاد ثبات اقتصادی و مهار تورم است، افزود: از فروردین امسال در برنامه مشترک بین بانک مرکزی، سازمان برنامه و بودجه و وزارت اقتصاد ۱۹ تدبیر و اقدام زمانبندی شده را ابلاغ کردیم که وظایف هریک از دستگاه‌ها در آن مشخص است.

رییس سازمان برنامه و بودجه گفت: در سال جاری تدابیر تدوین شده ساماندهی و اجرا می‌شود که نیاز به همکاری و همراهی تیم اقتصادی دولت دارد و در یک ماه اخیر نتایج آن را بر بازار ارز شاهد بودیم که به سمت ثبات در بازار ارز حرکت کرده‌ایم و به تدریج بازار ارز به ثبات رسیده است.

منظور بیان کرد: مرحله بعدی بازار مسکن است که با تدابیر و هماهنگی تیم اقتصادی دولت آن هم به ثبات می‌رسد. ما می‌توانیم با ثبات نرخ ارز لنگرگاه‌های انتظارات تورمی جامعه را کنترل کنیم.

وی تصریح کرد: براساس سیاست نادرستی در ۱۰ سال گذشته و شرطی کردن مردم به بازار ارز، انتظارات تورمی هم در این بازار تحریک شد و اقتصاد کشور از بازار ارز تأثیر می‌گرفت.

معاون زییس جمهور ادامه داد: بانک مرکزی با راه‌اندازی مرکز مبادلات طلا و ارز به سمت علامت‌دهی بازار رسمی ارز حرکت کرد.

منظور با تاکید بر اینکه بازار غیررسمی یک بازار حاشیه‌ای و با عمق ناچیز است، گفت: این بازار در فضای مجازی و تلگرامی نرخ ارز را تعیین می‌کرد و به فعالان اقتصادی علامت می‌داد که این نشان از یک نهادسازی نادرست در اقتصاد دارد.

وی گفت: تجربه دنیا نشان می‌دهد که رشد اقتصادی در فضای باثبات انجام می‌شود و براین اساس نرخ تورم باید به حد قابل قبول کاهش پیدا کند و از یک ثبات برقرار شود.

رییس سازمان برنامه و بودجه یکی از عوامل مهم تورم را ناترازی بودجه دولت عنوان کرد و گفت: مهمترین ناترازی به شکل بدهی دولت به بانک مرکزی ظاهر می‌شود و هر چه ناترازی دولت بیشتر شود، اولین جایی که مراجعه می‌کند منابع بانک مرکزی است که از آن برداشت می‌کند و این باعث افزایش تورم می‌شود.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: