جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: ۱۱۷۷۷
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۲
عجب شیر پرس - رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مراغه اعلام کرد: کوچ ۶۰۰ خانوار عشایری شهرستان‌های منطقه از جمله ملکان، میاندوآب، بناب و اسکو به ییلاقات دامنه‌ جنوبی سهند آغاز شد.
به گزار شغجب شیر پرس به نقل از ایرنا، «آرش پاکمهر» روز سه‌شنبه افزود: این خانوارهای عشایری که امروزه در بیشتر موارد به صورت مدرن کوچ می‌کنند، تا ۱۵ شهریور در مناطق ییلاقی سهند ساکن می‌شوند و برابر با پروانه‌های صادر شده نسبت به چرای دام‌هایشان اقدام می‌کنند.

به گفته وی عشایر باید بر اساس پروانه چرای صادر شده از استان نسبت به بهره‌برداری از این ییلاقات اقدام کنند و با توجه به وضعیت سهند، امسال نظارت‌ها در این زمینه افزایش یافته است.

«پاکمهر» با بیان اینکه ۱۱۷ ییلاق با ۳۰ هزار هکتار مساحت در دامنه سهند وجود دارد، اضافه کرد: در پروانه‌های چرای بهره‌برداران از این ییلاقات زمان ورود و خروج احشام و تعداد دام مجاز قید شده و رعایت این موارد ضروری است.

وی این را هم بیان کرد که تغییر در وضعیت زیست محیطی سهند تا حدی مشهود است که حیات وحش آن در معرض انقراض و خاک و مراتعش روز به روز در حال تخریب است و از چشمه‌های خروشانش حتی در برخی از مناطق دامنه‌ای آن هم خبری نیست.

به گزارش ایرنا گاهی بهره‌برداران برخلاف مقررات منابع طبیعی نسبت به اجاره پروانه چرای دام اقدام و دام مازاد بر ظرفیت به مراتع سهند وارد و زمینه تخریب مراتع را فراهم می‌کنند؛ بر همین اساس امسال اداره منابع طبیعی و آبخیزداری نظارت بر نحوه بهره‌برداری از مراتع را تشدید کرده است.

«پاکمهر» رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مراغه پیش از این از عشایر سهند دعوت کرده بود که طرح‌های مرتعداری را به مرحله اجرا بگذارند تا میزان قرق مراتع مشخص شده و از طریق کپه‌کاری، در جهت احیای این منابع طبیعی گام برداشته شود.

حضور پرصلابت کوه سهند که ارتفاع آن در نوک قله‌اش به سه‌هزار و ۷۰۷ متر می‌رسد، ضامن تداوم زندگی بیش از ۲ میلیون جمعیت اطرافش است؛ کوهی که به عروس کوه‌های ایران شهرت دارد و علاوه بر آب، هوای منطقه را هم به تعادل می‌رساند.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: